Analysis of qualitative data through the system of tables and matrices in educational research
Abstract
This article aims to provide qualitative analysis systems of the data generated from the information obtained in interviews of focus groups and discussion groups as a method of shared and conversational learning. Interviews have been carried out with two groups of experts in education, on the one hand focus groups formed by 4/5 teachers-consultants of teaching centers; on the other hand discussion groups formed by 4/6 teacher-mentors. A group of each group strategy has been used for the qualitative analysis of the data, the topics being used in the focus groups “Advantages and disadvantages of the participation of schools in school networks” and in the discussion groups “Identification of obstacles and barriers in the process of advising beginner teachers”. In both cases, the conversation about their own professional experiences has been deepened, being analyzed with systems of tables and matrices of which we propose two models. It concludes the need to use rigorous models of systematic analysis of the information obtained with the objective of building solid theories by the interviewees on the topics to be treated in shared experiences for the construction of knowledge.
Downloads
References
Barbour, R. S., Amo, T., y Blanco, C. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Bolívar, A. (2015). Construir localmente la capacidad de mejora: Liderazgo pedagógico y Comunidad Profesional. Comunicación presentada al XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Chihuahua (México), noviembre.
Codina, L. (2019). Sintetizar y representar información cualitativa: tablas y diagramas en trabajos de final de máster y tesis doctorales. Recuperado el 25 de noviembre de 2019 de: https://www.lluiscodina.com/tablas-diagramas-investigacion-cualitativa/
Gutiérrez Brito, J. (2009). Técnicas grupales. En J. Callejo (coord.). Introducción a las técnicas de investigación social (pp. 95-115). Madrid: Ramón Areces.
García-Carretero, L., Codina, L., y Pedraza-Jiménez, R. (2016). Indicadores para el estudio de la visibilidad y del impacto de los cibermedios en el ecosistema digital. Barcelona: Editorial Digidoc.
García Calvente, M., y Mateo, I. (2000). El grupo focal como técnica de investigación cualitativa en salud: diseño y puesta en práctica. Atención Primaria, 25(3), 181-186.
Hamui-Sutton, A., y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de los grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1), 55-60.
Hernández, E., y Navarro, M.J. (2017). Las redes educativas para trabajar mejor desarrollando procesos de aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20 (3), 29-42.
Hernández, E., y Navarro, M.J. (2018). La participación en redes escolares locales para promover la mejora educativa, un estudio de caso. Profesorado, 22 (2), 49-68.
Ibarrola-García, S. (2012). La convivencia escolar en positivo. Madrid: Pirámide
Markee, N. (2000). Conversation analysis. Mahwah, NJ, EE. UU.: Lawrence Erlbaum.
Miles, M., y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcedbook. Thousand Oaks: Sage Pubications.
Miles, M., Huberman, A., y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook. London: Sage Publications.
Navarro, M.J., y Hernández, E. (2017). La colaboración en red entre profesorado de aulas específicas de autismo para promover el intercambio profesional para la inclusión educativa. Perfiles Educativos, 39 (156), 58-71.
Onwuegbuzie, A. J., Dickinson, W. B., Leech, N. L., y Zoran, A. G. (2011). Un marco cualitativo para la recolección y análisis de datos en la investigación basada en grupos focales. Paradigmas: Una Revista Disciplinar de Investigación, 3 (1), 127-157.
Saldanha da Silveira, D., Donaduzzi, Colomé, C., Teresinha Heck, T., Nunes da Silva, M., y Viviani, F. (2015). Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index de Enfermería, 24 (1-2), 71-75.
Thofehrn, M. B., Montesinos, M. J., Porto, A. R., Amestoy, S. C., Arriera, I. C., y Mikla, M. (2013). Grupo focal: Una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22 (1-2), 75-78.
Vivar, C., Arantzamendi, M., López-Dicastillo, O. y Gordo, C. (2010). La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa en Enfermería. Index Enfermería, 19 (4), 283-288.
Wilkinson, S. (2004). Focus Group research. En D. Silverman (ed.), Qualitative Research: Theory, method and practice (pp. 177-199). Thousand Oaks: Sage.
Wilkinson, S. (2012). Focus group methodology: A review. En G. Walden (ed), Focus Group Research (p. 181). London: Sage.
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.