Music teachers’ Training to enhance creativity from the use of ICT: a biographical experience

Authors

  • Fernando José Sadío Ramos
  • María Angustias Ortiz Molina
  • María del Mar Bernabé Villodre
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.422891
Keywords: Bio-narrative Research; Creativity; Musical Education; ICT; Teachers.

Abstract

The paper is part of an investigation that uses qualitative biographical-narrative research procedures. Its main objective is to collect training experiences of Higher Education teachers and researchers in which the use of ICT is an important training tool, seen as contributing to the development of creativity, collaboration, cooperation and communication skills, in a holistic education perspective focused on curricular sustainability and its implications in terms of participatory citizenship. Here, it is studied the presence of ICT in the training of musical education teachers and how its inclusion can lead to the development of creativity through cooperative activities by analyzing Elena Riaño's teaching and research practice, in relevant coincidence with the referred theoretical and empirical contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, R., Martín-García, A. V. y Hernández, A. (2019). Uso de las Metodologías de Aprendizaje Colaborativo con TIC: Un análisis desde las creencias del profesorado. Digital Education Review, 35, 309-323.

Alonso, E. A., Muñoz, I. y Quiñones, Mª C. (2018). Las nuevas tecnologías en la Educación Superior. Emásf, Revista Digital de Educación Física, 55, 123-134.

Cabero, J. y Martínez, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23 (3), 247-268.

Caramés, I. (2019). El uso didáctico y disciplinar de las tecnologías en la formación inicial de profesores. Didácticas Específicas, 20, 93-117.

Casanova, O. y Serrano, R. Mª (2016). Internet, tecnología y aplicaciones para la educación musical universitaria del siglo XXI. REDU: Revista de docencia Universitaria, 14 (1), 405-421.

Castañeda, L. (2019). Formación inicial del profesorado en el uso educativo de la tecnología, una propuesta curricular. Quaderns Digitals, 89, 1-49.

Castañón, Mª R. y Vivaracho, C. E. (2012). LEEMÚSICA: Enseñanza del lenguaje musical en educación infantil (3 a 5 años) con apoyo de las TIC. Revista NEUMA, 2, 98-108.

Colás-Bravo, P. y Hernández-Portero, G. (2014). Incidencia de la Formación del Profesorado en sus creencias sobre el valor de las TIC en la enseñanza de la Música. Educatio Siglo XXI, 32 (3), 51-74.

Colás-Bravo, P. y Hernández-Portero, G. (2017). Itinerarios formativos del profesorado de Música: sus percepciones sobre el valor didáctico de las TIC. Revista Fuentes, 19 (1), 39-56.

Cózar, R., De Moya, Mª V., Hernández, J. A. y Hernández, J. R. (2015). TIC, estilos de aprendizaje y competencia musical en los estudios de Grado de Maestro. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 12, 73-85.

Díez, N. (2018). La formación en TIC de los pedagogos de música. Análisis de la situación actual en las enseñanzas superiores de música. Revista Electrónica de LEEME, 42 (2), 31-51.

Díez, N. y Carrera, X. (2018). Integración de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la especialidad de Pedagogía en los conservatorios superiores de música. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), 5, 40-55.

Escudero, J. M., Martínez-Domínguez, B. y Nieto, J. M. (2018). Las TIC en la formación continua del profesorado en el contexto español. Revista de Educación, 382, 57-80.

Espigares, M. J. y Bautista, J. M. (2018). Evaluación de objetos digitales de aprendizaje musical en Moodle. Educatio Siglo XXI, 36 (3), 377-396.

Galera, Mª M. y Mendoza, J. (2011). Tecnología musical y creatividad: una experiencia en la formación de maestros. Revista Electrónica de LEEME, 28 (2), 24-36.

Hepp, P. (2002). Diez claves de la Educación Musical y las TICs. Educar Chile. Disponible en: http://www.educarchile.cl/ntg/docente/1556/article-75137.html

Lago, P. y Ponce de León, L. (2012). Creatividad y Tecnología en la Orientación de nuestros Futuros Músicos. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (2), 136-147.

Lopes, N. y Gomes, A. (2018). Experimentar con TIC en la formación inicial de profesores. Educatio Siglo XXI, 36 (3), 255-274.

Lores, B., Sánchez, P. y García, Mª R. (2019). La formación de la competencia digital en los docentes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 24 (2), 234-260.

Marqués, G. (2004). Metodología Didáctica y TIC en la enseñanza universitaria. Disponible en: http://dewey.uab.es/PMARQUES/caceres.html

Martín-Piñol, C., Calderón-Garrido, D. y Gustems-Carnicer, J. (2016). Interdisciplinariedad y tecnología en la educación artística desde la experiencia creativa. Arte y políticas de identidad, 14, 79-95.

Padula, J. E. (2016). La mediación creativa. El autor y el compositor de música en el mundo de las TIC. Revista Mexicana de Comunicación, 1 (139), 25-29.

Palau, R., Usart, M. y Ucar, Mª J. (2019). La competencia digital de los docentes de los conservatorios. Estudio de autopercepción en España. Revista Electrónica de LEEME, 44 (2), 24-41.

Palazón-Herrera, J. (2016). Una aproximación al uso y competencia tecnológica del profesorado de música de Educación Secundaria. En J. L. Castejón (Coord.), Psicología y educación: Presente y futuro (pp. 885-892). Madrid: Asociación Científica de Psicología y Educación (ACIPE).

Rodríguez, Z. J. y Guzmán de Castro, B. (2012). Competencias en el uso de las TIC en profesores de la especialidad de educación musical del Instituto Pedagógico José Manuel Siso Martínez. Revista de Investigación, 76 (36), 35-55.

Roldán, G. J. (2016). Educación musical de adultos en la Universidad de Granada y alfabetización digital. Opción, 12, 460-475.

Torres, L. C. (2017). Creatividad artificial. Revista de Tecnología, 16 (2), 18-26.

Touriñán, L. (2018). Música, educación y nuevas tecnologías: fundamentos pedagógicos de la relación. Educación “por” la música en la formación adulta universitaria a través de las TIC. Boletín Redipe, 7 (7), 39-77.

Vaquer, A. y Vera-Muñoz, Mª I. (2012). El profesorado de música y el uso del software libre. Revista Estudios, 25, 311-326.

Vargas, E., Gértrudix, F. y Gértrudix, M. (2015). Los procesos colaborativos de la composición musical on line. El caso de la plataforma “poliedro”. Revista Electrónica de Investigación, Docencia y Creatividad, 4, 20-37.

Vecina, Mª L. (2006). Creatividad. Papeles del psicólogo, 27 (1), 31-39.

Published
13-04-2020
How to Cite
Sadío Ramos, F. J. ., Ortiz Molina, M. A., & Bernabé Villodre, M. del M. (2020). Music teachers’ Training to enhance creativity from the use of ICT: a biographical experience. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.422891