Actitudes de los maestros en formación hacia las lenguas extranjeras y la educación multilingüe

Authors

  • Iris Orosia Campos Bandrés Universidad de Zaragoza
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.428651
Keywords: Foreign language learning; langauge attitudes; multilingualism; teacher training.

Abstract

Foreign languages teaching has been intensely implemented in Aragon during the last two decades. Nevertheless, there are still few researches focused on its situation and results in both the academic and the sociolinguistic area. The main objective of this research is to explore the attitudes of teacher training students in Zaragoza University towards multilingual education and the main foreign languages taught in the educational system regional and national (English and French). The study also aims to examine the use of these languages among future teachers. The research was carried out through a survey with 874 participants from 1st and 4th grade of Primary Education Teacher Training. The results show neutral attitudes towards French language and favorable attitudes towards English and multilingual education. It has been also found the influence of some variables like the linguistic profile and the academic grade, mainly sifnificant in the attitudes towards multilingual education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iris Orosia Campos Bandrés, Universidad de Zaragoza

Doctora en Educación, profesora del Departamento de Didáctica de las Lenguas y de las Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad de Zaragoza. Miembro del grupo de investigación consolidado ELLIJ.

References

Bradac, J., Cargile, A. Y Hallett, J. (2001). Language attitudes: retrospect, conspect and prospect. En W.P. Robinson y H. Giles (Eds.), The new Handbook of Language and Social Psychology (pp. 138-155). Wiley: Chichester.

Baquedano, P. (Coord.) (2019). Informe 2019 sobre la situación del Sistema Educativo en Aragón. Zaragoza: Consejo Escolar de Aragón.

Campos, I.O. (2013). Un acercamiento a las actitudes lingüísticas del alumnado del Grado en Maestro de Educación Primaria de los campus de Huesca y Zaragoza. Estudio piloto. Alazet, 25, 31-56.

Campos, I.O. (2014). ¿L’aragonés en a escuela? Estudio de las actitudes lingüísticas del futuro profesorado aragonés de Educación Primaria. En Lozano, Ch. y Sorolla, N. (Coords.), Actas de las II Jornadas Aragonesas de Sociología (pp. 8-29). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, Gara d’Edizions e Institución Fernando el Católico.

Campos, I.O. (2015). Actitudes hacia el catalán del futuro profesorado aragonés de Educación Primaria. Sintagma, 27, 43-59.

Consejo de Europa (2001). Common European Framework for Languages: Learning, teaching, assessment. Estrasburgo: Council for Cultural Cooperation–Education Comittee, Language Policy Division.

Gardner, R. (1985). Social Psychology and Second Language Learning: the role of attitudes and motivation. Londres: Arnold.

González Riaño, X.A. y Armesto, X. (2004). Les llengües n’Asturies: usu y valoración de la so importancia educativa- Estudiu empíricu fechu col alumnáu de Maxisteriu de la Universidá d’Uviéu. Oviedo-Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana.

González Riaño, X.A. y Huguet, Á. (2002). Estudio comparado de las actitudes lingüísticas de los escolares en contextos de minorización linguistica. Estudios de Sociolingüística, 3, 249-276.

Guadamillas, V. y Alcaraz, G. (2017). Legislación en enseñanza bilingüe: análisis en el marco de Educación Primaria en España. Multiárea: Revista de didáctica, 9, 82-103.

Huguet, Á. y González Riaño, X.A. (2004). Actitudes lingüísticas, lengua familiar y enseñanza de la lengua minoritaria. Barcelona: Horsori.

Janés, J. (2006). Las actitudes hacia las lenguas y el aprendizaje lingüístico. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 117-132.

Lambert, W., Hodgson, R., Gardner, R., y Fillenbaum, S. (1960). Evaluational reactions to spoken language. Journal of Abnormal and Social Psychology, 60, 44-51.

Lasagabaster, D. (2003). Trilingüismo en la enseñanza. Lleida: Milenio.

Lasagabaster, D. (2004). Un análisis de las actitudes hacia el inglés como lengua extranjera por medio de grupos de discusión. Estudios de Lingüísitca Aplicada, 40, 91-113.

Lasagabaster, D. y Huguet, Á. (Eds.) (2007). Multilingualism in European bilingual contexts. Language use and attitudes. Clevedon: Multilingual Matters.

Liberal, M. (2013). Casi dos décadas de enseñanza bilingüe en Aragón. Fórum Aragón, 10, 6-9.

López, J.I. (Coord.) (2014). El aragonés en el siglo XXI. Zaragoza: Fundación Gaspar Torrente.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Datos y cifras. Curso escolar 2018/2019. Madrid: Secretaría General Técnica de la Subdirección General de Atención al Ciudadano.

Morales, C., Arrimadas, I., Ramírez, E., López, A. y Ocaña, L. (2001). La enseñanza de lenguas extranjeras en España. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa.

Moreno Cabrera, J.C. (2008). El nacionalismo lingüístico: una ideologia destructiva. Barcelona: Península.

Moreno Fernández, F. (1998). Principios de Sociolingüística y Sociología del Lenguaje. Barcelona: Ariel.

Niculescu, A. (1996). Loyauté linguistique. En H. Goebl, P.H. Nelde, Z. Stary y W. Wolck (Coords.), Contacts Linguistics (pp. 715-720). Berlin: Mouton de Gruyter.

Ó Rigain, P. (2008). Language attitudes and minority languages. En J. Cenoz y N. Hornberger (Eds.), Encyclopedia of Language and Education. Volume 6: Knowlegge about Language (pp. 329-341). Londres: Springer.

Saladich, M.J. (2012). Representacions i acctituds del professorat de llengües de secundària envers la diversitat lingüística i cultural. REIRE,5(2), 22-41.

Sharp, D., Thomas, B., Price, E., Francis, G. y Davis, I. (1973). Attitudes to Welsh and English in the Schools of Wales. Basingstoke/Cardiff: McMillan y University of Wales Press.

Siguán, M. (2005). La Europa de las lenguas. Madrid: Alianza.

Published
16-04-2021
How to Cite
Campos Bandrés, I. O. (2021). Actitudes de los maestros en formación hacia las lenguas extranjeras y la educación multilingüe . Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.428651