Survey design to identify the forms of identity relationship in Castile and Leon

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.356031

Abstract

The different connections between individuals and the heritage which surrounds them have been widely analyzed in the literature, stating their complexity and diversity due to the nature of the concept of heritage. This paper is focused on the analysis of one type of connection, the identity one, in a try to quantify it, to check the existence of disparities between persons with a different socioeconomic profile, and to corroborate whether the identity connection varies according to the number of heritage education programs implemented in the territory. To achieve this, we have performed a survey which includes basic socioeconomic information about individuals and questions related to the degree of identity connection. The first results show that, in general, individuals who answered the survey are aware of the heritage which surrounds them, what will let us, in further analysis, measure the degree of identity connection of individuals from Castile and Leon, give an answer to the hypothesis outlined during the elaboration of the survey, and bring to light the importance of heritage education in the creation of identity connections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olaia Fontal Merillas, University of Valladolid

Licenciada en Bellas Artes por la UPV/EHU, Licenciada en Historia del Arte y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Oviedo, donde fue premio extraordinario de Doctorado en 2003 por la Tesis Doctoral “La educación patrimonial. Definición de un Modelo Integral y Diseño de Sensibilización”. Es profesora Titular de Universidad en el área de Didáctica de la Expresión Plástica de la Universidad de Valladolid.

Sus líneas de investigación se centran en la educación patrimonial, la didáctica del arte contemporáneo y la educación artística orientada a la inclusión social.

Actualmente es una de las coordinadoras de la Comisión de Seguimiento del Plan Nacional de Educación y Patrimonio (Instituto del Patrimonio Cultural de España).

References

Brantefors, L. (2015). Between culture and cultural heritage: curriculum historical preconditions as constitutive for cultural relations–the Swedish case. Pedagogy, Culture & Society, 23 (2), 301-322.

Cardoso, D., Cura, S., Viana, W., et al. (2017). Espacialidades e ressonâncias do patrimônio cultural: reflexões sobre identidade e pertencimento. GOT, Revista de Geografia e Ordenamento do Território, 0 (11), 83-97.

Cepeda, J., López, M., Fontal, O., y Alonso, B. (2018) Aproximación al estado de la Educación Patrimonial en el territorio de la iniciativa Duero Douro, Patrimonio para el desarrollo. En de la Fuente, R. (Ed.), y Munilla, C. (Ed.), Patrimonio y Creatividad: Miradas Educativas (pp. 321-334). Valladolid, España: Verdelis Didáctica I.

Chng, K.S., Narayanan, S. (2017) Culture and social identity in preserving cultural heritage: an experimental study. International Journal of Social Economics, 44 (8), 1078-1091. doi: https://doi.org/10.1108/IJSE-10-2015-0271

Di Pietro, L., Mugion, R. G., y Renzi, M. F. (2018). Heritage and identity: technology, values and visitor experiences. Journal of Heritage Tourism, 13 (2), 97-103.

Feldman, J. (2017). Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today. American Ethnologist, 44 (1), 145-146.

Fontal, O. (2013). La educación patrimonial, del patrimonio a las personas. Gijón: Trea.

Fontal, O., y Gómez, C. (2015). Evaluación de programas educativos que abordan los procesos de patrimonialización. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (29), 89-118.

Fontal, O., y Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 15-32. doi: http://dx.doi.org/10.6018/j/222481

Fontal, O. y Marín, S. (2018). Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el

patrimonio personal. Arte, individuo y sociedad, 30 (3), 483-500. doi: http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.57754

Fontal, O., Sánchez, I., y Cepeda, J. (2018) Personas y patrimonios: análisis del contenido de textos que abordan los vínculos identitarios. MIDAS, (9).

Marín, S. (2013). Una investigación para abordar y entender nuestro patrimonio desde la perspectiva de la diversidad. Pulso, 36, 115-132.

Martín, M. C. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas profesión, 5 (17), 23-29.

Moore, S., y Kawachi, I. (2017). Twenty years of social capital and health research: a glossary. Journal of Epidemiol Community Health, 71 (5), 513–7.

Pineiro, V., Jose, J., y Rodríguez, I. (2018). Identity-related implications of the dissemination of cultural heritage through the Internet: A study base don Framing Theory. Communication & Society, 31 (1), 1-21.

Porananond, P. (2018). Heritage and Identity in Contemporary Thailand: Memory, Place and Power. Sojourn-Journal of Social Issues in Southeast, 33 (2), 426-429.

Rivas, R. D. (2018). Crafts: heritage and cultural identity. Koot - Revista de Museología, 8 (9), 80-96.

Published
25-01-2019
How to Cite
Ortega, J. C., & Fontal Merillas, O. (2019). Survey design to identify the forms of identity relationship in Castile and Leon. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.356031
Issue
Section
Originales