Análisis del rol del docente universitario a partir de una crisis sanitaria: el proceso de una resignificación de lo presencial a lo virtual

Authors

  • Martha Patricia Astudillo Torres Universidad Autónoma de Chiapas
  • Florlenis Chévez Ponce Universidad de Costa Rica
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.465391

Abstract

The present investigation analyzes the role of the teacher, in the context of higher education, considering the changes occurred by the contingency of the Covid-19 disease, which forced to continue the educational process virtually throughout the world. The context of the study is circumscribed in two Latin American public universities located in Mexico and Costa Rica; The research is developed from the methodology of the grounded theory, integrating in-depth interview as a technique for collecting information. The data analysis is based on the constant comparative method, considering the first moment as descriptive, which allows open coding and the second, relational, which allows selective and axial coding, generating a coding matrix. The main findings seek to explain the role of the teacher in trying to respond to the urgent measures of educational institutions, in which the teacher must be framed in the educational process from a total virtuality for the development of content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En Educación y pandemia, una visión académica. (pp. 75-82). Universidad Nacional Autónoma de México.

Álvarez-Mendiola, G. (2020). Covid-19. Cambiar de paradigma educativo. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/04/16/covid-19-cambiar-de-paradigma-educativo/

Barrón, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En Educación y pandemia, una visión académica. (pp. 66-74). Universidad Nacional Autónoma de México.

Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. Universidad Nacional del Este de Paraguay. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22

Chehaibar, M. L. (2020). Flexibilidad curricular. Tensiones en tiempos de pandemia. En Educación y pandemia, una visión académica. (pp. 83-91). Universidad Nacional Autónoma de México.

Corbin, J., y Strauss, A. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial. Universidad de Antioquía.

Diario Oficial de la Federación (2020). Acuerdo por el que se establecen acciones extraordinarias para atender la emergencia sanitaria generada por el virus SARS-CoV2. Gobierno de México. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590914&fecha=31/03/2020&print=true

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. doi:10.14201/eks.23013

Guardia-Donato, Diana. (2020). ¿Qué pasa con la infancia costarricense durante la cuarentena? Semanario Universidad, mayo de 2020. https://semanariouniversidad.com/opinion/que-pasa-con-la-infancia-costarricense-durante-la-cuarentena/?

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trus, T. y Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online. EDUCAUSErevieu. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Kvale, S. (2011). La entrevista en Investigación Cualitativa. Ediciones Morata, S. L.

Moreno-Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus. Volumen 6, Número 1, pp 15-21. https://www.researchgate.net/publication/340515328

Unesco. (2020). Reconstruir mejor: tras el COVID-19, la educación debe cambiar para responder a la crisis climática. 18/06/2020. https://es.unesco.org/news/reconstruir-mejor-covid-19-educacion-debe-cambiar-responder-crisis-climatica

UNESCO. (2020). Consecuencia del cierre de las escuelas. 07/07/2020. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

Yepes-Londoño, J. (2019). Sinopsis Los siete saberes para la educación del Futuro. Fundación Universitaria Luis Amigó (Abril, 2019). pp1-13

Published
16-04-2021
How to Cite
Astudillo Torres, M. P., & Chévez Ponce, F. (2021). Análisis del rol del docente universitario a partir de una crisis sanitaria: el proceso de una resignificación de lo presencial a lo virtual. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.465391