Map of digital resources for the study of Interculturality in schools

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.405071
Keywords: Interculturality, digiculturality, digital resources, information retrieval.

Abstract

Digiculturality expresses an integrating reality of key competences in order to be able to speak of intercultural learning in virtual environments, which can be accessed from school (Priegue and Leiva, 2012). At present, these competencies have acquired a social and educational relevance that makes them essential tools to face equality of opportunities and social inclusion, while constituting a specific ecological environment for the development of interculturality from school contexts (Hernandez and Iglesias, 2017).

Starting from this reflection, this work aims to develop a map of digital resources on interculturality that serves as a support tool in the teaching-learning process of intercultural competence. It also seeks to value information and knowledge as resources against discrimination, racism, prejudice and stereotypes of various kinds.

To this end, relevant sources of information will be identified and selected, a classification according to their characteristics and purpose will be proposed, and their main benefits will be described.

The existence or not of specialized resources in the subject matter of study will make it possible to verify the relevance given to interculturality in a globalized society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C. (2007). LIJ, interculturalidad e interdisciplinariedad: recursos bibliográficos. Primeras noticias. Revista de Literatura, 224, 67-70.

Balladares-Burgos, J. (2018). Competencias para una inclusión digital educativa. Revista Puce, 107, 191-211. Recuperado de http://www.revistapuce.edu.ec/index.php/revpuce/article/view/179/261

Borrego López, E. (2009). Internet como fuente de investigación para la Educación Intercultural. En Berruezo Albéniz, M. R. y Conejero López, S. El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días, 2. XV Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona-Iruñea. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2964272

Carreño Bolivar, L. (2018). Promoting Meaningful Encounters as a Way to Enhance Intercultural Competences. Colomb. Appl. Linguist.j., 20(1), 120-135. DOI: https://doi.org/10.14483/22487085.11987

Comisión Europea (2004). Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida. Un marco de referencia europeo. Puesta en práctica del programa de trabajo Educación y Formación 2010. Trabajo presentado por el Grupo de trabajo B. Competencias clave. Comisión Europea. Dirección General de Educación y Cultura.

Córcoles Tendero, E. (2011). Recursos digitales para el aula. Quaderns digitais: Revista de nuevas tecnologías y sociedad, 67. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11007

Council of Europe (2018). Reference framework of competences for democratic culture. Descriptors of competences for democratic culture (Volume 2). Strasbourg Cedex: Council of Europe Publishing.

Declaración de Praga: Hacia una Sociedad alfabetizada en información. Praga: UNESCO, 2003.

Escudero, J.M. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación en los centros educativos. Educar, núm. especial, 101-138. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.693

European Commission (2017). Preparing Teachers for Diversity: the Role of Initial Teacher Education. Final Report to DG Education, Youth, Sport and Culture of the European Commission. Luxembourg: Publications Office of the European Union

García Gómez, F.J. (2013). La alfabetización informacional como estrategia para combatir la brecha digital situación actual y perspectivas de futuro en las bibliotecas públicas españolas. Tejuelo, 13, 47-55. Recuperado de file:///C:/Users/JERONIMO/Downloads/Dialnet-LaAlfabetizacionInformacionalComoEstrategiaParaCom-5215448.pdf

Hernández, A. e Iglesias, A. (2017). La importancia de las competencias digitales e informacionales para el desarrollo de una escuela intercultural. Interacções, 43, 205-232.

Iglesias Rodríguez, A. (2008). Las competencias en educación. Salamanca: José Luis Nava Editor.

Iglesias Rodríguez, A. (2009). Enseñar por competencias. Programación y evaluación en Educación Primaria y en Educación Secundaria Obligatoria. Salamanca: Degratis Editores S.L.

Iglesias, A. y Beltrán, F. (2012). Practicum sin fronteras: estudio de un caso de acción y reflexión intercultural y pedagógica. Teoría e Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24, 105-131

Leiva Olivencia, J.J. (2019). Presentación. Educar, 55(1), 13-17.

Leiva, J. (2010). Educación intercultural y convivencia desde la perspectiva docente, Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 14 (3), 251- 274

Leiva, J.J. y Almenta, E. (2013). La “digiculturalidad” o la interculturalidad a través de las TIC. Una tendencia emergente de e-learning humanizador. Etic@net, 13(1), 1-13

López-Vélez, A.L. (2018). La escuela inclusiva. El derecho a la equidad y la excelencia educativa. Bilbao: Universidad del País Vasco

OECD (2001). Defining and Selecting Key Competencies. París: OECD

Palchevich, D. (2019). Recursos digitales inclusivos y amigables. Guía de buenas prácticas [E-Book]. Argentina: Información y Tecnologías. Recuperado de http://eprints.rclis.org/33974/1/RecursosDigitales-Diana%20Rodriguez%20Palchevich.pdf

Peñalva, A. y Leiva, J.J. (2019). La interculturalidad en el contexto universitario: necesidades en la formación inicial de los futuros profesionales de la educación. Educar, 55(1), 141-158.

Pinto, M. y Sales, D. (2007). Alfabetización informacional para una sociedad intercultural: algunas iniciativas desde las bibliotecas públicas. Anales de Documentación, 10, 317-333. Recuperado de https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1221

Priegue, D. y Leiva, J. (2012). Las competencias interculturales en la Sociedad del Conocimiento. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40, 1-12.

Quintero-Solana, A., Riveira-Zuleta, C.A., Mosquera-Arteta, A., Barrios-Cano, J. y Manotas-Salcedo, E. (2019). Eficacia intercultural y uso de videos: caracterización de la producción audiovisual de estudiantes de básica secundaria del Caribe Colombiano. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 10(1), 119-133. DOI: https://doi.org/10.21501/22161201.3063

Rodríguez Navarro, H. (2012). Recursos bibliográficos y documentales para la interculturalidad. Tabanque. Revista pedagógica, 25, 179-188.

Santos-Rego, M.A., Cernadas-Ríos, F.X. y Lorenzo-Moledo, M.M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 123-137

Soriano Ayala, E. (2005). La interculturalidad como factor de calidad educativa. Madrid: La Muralla.

UNESCO (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI presidida por Jaques Delors. París: UNESCO.

Published
27-12-2019
How to Cite
Iglesias Rodríguez, A., Martín González, Y., & Hernández Martín, A. (2019). Map of digital resources for the study of Interculturality in schools. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.405071