Flipped classroom and mathematics didactics in online education of Early Childhood Teachers

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.292551
Keywords: Flipped Classroom, Flipped Learning, Teacher Training, Online Education

Abstract

This research work has been carried out in the subject Didáctica de las Matemáticas in the training of teachers of Early Childhood Education following the pedagogical model Flipped Learning in a completely online environment. This model commits to reverse the roles of the teacher and students making the latter the protagonists of their own learning process.

The objective was to analyse the learning outcomes and student satisfaction after experiencing the flipped classroom model in one of the units of the subject. For this, a quasi-experimental design was used with a non-equivalent control group and a pretest measure of learning outcomes to control possible initial differences between groups.

The different phases in the application of the flipped model are explained, both the preparation before the virtual face-to-face session of the teacher and the students, and its development and the final evaluation.

The results of this study show that this pedagogical approach increases student performance and even more when they attend live sessions. Likewise, the subjective assessments obtained have as a common axis: the motivation and satisfaction towards the methodology experienced.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mara Sacristán San Cristóbal, Universidad Internacional de La Rioja

Formación

Doctor en Biología por la UCM (Doctorado Europeo Cum Laude).

Experiencia

Autora de artículos de investigación, libros, capítulos de libros, materiales de uso docente y numerosas comunicaciones a congresos nacionales e internacionales en el ámbito de la Fisiología Vegetal. Ha participado en proyectos de investigación, tanto de convocatoria nacional como internacional, así como en contratos de investigación de especial relevancia con empresas y administraciones públicas dentro su experiencia laboral en el Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria (INIA). Experiencia docente universitaria como becaria predoctoral en las asignaturas Bioproducción de Metabolitos Vegetales de Interés Industrial y Fisiología Vegetal de la Licenciatura en Biología, y posdoctoral como profesora invitada en la Universidade Tiradentes, UNIT, de Aracaju (Brasil), dentro del Programa de Doctorado Renorbio. En el ámbito de la Microbiología Alimentaria ha impartido y organizado distintos cursos del Plan de Formación Ocupacional.

Actualmente es Directora del Departamento de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales de la Facultad de Educación, Directora de Trabajos de Fin de Máster en el Máster Universitario de Formación del Profesorado en Educación Secundaria y profesora de Innovación e Investigación para la mejora de la práctica docente y Complementos de Formación Disciplinar en la especialidad de Biología y Geología. También es profesora de Didáctica de las Matemáticas en Educación Infantil y Directora de Trabajos de Fin de Grado en los Grados de Maestro en Educación Infantil y Primaria.

Líneas de investigación

Miembro del Grupo de Investigación Flipped Learning en Entornos On-line organizado por el Vicerrectorado de Innovación Educativa de la UNIR.

Colaborador del Grupo de Investigación Validado UCM-CM, “Interacciones Celulares en Simbiosis Vegetales” (Ref. 910081). 

Published
24-07-2017
How to Cite
Sacristán San Cristóbal, M., Martín R., D., Navarro Asencio, E., & Tourón Figueroa, J. (2017). Flipped classroom and mathematics didactics in online education of Early Childhood Teachers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 20(3), 1–14. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.292551