Impact of Burnout on the professional development of professors. A review of research

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.275121
Keywords: Teacher burnout, higher education, teacher professional development, reviews of the literature

Supporting Agencies

  • Ministerio de Educación
  • Cultura y Deporte

Abstract

Many researchers claim that teaching is a highly stressful profession, becoming an ideal stage for the emergence of burnout (emotional exhaustion, depersonalization and low personal accomplishment). However, researchers’ attention and their studies of burnout in the field of Higher Education has been reducing to the detriment of other levels and stages, in spite of the changes and transformations experienced in Higher Education in recent years, that justifies the need for further research in this field. This literature review has had as a goal to describe the different objectives, methods, tools and variables used in different research about this area and, thus, knowing the actual knowledge about the state of affairs in relation to the problem with university teachers. Afterwards, it has been done an analysis of these investigations to extract the most important data of each one and that can be helpful to the advancement of knowledge in this circle. It concludes with a problem that is increasing and it hinders the professional development of professors.  

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio-Manuel Rodríguez-García, Universidad de Granada

Licenciado en Pedagogía y Máster de Investigación e Innovación en Currículum y Formación. Contrato Predoctoral (FPU) del MECD en la Universidad de Granada. Alumno del Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Sus principales líneas de investigación son: TIC, la formación docente, Educación Superior, entre otras.

Tomás Sola-Martínez, Universidad de Granada

Catedrático de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada. Director del grupo de investigación HUM-672 A.R.E.A. y ha sido coordinador del Programa de Doctorado: Currículum, Profesorado e Instituciones Educativas. Posee diversas publicaciones de gran impacto relacionadas con distintas temáticas de la educación, haciendo especial hincapié en el ámbito de la educación especial, la inclusión educativa y la atención a la diversidad. 

Manuel Fernández-Cruz

Catedrático de Didáctica y Organización Escolar. Profesor en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada desde el año 1992, donde actualmente ejerce como director del departamento de Didáctica y Organización Escolar. Miembro del grupo de investigación SEJ059 (labOsfor). Su campo de investigación está encaminado a la formación del profesorado, poseyendo diversas publicaciones y habiendo dirigido numerosos proyectos de investigación.
Published
24-07-2017
How to Cite
Rodríguez-García, A.-M., Sola-Martínez, T., & Fernández-Cruz, M. (2017). Impact of Burnout on the professional development of professors. A review of research. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 20(3), 161–178. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.275121