The conflict in culturally diverse contexts from the perspective of professionals of education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.388981
Keywords: Conflict self-awareness; discrimination; culture of mediation; interculturality

Abstract

This article describes the professionals' vision about the origin and nature of the conflicts in six intercultural centers of the commune of Santiago, Chile. It is the result of a major study, of a mixed type of deepening, regarding the scope of plans for improvement in democratic coexistence. As for the first quantitative phase, a questionnaire was designed and applied to 205 participants whose results were analyzed through the statistical package SPSS. In the qualitative phase, 26 intentionally selected professionals were interviewed, by means of a semi-structured survey, whose results were analyzed by means of the Nvivo 10 software. Because of triangulation, it is concluded that in the professionals’ view there still remains the denial of discrimination, masking and / or concealment of conflicts and their own vision as a problem for the consolidation of democratic life. A phenomenon, which has been called "the preamble in the self-consciousness of conflict".

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References

La discriminación que cotidianamente viven los hijos de inmigrantes peruanos en Chile es producto de la condición de origen de sus padres, y que el racismo contenido en esa discriminación obstaculiza su inserción en el país” (Tijoux, 2013a, p. 102).

El conficto se comprende como aquel que hace referencia a toda situación escolar donde acontezca una divergencia entre miembros de diferentes grupos culturales que convivan en un centro educativo por cuestiones de índole cultural (incomunicación entre familias y entre alumnos de diferentes culturas, malentendidos por empleo de códigos de referencia cultural distinta) o también a una situación de desequilibrio derivado por una compleja red de significados (afectivos, políticos, éticos), definidos de forma implícita u oculta (Leiva, 2012, p. 60).

Integra competencias cognitivas y emotivas (para el establecimiento de relaciones positivas); permite la toma de conciencia de la diversidad; facilita la creación de un clima comunicativo cálido donde el diálogo es igualmente importante (Leiva, 2012, p. 66).

Se ha de intentar, en definitiva, recuperar el tiempo para la reflexión y la investigación, así como huir del mero activismo sin fundamentación (…) de poco puede servir sugerir acciones, si estas no se aplican a la realidad propia (Murillo, 2008, p. 3).

Published
14-04-2020
How to Cite
Campdesuñer Sarquiz, L., & Murillo Estepa, P. (2020). The conflict in culturally diverse contexts from the perspective of professionals of education. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.388981