Emotions and communicative acts from the dramatization of everyday situations. An educational intervention proposal in Primary Education
Abstract
Nowadays the socio-educational context demands from teachers a committed and coherent intervention to promote emotional skills and competences. It is necessary to complement the academic and quantifiable dimension with other knowledge that has overcome school barriers and has an important role in the capacities and development of students. The relations between the triad: emotion, thought and action, control every moment of our daily life. This trio can be disturbed by external stimuli, which sometimes cannot be solved in a positive way. This mismanagement is due to the increasing “emotional illiteracy” that makes us act in an impulsive and thoughtless manner.
This paper shows an educational proposal to contribute to the development of competences and skills in the Primary Education classroom, based on dialogue, cooperation and dramatic act as learning tools, emphasizing the benefits that this resource has to develop inclusive spaces where students can express themselves freely. This project has an open character, its realisation will be determined by the context and its implementation in the classroom. This paper concludes the convenience of emotional projects and their implementation in educational institutions.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.