The training of Primary Education teachers in gender diversity

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.393781
Keywords: Gender diversity; primary education; teacher training; inclusion.

Abstract

This research work arises from the goal of detecting the training of active teachers in Primary Education on gender diversity and its intervention with respect to the inclusion of non-heteronormative students in schools. A key element in the inclusion of non-heteronormative students is the training of teachers in gender diversity for the construction of a school free of LGTBphobia. We have used the qualitative methodology, specifically the instrument proposed to collect the information has been the interview. The sample of the population universe is made up of 40 active Primary Education teachers from the province of Cadiz from public schools. Among the most notable results is reflected the confusion on the subject along with poor training, so teachers have no tools to include gender diversity in schools. We found that it is still a taboo subject at school and that it creates situations of rejection when it arises. We highlight the interest expressed by the teachers in receiving training on the subject in order to be able to work with gender diversity in an inclusive manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnáiz Sánchez, P. (1996). Atención a la diversidad en contextos inclusivos. Comunicación presentada en el Congreso Internacional: Reto Social para el próximo milenio: Educación para la diversidad. 25 aniversario de AEDES. Madrid.

Borrillo, D. (2001). Homofobia. Barcelona: Bellaterra.

Britzman, D. (2002). La pedagogía transgresora y sus extrañas técnicas. En R. M. Mérida, (Coord.) Sexualidades transgresoras. Una antología de estudios queer (pp.197-228). Barcelona: Icaria.

Debís, J., Fuentes, J. y Sparke, A. (2005). ¿Qué permanece oculto del curriculum oculto? Las sexualidades de género y sexualidades en la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 21(18), 73-90.

Elsbree, A. (2002). Disruptive Pedagogies: How Teacher Educators Disrupt Homophobia. Wisconsin: University of Wisconsin.

Gallardo, F y Escolano, V. (2009). Informe diversidad afectivo-sexual en la formación de docentes. Evaluación de contenidos. Málaga: Cedma.

Goldfarb, Eva (2006). A Lesson on Homophobia and Teasing. American Journal of Sexuality Education, 1, 55-66.

Lara López, F y Ochoa Tamayo, A. (2007). Análisis del Acceso de las y los Jóvenes a los Servicios de Salud y Educación en la Región Metropolitana. Un Enfoque a Partir de la Diversidad Sexual. México: Conapred.

Ley Orgánica 8/2013, número 295 de 9 de diciembre del 2016, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado.

López Soler, N. (2003). Curso de educación afectivo-sexual: libro de teoría. La Coruña: Netbiblo.

Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa: retos e interrogantes: Métodos. Madrid: La Muralla.

Plummer, K. (2001). The Square of Intimate Citizenship: Some Preliminary Proposals, Citizenship Studies, 5(3), 237-253.

Powell, Richard., & Single, H. (1996). Focus groups. International Journal for Quality in Health Care, 8(5), 499-509.

Taylor, S y Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Vázquez Recio, R. y Angulo Rasco, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Málaga: Ediciones Aljibe investigación.

Wynee, N. (2008). An analysis of student teacher preparation in relation to homophobia. (Tesis doctoral inédita). Universidad del Estado de Humboldt, California.

Published
21-01-2021
How to Cite
Sánchez Torrejón, B. (2021). The training of Primary Education teachers in gender diversity. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.393781