Creating educational videos in Teacher Training: a case study
Abstract
The main goal was to assess the response of prospective primary education teachers to a project over the design, elaboration and presentation of an educational video. 92 students (21,21 ± 2,13 years) enrolled in year-3 of the Bachelor of Arts: Primary Education agreed to participate. Since there was not a specific assessment instrument, two questionnaires were developed: A. to assess participants’ beliefs on educational videos as pedagogical tools (pre-post) and B. to assess the project after its implementation (post). Participants were also asked to answer an open-ended question at the end of the project. Quantitative results showed that participants significantly increased several variables: stimulates teacher and students’ commitment, promote significant learning, develop basic competences, helps integrate contents from different subjects, fosters creativity and has more advantages than disadvantages for teaching. Quantitative analysis revealed five positive themes: satisfactory/positive/interesting experience, useful for teaching, group work, motivating and creativity; and one negative: difficult task. The design, elaboration and presentation of educational videos is seen as a valuable tool in the initial training of Primary Education teachers. It helps strengthen their training, and it is seen as appropriate for their future teaching practice.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.