The pedagogic discourse of the teacher-author
Supporting Agencies
- Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract
Scientific knowledge is not a series of accumulations, but breaks and corrections in a long dialectical process. However, exercises and expressions which are “ends in themselves” presented to students in science classes hinder the establishment of relations with everyday facts and scientific concepts. The use of the language of mathematical signs and short written texts with objectivity pretensions is predominant, to the detriment of the various languages and materialities by which the school scientific knowledge is constituted. From the theoretical framework of the French Discourse Analysis, we discussed the idea of authorship in teaching practice, culminating in what we have called the teacher-author. The taking of the teacher-author position implies the mobilization of pre-built knowledge and the rupture with practices already institutionalized and crystallized in the educational field. By producing a polemical pedagogic discourse, the teacher-author historicizes his/her “say-do” and resignifies his/her teaching practice. It is by moving and reorganizing the meanings to scientific knowledge that the teacher recognizes his/her authorial function and his/her leading role in the essential process of didactic mediation.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.