Competencial model of the teacher in early education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.457881
Keywords: Initial training; higher education; teacher in training; professional profile

Abstract

The initial and permanent training of the teacher in Early Childhood Education must be adapted to the current educational challenges in response to the recommendations of the European Union in terms of competency and to the need for a global teaching model. Based on this, the Xunta de Galicia proposed a Model to define the teacher’s profile based on four competency dimensions: educator and guide, member of an organization, interlocutor and referent, and researcher and innovator. The general objective of the present study was to know the relevance that students give to them for their future exercise. A quantitative methodology, descriptive-exploratory, was carried out by applying a questionnaire to 144 students from the 3rd and 4th grade of the Degree in Early Childhood Education. The four competencies were considered highly relevant, highlighting significantly Interlocutor and referent (p < .001) and its subcompetences (management and promotion of values and coexistence, personal and ethical commitment; and personal, social and relational skills). It can be concluded that the positive recognition and assessment of the students toward their initial training and, therefore, to have a comprehensive training model will have an impact not only on the training acquired, but also on their predisposition towards the search for continuous improvement.

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Author Biographies

Nuria Rebollo-Quintela, Universidad de A Coruña

Doctora Internacional en Ciencias de la Educación por la Universidade da Coruña y Licenciada en Psicopedagogía. Profesora del Departamento de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Su actividad investigadora se centra en la evaluación de la Educación Superior desde la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior, haciendo especial énfasis en el proceso de tutorización, la detección de necesidades y el análisis de perfiles competenciales. A su vez, ha realizado estudios centrados en el análisis y evaluación de las políticas del mercado laboral en colectivos con especiales dificultades.

Facultad de Ciencias de la Educación, Campus de Elviña, s/n. Universidad de A Coruña (UDC). CP 15071, A Coruña. Tfno.: 881 161816. nuria.rebollo@udc.es

Luisa Losada-Puente, Universidade da Coruña

Doctora Internacional en Ciencias de la Educación por la Universidade da Coruña y Graduada en Educación Social. Profesora del Departamento de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Su línea de investigación se enfoca en la evaluación de las competencias profesionales de agentes del sector educativo, el diagnóstico de las necesidades del alumnado, la calidad de vida y el bienestar educativo, y la inclusión socioeducativa de colectivos vulnerables, especialmente, de las personas con alteraciones del desarrollo intelectual.

Facultad de Ciencias de la Educación, Campus de Elviña, s/n. Universidad de A Coruña (UDC). CP 15071, A Coruña. Tfno.: 881 164618, luisa.losada@udc.es

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Published
20-08-2021
How to Cite
Rebollo-Quintela, N., & Losada-Puente, L. (2021). Competencial model of the teacher in early education. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(3). https://doi.org/10.6018/reifop.457881