School and Citizenship Education: Conceptions of citizenship, citizen education and the role of the school

Authors

  • Cristian Eduardo Orellana Fonseca UNIVERSIDAD DEL BÍO-BÍO
  • Carlos Muñoz Labraña Universidad de Concepción
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561
Keywords: Citizen education; citizenship; School; Human rights

Supporting Agencies

  • Este artículo se enmarca en el proyecto de investigación “Formación sociopolítica en establecimientos de educación Municipal: Análisis de las representaciones e ideas sociales de la comunidad educativa” (DIUBB 1740242/I) y del proyecto “Ejercicio de la ciudadanía en comunidades escolares de Maule y Biobío” (DIUBB 181224 1/R) del grupo GECIEQ (170424/EF).

Abstract

This papers presents the results of a qualitative research, funded by the Government of Chile and the Universidad del Bío-Bío. The objective has been to study the conceptions and representations that about the Citizenship have diverse actors of municipal schools located in two regions of the south of the country.

The empirical material that has served as the basis for the research has been 9 discussion groups held in a workshop, in the framework of an action research. The processing and further analysis of the information was done by categorical reduction with the assistance of the software ATLAS.ti 7.

The initial questions that guided the discussion were aimed at investigating the conceptions that the different actors of the establishments had about what a citizen is, the training for citizenship and the role assigned to the School in its formation.

The results indicate that in spite of the changes in the curriculum and the latest public policies introduced, among which the promulgation of a special Law stands out, the dimension of a citizen linked to rights and duties and a markedly national sense persists. Highlighting the link that the informants make with respect to human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BCN (2016) Ley 20.911. Crea el Plan de Formación Ciudadana para los Establecimientos reconocidos por el Estado.

Cabrera, F. (2002). Qué educación para qué ciudadanía. Interculturalidad: fundamentos, programas y evaluación, 83-126.

Castillo, J. (2016) Formar en ciudadanía en el Chile actual. Una mirada a partir del desarrollo humano. Docencia, 58, 18-30.

Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo: hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza.

Cox, C., Magendzo, A., Muñoz, G. y Redón, S. (2016) Panel: ¿Cómo debiera ser la formación ciudadana en la escuela? Docencia, 58, 4-17.

Cox, C., & Schwartzman, S. (Eds.). (2009). Políticas educativas y cohesión social en América Latina. Uqbar.

D’ Arcángelo, M. (2016) Reconfiguraciones en el cambio de siglo: educar en y para la democracia. Nuevos sentidos de la formación ciudadana. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 26 (2), 295-307.

Delors, J. (2000). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Editorial Santillana/UNESCO.

Gentili, P. (2000). Educación y ciudadanía: la formación ética como desafío político. 2000) Códigos para la Ciudadanía. La Formación Ética como práctica de la libertad. Buenos Aires: Santillana, 27-52.

González-Valencia, G. y Santisteban-Fernández, A. (2016) La formación ciudadana en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educación y Educadores., 19 (1), 89-102. DOI: 10.5294/edu.2016.19.1.5.

Kerr, D. (1999) Citizenship Education: an International Comparison. National Foundation for Educational Research in England and Wales NFER/ Qualifications and Curriculum Authority in England QCA.

Kerr, D. (2002) An international review of citizenship in the curriculum: the IEA national case studies and the INCA archive. En G. Steiner-Khamsi, J. V. Torney-Purta y J. Schwille (Eds.), New Paradigms and Recurring Paradoxes in Education for Citizenship: An International Comparison (pp. 207-237). Amsterdam: Elsevier.

Kries, S. (2006). La ciudadanía. Una mirada histórica. En Discursos y prácticas de ciudadanía. Debates desde la Región de Bío Bío (pp. 19–27). Hualpén: Ediciones Universidad del Bío Bío.

Magendzo, A. y Pavez, J. (2016) Derechos humanos en los lineamientos curriculares referidos a la formación ciudadana. Praxis Educativa, 20 (1), 13-27.

Mardones, R. (2015) El paradigma de la educación ciudadana en Chile: una política pública inconclusa. En C. Cox y J.C. Castillo (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (145-174). Santiago de Chile: UC.

Meléndez, M. (2012) Formación para la ciudadanía en el alumnado de secundaria en México: Diagnóstico desde un modelo democrático e intercultural. Universidad de Barcelona

Muñoz, C. y Torres, B. (2014) La formación ciudadana en la escuela. Problemas y desafíos. Revista Electrónica Educare, 18 (2), 233-245. DOI:dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.12

Orellana-Fonseca, C., Salazar-Jiménez, R., Farías-Olavarría, F., Martínez-Labrin, S., & Pérez-Díaz, G. (2019) Valoraciones que estudiantes de un posgrado de profesión docente tienen sobre la formación en metodología de la investigación recibida en el pregrado y su uso en la práctica docente. Revista Electrónica Educare, 23 (1), 1-25. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.23-1.17

Quevedo, V., Torres, M., & Santa Cruz, G. (2002). Foro ciudadano, relatos de la actualidad que perdura. Lom Ediciones.

Reyes, L., Campos, J., Osandón, L., y Muñoz, C. (2013) El profesorado y su rol en la formación de nuevos ciudadanos: desfases entre las comprensiones, las actuaciones y las expectativas. Estudios Pedagógicos, 39 (1), 217-237.

Sáez-Rosenkranz, I., Bellatt, I., & Mayora, D. (2017). La formación ciudadana en la educación secundaria obligatoria en Cataluña. Análisis del concepto de ciudadanía en el currículum. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 6(1).

Salazar-Jiménez, R., Barriga-Ubed, E. & Molina-Neira, J. (2013). La educación para la ciudadanía en la producción científica: una aproximación bibliométrica. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, (75), 75-82.

Sandín, E. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mcgraw-Hill Interamericana.

Stake, R. (2010). Qualitative research. Studying how things work. New York: The Guilford Press.

Spencer, S., & Klug, F. (1998). Education for citizenship. MCT-STOKE ON TRENT-, 16, 43-45.

Torney-Purta, J. y Amadeo, J-A. (2015) El estudio de la educación cívica y política: historia e implicancias para Chile y América Latina. En C. Cox y J.C. Castillo (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (51-74). Santiago de Chile: UC.

Valderrama, C. E. (2004). Ciudadanía: saberes y opiniones de actores escolares1 Citizenship: School Participants’ Knowledge and Opinions. Educació i Cultura, 17, 57-68.

Published
05-04-2019
How to Cite
Orellana Fonseca, C. E., & Muñoz Labraña, C. (2019). School and Citizenship Education: Conceptions of citizenship, citizen education and the role of the school. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561