The training of primary education teachers regarding the participation of families

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.389251
Keywords: Participation of families, family-school, Primary education, teacher training

Abstract

There is a consensus in the academic literature regarding the importance of the participation of families to achieve a quality education, as well as the need for specific training to enhance such participation. As an addition to this existing literature, this work focuses its attention on the analysis of the training received by the primary education teachers. On the one hand, the work gathers in-depth interviews to the teaching community in the context of different regions. These interviews were focused on the assessment that the teachers made regarding the training they received, both initial and ongoing, related to the participation of families. Later, on the other hand, the formative opportunities for the Master's Degree in Primary Education in spanish universities were analysed, reviewing the main subjects of this article: family participation in the education. Finally, and with basis on the identified needs, proposals for improvement focused on training are suggested. These proposals are directed not only to the group interviewed in the study, but to the entire educational community

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mercè Morey-López, Universitat de les Illes Balears

Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación

References

Aguerri, L.M.R. (2017). Comunidades de aprendizaje y participación familiar: un estudio de casos. Tesis Doctoral publicada. Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales. Universidad Pablo de Olavide. Recuperado de https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/4806

Andrés, S., & Giró, J. (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(1), 61-71. DOI: https://revistas.um.es/reifop/article/view/245461

Aparici, P. et al. (2003). La família en el procés educatiu a les Illes Balears. El paper educador de la família: responsabilitat, participació i valors. Palma: Gadeso y Muntaner Editor.

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.

Capdevila, C. (2016). Educar millor. Onze converses per acompanyar famílies i mestres. Barcelona: Arcàdia.

Castro, M., Expósito, E., López, E., Lizasoain, L., Navarro, E., & Gaviria, J.L. (2015). Parent involvement on student academic achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 14, 33-46.

Comisión Europea/Dirección General de Educación y Cultura (2000). Informe europeo sobre la calidad de la educación escolar. Dieciséis indicadores de calidad. Informe basado en los trabajos de la Comisión de Trabajo de Indicadores de Calidad. Recuperado de http://ec.europa.eu/education/policies/educ/indic/rapinen.pdf

Consejería de Educación de la Junta de Extremadura (2010). Plan de formación y participación de las familias. 2011-2015. https://recursos.educarex.es/pdf/plan_f_familias.pdf

Consejo Escolar del Estado (CEE) (2014). La participación de las familias en la educación escolar. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Recuperado de http://ntic.educacion.es/cee/estudioparticipacion

Consejo Escolar del Estado (CEE) (2018). Informe 2018 sobre el estado del sistema educativo. Curso 2016-2017. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional. http://ntic.educacion.es/cee/informe2018/i18cee-informe.pdf

CRUE (2019). Universidades españolas. Extraído de http://www.crue.org/Universidades/SitePages/universidades.aspx

Egido, I. (2014). Marcos normativos de la participación de las familias en los sistemas educativos europeos. Una visión comparada. En Consejo Escolar del Estado, La participación de las familias en la educación escolar (pp. 35-56). Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Recuperado de http://ntic.educacion.es/cee/estudioparticipacion

Eurydice (1997). El papel de los padres en los sistemas educativos de la Unión Europea. Bruselas: Eurydice.

Garreta, J. (2008). La participación de las familias en la escuela pública. Las asociaciones de madres y padres del alumnado. Madrid: Ceapa.

Giró, J., & Andrés, S. (2014). La participación de las familias en los centros escolares en el contexto de la crisis. XVII Conferencia de Sociología de la educación de la FES Tiempos críticos en educación. Bilbao, julio de 2014.

Giró, J., & Andrés, S. (2017) La participación del profesorado en la escuela. En J. Garreta (Coord.), Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela (pp. 125-147). Madrid: Pirámide.

Giró, J., Mata, A., Vallespir, J., & Vigo, B. (2014). Familias y escuelas: los diferentes discursos de la participación. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 2, 65-89. DOI: https://doi.org/10.15257/ehquidad.2014.0009

Gomariz, M.A., Hernández-Prados, M.A., García-Sanz, M.P., & Parra, J. (2017). Tejiendo puentes entre la escuela y la família. El papel del profesorado. Bordón, 69(2), 41-57. Extraído de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/49832/33577

Hernández-Prados, M.A., García-Sanz, M.P., Parra, J., & Gomariz, M.A. (2019), Perfiles de participación familiar en Educación Secundaria Obligatoria. Anales de Psicología, 35(1), 84-94. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.1.325981

Jeynes, W.H. (2011). Parental Involvement and Academic Success. New York/London: Routledge.

Latorre, M. (2005). Continuidades y rupturas entre formación inicial y ejercicio profesional docente. Revista Iberoamericana de Educación, 36(2), 1-12. Recuperado de http://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/9186/919.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Llevot, N., & Bernad, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 8(1), 57-70. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8761

Maffiotte, E., Tur M., Ferrer, I., & Herranz, P. (2009). Les famílies: de la presència a la implicació. IN. Revista Electrònica d'Investigació i Innovació educativa i Socioeducativa, 2(1), 143-151. Recuperado de http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num1/mas/index.html

Ministerio de Educación (2010). Pisa 2009. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. OCDE. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación/Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional.

Mir, M.L., Fernández, V., Llompart, S., Oliver, M.M., Soler, M.I., & Riquelme, A. (2012). La interacción escuela-familia: algunas claves para repensar la formación del profesorado en educación infantil. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15 (3), 173-185.

Reparaz, C., & Naval, C. (2014). Bases conceptuales de la participación de las familias. En Consejo Escolar del Estado, La participación de las familias en la educación escolar. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones (pp. 21-34.). Recuperado de http://ntic.educacion.es/cee/estudioparticipacion

Rivas, S., & Ugarte, C. (2014). Formación docente y cultura participativa del centro educativo: claves para favorecer la participación familia-escuela. Estudios sobre educación, 27, 153-168. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/490

Sanders, M.G., & Sheldon, S.B. (2009). Principals Matter: A Guide to School, Family, and Community Partnerships. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Sarramona, J., & Rodríguez, T. (2010). Participación y calidad de la educación. Aula Abierta. 38(1), 3-14.

Vallespir, J., Rincón, J.C., & Morey, M. (2016). La participación de las familias en el consejo escolar y la formación del profesorado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(1), 31-45. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245751

Vallespir, J., Rincón, J.C., & Morey, M. (2017). La documentación oficial de los centros y la participación de las familias. En Garreta, J. (Coord.) (2017). Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide. Págs.: 49-69.

Vega, A.M. (Coord.) (2012). Indicadores de participación de los padres en la escuela. Un enfoque innovador para una educación de calidad. Madrid: Wolters Kluwer.

Vigo, B., Dieste, B., & Julve, C. (2017). Discursos sobre la participación de las familias en la escuela y éxito escolar. En J. Garreta (Coord.) Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela (pp. 149-162). Madrid: Pirámide

Published
11-09-2019
How to Cite
Vallespir-Soler, J., & Morey-López, M. (2019). The training of primary education teachers regarding the participation of families. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 22(3), 77–92. https://doi.org/10.6018/reifop.389251