Analysis of qualitative data through the system of tables and matrices in educational research

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.435021
Keywords: Qualitative data analysis; group interviews; matrixes; tables.

Abstract

This article aims to provide qualitative analysis systems of the data generated from the information obtained in interviews of focus groups and discussion groups as a method of shared and conversational learning. Interviews have been carried out with two groups of experts in education, on the one hand focus groups formed by 4/5 teachers-consultants of teaching centers; on the other hand discussion groups formed by 4/6 teacher-mentors. A group of each group strategy has been used for the qualitative analysis of the data, the topics being used in the focus groups “Advantages and disadvantages of the participation of schools in school networks” and in the discussion groups “Identification of obstacles and barriers in the process of advising beginner teachers”. In both cases, the conversation about their own professional experiences has been deepened, being analyzed with systems of tables and matrices of which we propose two models. It concludes the need to use rigorous models of systematic analysis of the information obtained with the objective of building solid theories by the interviewees on the topics to be treated in shared experiences for the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Hernández de la Torre, Universidad de Sevilla

Profesora Titular del Dpto. Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Sevilla

References

Barbour, R. S., Amo, T., y Blanco, C. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Bolívar, A. (2015). Construir localmente la capacidad de mejora: Liderazgo pedagógico y Comunidad Profesional. Comunicación presentada al XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Chihuahua (México), noviembre.

Codina, L. (2019). Sintetizar y representar información cualitativa: tablas y diagramas en trabajos de final de máster y tesis doctorales. Recuperado el 25 de noviembre de 2019 de: https://www.lluiscodina.com/tablas-diagramas-investigacion-cualitativa/

Gutiérrez Brito, J. (2009). Técnicas grupales. En J. Callejo (coord.). Introducción a las técnicas de investigación social (pp. 95-115). Madrid: Ramón Areces.

García-Carretero, L., Codina, L., y Pedraza-Jiménez, R. (2016). Indicadores para el estudio de la visibilidad y del impacto de los cibermedios en el ecosistema digital. Barcelona: Editorial Digidoc.

García Calvente, M., y Mateo, I. (2000). El grupo focal como técnica de investigación cualitativa en salud: diseño y puesta en práctica. Atención Primaria, 25(3), 181-186.

Hamui-Sutton, A., y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de los grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1), 55-60.

Hernández, E., y Navarro, M.J. (2017). Las redes educativas para trabajar mejor desarrollando procesos de aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20 (3), 29-42.

Hernández, E., y Navarro, M.J. (2018). La participación en redes escolares locales para promover la mejora educativa, un estudio de caso. Profesorado, 22 (2), 49-68.

Ibarrola-García, S. (2012). La convivencia escolar en positivo. Madrid: Pirámide

Markee, N. (2000). Conversation analysis. Mahwah, NJ, EE. UU.: Lawrence Erlbaum.

Miles, M., y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcedbook. Thousand Oaks: Sage Pubications.

Miles, M., Huberman, A., y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook. London: Sage Publications.

Navarro, M.J., y Hernández, E. (2017). La colaboración en red entre profesorado de aulas específicas de autismo para promover el intercambio profesional para la inclusión educativa. Perfiles Educativos, 39 (156), 58-71.

Onwuegbuzie, A. J., Dickinson, W. B., Leech, N. L., y Zoran, A. G. (2011). Un marco cualitativo para la recolección y análisis de datos en la investigación basada en grupos focales. Paradigmas: Una Revista Disciplinar de Investigación, 3 (1), 127-157.

Saldanha da Silveira, D., Donaduzzi, Colomé, C., Teresinha Heck, T., Nunes da Silva, M., y Viviani, F. (2015). Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index de Enfermería, 24 (1-2), 71-75.

Thofehrn, M. B., Montesinos, M. J., Porto, A. R., Amestoy, S. C., Arriera, I. C., y Mikla, M. (2013). Grupo focal: Una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22 (1-2), 75-78.

Vivar, C., Arantzamendi, M., López-Dicastillo, O. y Gordo, C. (2010). La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa en Enfermería. Index Enfermería, 19 (4), 283-288.

Wilkinson, S. (2004). Focus Group research. En D. Silverman (ed.), Qualitative Research: Theory, method and practice (pp. 177-199). Thousand Oaks: Sage.

Wilkinson, S. (2012). Focus group methodology: A review. En G. Walden (ed), Focus Group Research (p. 181). London: Sage.

Published
24-07-2020
How to Cite
Hernández de la Torre, E., & González-Miguel, S. . (2020). Analysis of qualitative data through the system of tables and matrices in educational research. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.435021