University academic tutoring supported by WhatsApp: know its advantages and save its disadvantages

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.394631
Keywords: Academic tutoring; WhatsApp; University; Educational innovation

Abstract

This paper describes a teaching research and innovation project whose aim is to assess the effect of using the WhatsApp application for monitoring and academic tutoring of university students of the Faculty of Education of Murcia and Extremadura. The data were collected through two questionnaires filled out by the students before and after the development of the subjects and application of the project, a discussion group with the teachers and the analysis of the content of the messages sent through the application. The results obtained were analyzed taking into account the use and use of the application, the satisfaction of the participants and the advantages and disadvantages described. The results show that proper use of the application is made, more than conventional tutoring, its advantages are enhanced and its disadvantages are weakened and both teachers and students show high levels of satisfaction. Therefore, we can conclude that we are facing a tool with a high potential for supporting academic tutoring.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, S., Rodríguez, A.M. y Cáceres, M.P. (2017). Análisis de la acción tutorial y su incidencia en el desarrollo integral del alumnado. El caso de la Universidad de Castilla-La Mancha, España. Formación universitaria, 11 (3), 63-72, doi: 10.4067/S0718-50062018000300063

Álvarez, M. y Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: del modelo actual al modelo integral. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 18 (2), 125-142.

Amor, M.I. y Dios, I. (2017). La tutoría universitaria: un espacio para la orientación personal, académica y profesional en la formación inicial del profesorado. REOP, 28 (1), 119-130.

Barhoumi, C. (2015). The effectiveness of WhatsApp mobile learning activities guided by activity theory on students’ knowledge management. Contemporary Educational Technology, 6(3), 221-238.

Bottentuit, J.B. y Patriota, O.C. (2016). Possibilidades para uso do WhatsApp na educaçao: Analise de casos e estrategias pedagógicas. Comunicación presentada en el I Simpósio Nacional de Tecnologías Digitais na Educaçao, celebrado en Sâo Luis (Brasil), en noviembre de 2016.

Bouhnik, D. y Deshen, M. (2014). WhatsApp goes to school: Mobile instant messaging between teacher and student. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217-231, doi: 10.28945/2051

Da Re, L. y Clerici, R. (2017). Abandono, rendimiento académico y tutoría: una investigación de la Universidad de Padua. Educatio Siglo XXI, 35 (2), 139-160, doi: 10.6018/j/298551

Ditrendia (2018). Informe Mobile en España y en el mundo 2019. Documento on-line, accesible siguiendo el enlace: https://ditrendia.es/informe-mobile-2018/

Echeverría, B. y Martínez, P. (2015). Luces entre sombras de la orientación. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 18 (2), 1-13.

García, B. (2010). La tutoría en la universidad de Santiago de Compostela: percepción y valoración de alumnado y profesorado. Tesis doctoral. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Gende, I. M. (2016). Creación de comunidad y comunicación mediante el uso de Whatsapp en la elaboración online de Trabajos Fin de Máster de Formación de Profesorado. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (33), 1-8

Gómez, M., Roses, S. y Farias, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, doi: 10.3916/C38-2011-03-04

López, P. y Prendes, M.P. (2017). Estudio longitudinal sobre tutoría académica flexible en la universidad. Profesorado, 21 (4), 259-278.

Martínez, P., Pérez, J. y Martínez, M. (2014). Una (re)visión de la tutoría universitaria: la percepción de estudiantes y tutores de estudios de Grado. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 261-305, doi: 10.4995/redu.2014.6425

Martínez, M. E. y Raposo, M. (2006). Las TIC en manos de los estudiantes universitarios. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5 (2), 165‐176

Merelo, J. J. y Tricas, F. (2012). La irresistible ascensión de WhatsApp. ReVisión, 6 (2), 3-4.

Mosquera, I. (2016). Creación de comunidad y comunicación mediante el uso del WhatsApp en la elaboración on-line de Trabajos Fin de Máster de Formación del Profesorado. Didáctica, innovación y multimedia (DIM), 33, 1-8.

Pérez Cusó, F.J. (2013). Tutoría universitaria: ¿un elemento de calidad? Un estudio en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia, Murcia. Accesible en: https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/36176/1/Tesis%20Javier%20P%c3%a9rez%20Cus%c3%b3.pdf

Pozo, J.S. e Iglesias, C. (2013). Evaluación del empleo de las TIC por parte del alumnado de la Universidad de Vigo. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 6 (2), 80-87.

Rodríguez, M. C., Valerio, G., Cárdenas, C. A., & Herrera, D. J. (2016). Percepción y realidad del uso de WhatsApp en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 19(3), 118-124.

Rubio, J. y Perlado, M. (2015). El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios. Icono 14, 13, 73-94, doi: 10.7195/ri14.v13i2.818

Sanz, R. (2009). Tutoría y atención personal al estudiante en la Universidad. Madrid, España: Síntesis

Sanz, J.J. (2014). WhatsApp: potencialidad educativa versus dependencia y adicción. Revista didáctica, innovación y multimedia (DIM), 30, 1-8.

Sonlleva, M., Torrego, A. y Martínez, S. (2017). “Es una locura vivir sin Facebook o WhatsApp”: la huella tecnológica en el docente en formación. Edmetic, 6 (2), 255-276, doi: 10.21071/edmetic.v6i2.6935

Suárez, B. (2017). WhatsApp como herramienta de apoyo a la tutoría. Revista de Docencia Universitaria, 15 (2), 193-210.

Suárez, B. (2018). WhatsApp: su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 2018, 121-135.

Published
21-01-2021
How to Cite
Suárez Lantarón, B., Castillo Reche, I. S., & López Medialdea, A. M. (2021). University academic tutoring supported by WhatsApp: know its advantages and save its disadvantages. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.394631