Analysis of the perceived self-efficacy in the use of ICT of pre-service primary and preschool teachers

Authors

  • Raul Tárraga-Mínguez Universidad de Valencia
  • Pilar Sanz-Cervera Universidad de Valencia
  • Gemma Pastor-Cerezuela Universidad de Valencia
  • MªInmaculada Fernández-Andrés Universidad de Valencia
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901
Keywords: ICT, perceived self-efficacy, teacher training, TPACK model

Abstract

Teacher training in the use of ICT is an important issue for the integration of ICT in education. According to the TPACK model, this training should not be limited to contemplate separately aspects of ICT, curriculum content and methodology. The present study explores the self-efficacy of ICT use in a sample of 107 pre-service primary and preschool teachers. A translation of the questionnaire for self-assessment of ICT competences developed by Tondeur et al (2016) was used. Results show that pre-service teachers perceive themselves as more competent in the use of ICT, compared to making educational decisions related to such use. In addition, a statistically significant correlation between the hours of training received in the educational use of ICT and the perception of self-efficacy in this educational use of ICT was found. These results have some implications in decision-making regarding teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raul Tárraga-Mínguez, Universidad de Valencia

Es profesor contratado doctor en el Dpto. de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Valencia. Sus líneas de investigación actuales giran en torno a la intervención psicopedagógica de estudiantes con necesidades educativas especiales, al estudio de las TICs aplicadas a la educación especial y a la formación del profesorado.

Pilar Sanz-Cervera, Universidad de Valencia

Es personal investigador en formación en el Dpto. de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Valencia. Sus investigaciones están relacionadas con la intervención psicopedagógica de estudiantes con necesidades educativas especiales y con las aplicaciones de las TIC en este ámbito de intervención.

Gemma Pastor-Cerezuela, Universidad de Valencia

Doctora en Psicología por la Universidad de Valencia y en la actualidad profesora Contratada Doctor en esta Universidad. Su línea de investigación actual se centra en el estudio de procesos psicológicos –atención, percepción, aprendizaje, lenguaje, pensamiento, motivación, emoción…- aplicados a los trastornos del espectro del autismo.

MªInmaculada Fernández-Andrés, Universidad de Valencia

Doctora en Psicología, licenciada en psicopedagogía y diplomada en Magisterio por la Universidad de Valencia. Actualmente profesora ayudante doctor en la Universidad de Valencia. Su investigación versa sobre dificultades de aprendizaje, TDAH y autismo.

Published
24-07-2017
How to Cite
Tárraga-Mínguez, R., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G., & Fernández-Andrés, M. (2017). Analysis of the perceived self-efficacy in the use of ICT of pre-service primary and preschool teachers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 20(3), 107–116. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901