The textbook as an object of study and teaching resource for learning: strengths and weaknesses

Authors

  • María Pilar Fernández Palop Universidad Camilo José Cela
  • Presentación Ángeles Caballero García Universidad Camilo José Cela
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.229641
Keywords: Textbooks, didactic resources, mathematics, mathematic error

Abstract

Looking for new future researches based on the textbook as a teaching resource in the classroom and its possible impact on learning, this study begins describing how it has been understood by different authors and what the main characteristics that define it are. As it’s an instrument mostly used for teaching and learning different subjects, we reflect its advantages and its limitations as a teaching resource, and we show evidence of how sometimes, far from being a source of knowledge, it can be an obstacle to learning, as it is reflected in various studies focused in textbooks, particularly in Mathematics textbook. Finally, seeking causes of the low Spanish students in mathematics performance, and improvement of mathematics teaching, we make a proposal for future researches centered in mathematics textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Pilar Fernández Palop, Universidad Camilo José Cela

María Pilar Fernández Palop. Doctora en Educación, por la Universidad Camilo José Cela, y licenciada en Matemáticas (especialidad Estadística) por la Universidad de Sevilla. Ha desarrollado su labor docente tanto en el ámbito de la formación profesional, como en centros de Educación Secundaria, así como en el Centro Universitario Cardenal Cisneros (Universidad de Alcalá), como en la Universidad Camilo José Cela, donde imparte en la actualidad Matemáticas, Didáctica de la Matemática y Desarrollo del Pensamiento Lógico y Matemático.

Email: mfpalop@ucjc.edu

Presentación Ángeles Caballero García, Universidad Camilo José Cela

Presentación A. Caballero García. Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación (Pedagogía) (1996) y Premio Extraordinario de doctorado (1997) por la Universidad de Murcia. En su actividad profesional destacan 25 años de experiencia docente y una extensa labor investigadora (54 publicaciones) sobre estrategias de aprendizaje, ansiedad evaluativa, NNTT en el aula, enseñanza universitaria, aprendizaje social y emocional, colaborativo, felicidad subjetiva, y aprendizaje de las matemáticas, entre otras. En la actualidad es Directora del Grado en Maestro en Educación Infantil y de Postgrados de la Facultad de Ciencias Sociales y de la Educación de la Universidad Camilo José Cela de Madrid.

Email: pcaballero@ucjc.edu

Published
16-01-2017
How to Cite
Fernández Palop, M. P., & Caballero García, P. Ángeles. (2017). The textbook as an object of study and teaching resource for learning: strengths and weaknesses. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 20(1), 201–217. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.229641