La pedagogía de la muerte en la formación inicial docente

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.471991
Keywords: formación de docentes, pedagogía, muerte, análisis documental

Abstract

Death is a natural phenomenon and, as such, is part of our lives. However, its inclusion as curricular content is far from being effective, neither in the training of students nor in teacher´s training. Based on this reality, this proposal analyses the integration of the pedagogy of death into the initial training plans of future teachers of Primary Education. Specifically, the training plans of 15 public universities are examined, through the presence of terms related to this discipline from a mixed approach: on the one hand, the presence of the terms is quantitatively explored and, on the other hand, qualitatively analyzed in which subjects are integrated and with what conception (biological, religious, philosophical or sociocultural). The results highlight the scarcity of terms linked to death and, therefore, the non-existence of teaching training in pedagogy of death, allowing to identify the need no establish strategies to train teachers on this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernesto Colomo Magaña, Universidad de Málaga

Personal Docente e Investigador

Departamento de Teoría e Historia de la Educación

Vicente Gabarda Méndez, Universidad de Málaga

Investigador

Grupo de Investigación Innoeduca

Andrea Cívico Ariza, Universidad Internacional de Valencia

Profesora Adjunta.

Área de Educación.

Nuria Cuevas Monzonís, Universidad Internacional de Valencia

Profesora Adjunta.

Área de Educación.

References

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa.

Bardín, I. (1986). El análisis de contenido. Akal.

Cacciatore, J., Thieleman, K., Killian, M., & Tavasolli, K. (2015). Braving human suffering: death education and its relationship to empathy and mindfulness. Social Work Education, 34(1), 91-109. https://doi.org/10.1080/02615479.2014.940890

Colomo, E. (2016). Pedagogía de la Muerte y proceso de duelo. Cuentos como recurso didáctico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 63-77. http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.2.004

Colomo, E., & Cívico, A. (2018). La necesidad de formación del profesorado en Pedagogía de la Muerte. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 83-94. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.279961

Colomo, E., & Oña, J.M. (2014). Pedagogía de la Muerte. Las canciones como recurso didáctico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(3), 109-121.

Colomo, E., Gabarda, V., & Motos, P. (2019). Pedagogía de la muerte: estudio sobre la ansiedad ante la muerte en profesionales de la educación. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 4(1), 62-70. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4129

Colomo, E., Gabarda, V., Cívico, A., & Cuevas, N. (2021). Ansiedad ante la Muerte y Felicidad en el Alumnado del Grado de Educación Primaria de la Universidad de Málaga. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(1), 49-76. http://dx.doi.org/10.447/remie.2021.5865

Corr, C.A., Corr, D.M., & Doka, K.J. (2019). Death & Dying, Life & Living. Cengage.

Delgado, P., & Ximena, A. (2016). Concepciones de muerte: enfoques, campos temáticos y formación de profesionales. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 9, 1738-1746.

Engarhos, P., Talwar, V., Schelifer, M., & Renaud, S. (2013). Teachers´ attitudes and experiences regarding death education in the classroom. Alberta Journal of Educational Research, 59(1), 126-128.

Esteban, F. (2018). Ética del profesorado. Herder.

Gaona, J.M. (2015). El límite: una profunda investigación sobre la consciencia, el cerebro y las experiencias cercanas a la muerte. La esfera de los libros.

González, I., & Herrán, A. (2010). Introducción metodológica a la muerte y los miedos en Educación Infantil. Tendencias Pedagógicas, 15, 124-149

Head, B., & Smith, L. (2016). Use of contemporary firlm as a mèdium for teaching an online death and grief course. Journal of Social Work in End-of-Life and Palliative Care, 12, 195-213. https://doi.org/10.1080/15524256.2016.1201564

Herrán, A., & Cortina, M. (2006). La muerte y su didáctica. Manual para educación infantil, primaria y secundaria. Editorial Universitas.

Herrán, A., & Cortina, M. (2007). Introducción a una pedagogía de la muerte. Educación y Futuro, (17), 131-148.

Herrán, A., & Cortina, M. (2009). La muerte y su enseñanza. Diálogo Filosófico, (75), 499-516.

Herrán, A., Rodríguez, P., & Miguel, V. (2019). ¿Está la muerte en el currículo español? Revista de Educación, (385), 201-226. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-422

Instituto Nacional de Estadística (2018). Defunciones según la causa de muerte. Año 2018. http://www.infocoponline.es/pdf/edcm_2018.pdf

López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI Revista de Educación, (4), 167-179.

Martínez-Heredia, N., & Bedmar, M. (2020). Impacto de la producción científica acerca de la educación para muerte: Revisión bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2),65-79. https://doi.org/10.35362/rie8223553

Mèlich, J.C. (2003). Por una Pedagogía de la Finitud. Aula de Innovación Educativa, (122), 39-40.

Orden ECI/3857/2007 de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales de la profesión de Maestro en Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007, 53747-53750. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3857

Pedrero-García, E. (2019). Educación para la Salud y pedagogía de la muerte: percepciones y demandas del profesorado universitario en España. Interface: comunicação, saúde, educação, 23, e180404. https://doi.org/10.1590/Interface.180404

Pedrero-García, E. (2020). Pedagogía de la muerte: propuesta de normalización en el sistema educativo español. Revista Espacios, 41(4), e25. https://www.revistaespacios.com/a20v41n04/20410425.html

Poch, C. (2009). ¿Por qué es necesaria una pedagogía de la muerte? Cuadernos de Pedagogía, (388), 52-53.

Poch, C., & Herrero, O. (2003). La muerte y el duelo en el contexto educativo. Paidós.

Ramos-Pla, A. (2019). Consideraciones generales respecto a la necesidad de practicar una pedagogía sobre la finitud humana en la educación formal. Estudio de caso. Educar, 55(1), 273-290. https://doi.org/10.5565/rev/educar.950

Ramos-Pla, A. (2020). Fundamentos y evolución de la pedagogía preventiva sobre la muerte a través de la filosofía. Educación, XXIX(56), 193-210. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.009

Ramos-Pla, A., & Camats, R. (2018). Fundamentos para una pedagogía preventiva sobre la muerte en la escuela. Revista Complutense de Educación, 29(2), 527-538. https://doi.org/10.5209/RCED.53448

Ramos-Pla, A., Gairín, J., & Camats, R. (2020). Percepciones educativas en relación a la pedagogía de la muerte. Revista Espacios, 41(4), e4. https://www.revistaespacios.com/a20v41n04/20410404.html

Rodríguez, P., & Gorrayola, F. (2012). Propuestas didácticas para una pedagogía de la muerte desde la creatividad artística. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 86-96.

Rodríguez, P., Herrán, A., & Cortina, M. (2015a). Educar y vivir teniendo en cuenta la muerte. Reflexiones y propuestas. Pirámide.

Rodríguez, P., Herrán, A., & Cortina, M. (2015b). Pedagogía de la Muerte mediante aprendizaje servicio. Educación XX1, 18(1), 189–212. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12317

Rodríguez, P., Herrán, A., & Cortina, M. (2019). Antecedentes internacionales de la Pedagogía de la muerte. Foro de Educación, 17(26), 259-276. http://dx.doi.org/10.14516/fde.628

Rodríguez, P. Herrán, A., & Miguel, V. (2020). The inclusion of death in the currículum of the Spanish Regions. Compare: A Journal of Comparative and International Education. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1732192

Tenzek, K., & Nickels, B.M. (2017). End-of-life in Disney and Pixar films: an opportunity for engaging in difficult conversation. Omega. Journal of Death and Dying, 80(1), 49–68. https://doi.org/10.1177/0030222817726258

Testoni, I. (2016). Psicologia del lutto e del morire: dal lavoro clinico alla death education. Psicoterapia e Scienze Umane, 50(2), 229-252. https://doi.org/ 10.3280/PU2016-002004

Testoni, I., Ancona, D., & Ronconi, L. (2015). The ontological representation of death: A scale to measure the idea of annihilation versus passage. Omega. Journal of death and dying, 71(1), 60-81. https://doi.org/10.1177/0030222814568289

World Health Organization (2017). Global accelerated action for the health of adolescents (AA-HA!). World Health Organization

Published
16-04-2021
How to Cite
Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., Cívico Ariza, A., & Cuevas Monzonís, N. (2021). La pedagogía de la muerte en la formación inicial docente. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.471991