Gender equality training in primary education degrees

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.390951
Keywords: Coeducation, Gender, Teacher training, Equality, Primary education

Abstract

The article above deals with the need to acquire a gender perspective so as to achieve true equality in a school setting. This legislation backs gender equality as a principle of education. In order to confirm if the initial teacher training is adequate in this respect, an analysis of the curricula of the education degrees is conducted with a gender viewpoint. For this purpose, a qualitative approximation based on the analysis of content from 72 teaching guides and interviews with university teachers was carried out. The results show how teacher training in Primary Education degrees still revolves around an androcentric view of education, this has not adjusted to current legislation. Therefore, this does not guarantee that future generations are correctly educated in equality. This opens the possibility of exploring gender equality training at a broader level and research on the effective application of coeducation in the Spanish educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asián, R., Cabeza, F. y Rodríguez, V. (2015). Formación en género en la universidad: ¿materia de asignaturas específicas o de educación transversal? Revista historia de la educación latinoamericana, 17 (24), 177-183

Azorín, C. (2015). Análisis de la política de género en España, hacia una educación inclusiva y coeducadora. III Congreso Internacional de Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria. Murcia. Lugar de publicación: http://congresos.um.es/coni3p/coni3p2015/paper/view/36311

Ballarín, P. (2001). La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis

Ballarín, P. (2008). Guía de buenas prácticas para favorecer la igualdad entre hombres y mujeres. Consejería de Educación: Junta de Andalucía.

Bourdieu, Pierre. y Passeron, Jean Claude. (1996): La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara.

Colectivo Feminario de Alicante. (1987). Elementos para la educación no sexista. Víctor Orenga, Editores: Valencia.

Díaz de Greñu, S., y Anguita, R. (2017). Estereotipos del profesorado en torno al género y a la orientación sexual. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 20 (1), 219-232.

Gómez, I. (2015). Formación del profesorado para el tratamiento educativo de los conflictos sobre diversidad cultural y de género. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Gómez, I. y Sánchez, P. (2017). Formación del profesorado en cuestiones de género. Revista de Comunicación de la SEECI, 43, 53-68.

González, T. (2017). Políticas educativas igualitarias en España. La igualdad de género en los estudios de magisterio. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26 (2). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.2764

Ortega, D. y Pagés, J. (2018). Género y formación del profesorado análisis de las guías docentes del área de didáctica en las ciencias sociales. Contextos educativos: Revista de educación, 21, 53-66.

Rebollo, M. J. (2006). El currículum en la escuela coeducativa. La educación de las mujeres y niñas en Iberoamérica, 151-174.

Ros, R. D., Hernández, B. M. A., Trigueros, I. M., Cabezas, I. L., Martínez, M. I., Castelló, T. D. P., y Vera-Muñoz, M. I. (2016). Inclusión de la perspectiva de género en las guías docentes de asignaturas de Didáctica. En XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares (pp. 2665-2679). Instituto de Ciencias de la Educación.

Subirats, M. (1991). La educación como perpetuadora de un sistema de desigualdad: la transmisión de estereotipos en el sistema escolar. Infancia y Sociedad: revista de estudios, 10, 43-52.

Unidad de Igualdad. (2015). Plan de Igualdad. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-3331/PLAN%20DE%20IGUALDAD.pdf

Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Educación - Centro de Formación del Profesorado. Guías docentes de las asignaturas. Recuperado de https://educacion.ucm.es/estudios/grado-educacionprimaria-plan

Varela, N. (2014). Feminismo para principiantes. B DE BOOKS: Madrid

Published
21-01-2021
How to Cite
Resa Ocio, A. (2021). Gender equality training in primary education degrees. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.390951