Knowledge, attitudes and teaching practices that favour character formation in university students: an evaluation proposal
Abstract
Character formation is a determining topic because it is one of the challenges to be reclaimed in diverse educational scenarios, especially in the university context. Currently, Universities are debating around criteria of competences that do not fully encompass the meaning of integral formation, and even though social responsibility is assumed to form professionals with a human projection based on the values and attitudes that promote the common welfare, in most cases, a formative vision centered rather on competitiveness prevails. Teachers play a central role in the formative process so it is important to understand how they participate in character formation. This paper covers the design and validation of a measuring instrument, which consist of a questionnaire called CAPFC that tries to identify the knowledge, attitudes, and teaching practices that favor character formation among university students. Its structure is based on the classification of virtues and strengths proposed by Seligman and Peterson (2004). It is established that this instrument is useful, valid, and reliable to be used in a university context.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.