Teaching methodological usage and students´ reading achievement: analysis based on PISA reading 2018

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.469921
Keywords: Teaching method, Reading achievement, PISA reading 2018, Spain

Abstract

The studies that relate the use of teaching models and student´s achievement in reading are characterized by their recent and disparate nature. This research analyzed both the influence and relationship between methodological usage made by 13119 Spanish teachers and the achievement of Spanish students in PISA reading 2018. To this end, a descriptive-correlational research design was implemented in which the results of Spanish students obtained in PISA reading test are related to the results obtained after UMEPE questionnaire administration to the teachers of those students. The results showed significant relationships and a positive and linear influence between the use of active models by teachers and students’ achievement in reading. On the contrary, when a traditional model is implemented, there is no influence or relationship between the variables. The eclectic application of both models can generate more or less students´ achievement in reading depending on the context. These findings taker precedence over most of the connected literature and rank alongside studies that associate active methods and strategies with higher achievement.

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Author Biographies

Alejandro Rodríguez-García, Universidad de León

Funcionario de carrera del cuerpo de maestros de Educación Primaria en Castilla y León y candidato a doctor en el programa de doctorado de Psicología y Ciencias de la Educación de la Universidad de León. Es premio extraordinario de fin de Máster en Psicología y Ciencias de la Educación de la Universidad de León. Sus principales líneas de investigación se centran en el ámbito de la didáctica, concretamente en los métodos didáctico-pedagógicos.

Ana Rosa Arias-Gago, University of León

Doctora en Psicología y Ciencias de la Educación por la Universidad de León. Profesora y Directora del Departamento de Didáctica General, Específicas y Teoría de la Educación de la Facultad de Educación de la Universidad de León. Su investigación se desarrolla en el ámbito de la calidad y el liderazgo, así como en la formación del profesorado, educación inclusiva y métodos de enseñanza, aprendizaje y evaluación.

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Published
20-08-2021
How to Cite
Rodríguez-García, A., & Arias-Gago, A. R. (2021). Teaching methodological usage and students´ reading achievement: analysis based on PISA reading 2018. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(3). https://doi.org/10.6018/reifop.469921