Heritage education for participatory citizenship. Evaluation of student learning outcomes in the Patrimonializarte program
Supporting Agencies
- Este artículo forma parte de los proyectos de investigación “Dimensiones emocionales y temas controvertidos en la formación del profesorado” (PGC2018-094491-B-C31) y “Conceptos metodológicos y métodos de aprendizaje activo para la mejora de las competencias docentes” (PGC2018-094491-B -C33), financiados por el Ministerio de Ciencia, Universidad e Innovación, cofinanciado por FEDER.
Abstract
This paper examines the evaluation of heritage education programmes, a pending challenge in Spain. With the aim of evaluating the usefulness, efficiency and effectiveness of the Patrimonializarte programme, initial, formative and summative evaluations have been carried out with regard to the learning outcomes of the 111 pupils who participated in the programme. A planning and action model is followed based on the design and evaluation of the programme, which incorporates work on local heritage and the use of ICT resources. The evaluation made by the students of the methodology employed is also analysed. Methodological complementarity is assumed based on the study of multiple cases (6 groups from two schools in Galicia, Spain). The main results show: a) a significant impact on the awareness of conservation in early years pupils; b) a growing concern for intangible heritage in primary education; c) the importance of dissemination for secondary education. The programme is considered relevant due to the fact that the pupils have acquired significant learning with regard to becoming citizens who intervene in heritage in a sustainable way.
Downloads
References
Calaf, R., Gutiérrez, S., y Suárez, M.A. (2020). La evaluación en la Educación Patrimonial. 20 años de investigaciones y Congresos de ICOM. Aula Abierta, 49(1), 55-64. doi: 10.17811/rifie.49.1.2020.55-64
Castro-Calviño, L., y López-Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. RIFOP, 33(1), 97-114. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/72020
Castro-Calviño, L., Rodríguez-Medina, J., Gómez-Carrasco, C. J., y López-Facal, R. (2020). Patrimonializarte: A Heritage Education Program Based on New Technologies and Local Heritage. Education Sciences, 10(7), 176. doi: 10.3390/educsci10070176
Cook, T. D., y Reichardt, CH. S. (1982). Qualitative and Quantitative Methods in Evaluation Research. Londres, Reino Unido: Sage Publications.
Cuenca-López, J. M. (2003). Análisis de concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la educación obligatoria. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, (2), 37-45. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126155
Cuenca-López, J. M., y López-Cruz, I. (2014). Teaching heritage in Social Science, Geography and History textbooks in Compulsory Secondary Education. Culture and Education, 26(1), 1-43. doi: 10.1080/11356405.2014.908663
Cuenca-López, J. M., Estepa-Giménez, J., y Martín-Cáceres, M. J. (2017). Patrimonio, educación, identidad y ciudadanía. Profesorado y libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación, (375), 136-159. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-338
Cuenca-López, J. M., Martín Cáceres, M., y Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula Abierta, 49(1), 45-54. doi: https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54
Delgado-Algarra, E. J., y Cuenca-López, J. M. (2020). Challenges for the Construction of Identities With Historical Consciousness: Heritage Education and Citizenship Education. En E. J. Delgado-Algarra y J. M. Cuenca-López. (Eds.), Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education (pp.1-15). Hershey, EE. UU: IGI Global.
Domínguez, A., y López-Facal, R. (2015). Patrimonio, entorno y procesos de identificación en la educación primaria. CLIO. History and History teaching, (41). Recuperado de http://clio.rediris.es/n41/articulos/mono/MonFacal2015.pdf
Escudero, T. (2016). La investigación evaluativa en el siglo XXI: un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. RELIEVE, 22(1), 1-20. doi: 10.7203/relieve.22.1.8164
Estepa, J., Ferreras, M., López, I., y Morón, H. (2011). Análisis del patrimonio presente en los libros de texto: obstáculos, dificultades y propuestas. Revista de Educación 2011, (355), 573-589. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-037
Fetterman, D. M., Kaftarian, S. J., y Wandersman, A. (2015). Empowerment Evaluation: Knowledge and Tools for Self-Assessment, Evaluation Capacity Building, and Accountability. Thousand Oaks, California, EE. UU: Sage Publications. doi: 10.4135/9781483387079
Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: Teoría y práctica para el aula, el museo e Internet. Gijón, España: Trea.
Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos, 42(2), 415-136. doi: 10.4067/S0718-07052016000200024.
Fontal, O., Ibáñez-Etxeberria, A., Martínez, M., y Rivero, P. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del curriculum a la formación de maestros. REIFOP, 20(2), 79-95. doi: 10.6018/reifop/20.2.286321
Fontal, O., y Martínez, M. (2017). Evaluación de programas educativos sobre Patrimonio Cultural Inmaterial. Estudios pedagógicos, 43(4), 69-89. doi: 10.4067/S0718-07052017000400004
Fontal, O., y García, S. (2019). Evaluación de programas de Educación Patrimonial: estándares de calidad. ENSAYOS, Revista de la Universidad de Albacete, 34(1), 1-15. doi: 10.18239/ENSAYOS.V34I1.2039
Fontal, O., García, S., Arias, B., y Arias, V. (2019). Evaluación de la calidad de programas de educación patrimonial: construcción y calibración de la escala Q-Edutage. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 31-38. doi: 10.1016/j.psicod.2018.07.003
Gómez-Carrasco, C. J., Miralles-Martínez, P., Fontal, O., e Ibáñez-Etxeberria, A. (2020). Cultural Heritage and Methodological Approaches—An Analysis through Initial Training of History Teachers (Spain–England). Sustainability, 12(3), 933. doi: 10.3390/su12030933
Greene, J. C. (2005). The generative potential of mixed methods inquiry. International Journal of Research & Method in Education, 28(2), 207-211. doi: 10.1080/01406720500256293
ICOMOS. (2017). Delhi Declaration on Heritage and Democracy. Recuperado de https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/GA2017_Delhi-Declaration_20180117_EN.pdf
Jiménez-Pérez, R.; Cuenca-López, J. M., y Ferreras-Listán, M. (2010). Heritage education: Exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26(6), 1319-1331. doi: 10.1016/j.tate.2010.01.005
Johnson, R. B., y Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. Recuperado de http://sites.uci.edu/socscihonors/files/2017/09/Mixed_Methods_Research.pdf
Kirshenblatt-Gimblett, B. (2004). Intangible Heritage as Metacultural Production. Museum International, 56(1-2), 52-56. doi: 10.1111/j.1350-0775.2004.00458.x
Lenzerini, F. (2011). Intangible Cultural Heritage: The Living Culture of Peoples. European Journal of International Law, 22(1), 101-120. doi: 10.1093/ejil/chr006
Marqués, X., Castro-Fernández, B., y López-Facal, R. (2020). Patrimonio y comunidad patrimonial: construcción de una identidad compartida en un entorno rural. Aula Abierta, 49(1), 25-34. doi: 10.17811/rifie.49.1.2020.25-34
Martín-Cáceres, M. J., y Cuenca-López, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54. doi: 10.6018/j/222491
Miralles, P., y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. REIFOP, 15(1), 81-90. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217024398006
Monti, F., Farné, R., Crudeli, F., Agostini, F., Minelli, M., y Ceciliani, A. (2017). The role of Outdoor Education in child development in Italian nursery school. Early Child Development and Care, 189(6), 867-882. doi: 10.1080/03004430.2017.1345896
Peinado, M. (2020). Del patrimonio a la ciudadanía en Educación Infantil. Investigación en la Escuela, (101), 48-57. doi: 10.12795/IE.2020.i101.04
Pérez, R. (2002). La evaluación de programas en el marco de la educación de calidad. En-clave pedagógica, 4, 43-76. Recuperado de http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/view/620
Pérez, R. (2006). Evaluación de programas educativos. Madrid, España: Muralla.
Pinto, H., y Zarbato, J. (2017). Construyendo un aprendizaje significativo a través del patrimonio local: prácticas de Educación patrimonial en Portugal y Brasil. Estudios Pedagógicos, 43(4), 203-227. doi: 10.4067/S0718-07052017000400011
Sánchez-Macías, I., Fontal, O., y Rodríguez-Medina, J. (2019). La evaluación de Aprendizajes: una práctica pendiente en Educación Patrimonial. RIFOP, 33(2), 163-186. doi: 10.47553/rifop.v33i2.73325
Sánchez, M. F., y Murga-Menoyo, M. A. (2019). Place-Based Education: una estrategia para la sostenibilización curricular de la educación superior. Bordón. Revista de pedagogía, 71(2), 155-174. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/73021
Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Londres, Reino Unido: Sage Publications.
Trabajo-Rite, M., y Cuenca-López, J. M. (2020). Student concepts after a didactic experiment in heritage education. Sustainability, 12(7), 3046. doi: 10.3390/su12073046
UNESCO. (2003). Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132540_spa
Woodhouse, J. L., y Knapp, C. E. (2000). Place-based Curriculum and Instruction: Outdoor and Environmental Education Approaches. Champaign, EE. UU: ERIC Digest.
Yang, Y., Shafi, M., Song, X., y Yang, R. (2018). Preservation of cultural heritage embodied in traditional crafts in the developing countries. A case study of Pakistani handicraft industry. Sustainability, 10(5), 1336. doi: 10.3390/su10051336
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.