The socio educational approach at work with the elderly. The point of view of the professionals
Abstract
Within this article, we deal with the perception of getting elder and the possibilities and limits of social and educational work with elderly people from a professional view which bring to bear their work within that collectivity, mainly trying to answer the following question: which educational model will be more appropriate so as to answer the interests and vital motivations of elderly people? It was carried out into 13 social centres joined to the “Instituto Murciano de Acción Social de la Comunidad Autónoma de Murcia” and centres for elderly people who depend on municipal institutions, trying to obtain a maximum geographical representation. A qualitative methodology has been chosen, by achieving 30 semiorganized interviews from the key points which have been taking into account throughout observation entries, reports and document analysis. Among the results which have been obtained, we point out that the educational model which is more appropriate to deal with within the elderly collectivity would do well in a sociocritical and hermeneutic stage throughout a communal process of qualitative learning which would be focused on the needs and interests of those elderly people.
Downloads
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.