Loving places. Space and love poetics in Octavio Paz's Libertad bajo palabra
Abstract
¿Which are the space significances in Octavio Paz’s Libertad bajo palabra? ¿What weight does the poetry of love have? ¿What place does the woman take there? Those questions guide our reading. From some actual spaces theories which involve landscape and modern city we consider the feminine significances and the modern experience in Libertad bajo palabra, poetry in which love builds a religation and analogy aesthetics.
Downloads
References
Aliata, Fernando y Graciela Silvestri (2001). El paisaje como cifra de la armonía. Relaciones entre cultura y naturaleza a través de la mirada paisajística. Buenos Aires, Nueva Visión.
Bachelard, Gastón (1975). La poética del espacio. Traducido por E. de Champourcin. México, Fondo de Cultura Económica.
Campos Fuentes, María Cristina (2013). “Prolongación y trasgresión de Occidente. Reminiscencias platónicas y petrarquistas en «Primavera y muchacha» de Octavio Paz.” Revista de estudios hispánicos, 37/3, 437-458.
Chazarreta, Daniela (2018). “Naturaleza y paisaje en Libertad bajo palabra de Octavio Paz”. Mitologías hoy, 18, 225-245. Recuperado de https://revistes.uab.cat/mitologias/article/view/v18-chazarreta (último acceso: 18 de marzo de 2024).
Clifford, James (1999). Itinerarios transculturales. Traducción de Mireya Reilly. Barcelona, Gedisa.
Collot, Michel (2010). “De l’horizon du paysage à l’horizon des poètes”. En Ferreira, Alves y Marcia Miguel Feitosa (org.). Literatura e Paisagem. Perspectivas e diálogos. Nitéroi, Editora da UFF, 191-203.
Correa, Gustavo (1979). “Las imágenes eróticas en Libertad bajo palabra: dialéctica e intelectualidad”. Cuadernos hispanoamericanos, 343-345, enero-marzo, 484-502.
De Diego, José Luis (2023). “Ciudades en la literatura”. Hispamérica. Revista de Literatura, LII / 155, 15-24.
Descola, Phillippe (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Traducción de Horacio Pons. Buenos Aires, Amorrortu.
Díaz Arciniega, Víctor (1989). “Por el rumbo de La estación violenta. Lectura de sus lecturas críticas”. América. Cahiers du CRICCAL, 6, 157-171. Recuperado de: https://www.persee.fr/doc/ameri_0982-9237_1989_num_6_1_955 (último acceso: 31 de enero de 2024).
Ferreira Alves, Ida y Marcia Miguel Feitosa (org.) (2010). Literatura e Paisagem. Perspectivas e diálogos. Niterói, Editora da UFF.
Franco, Jean (1971). “«¡Oh mundo por poblar, hoja en blanco!» El espacio y los espacios en la obra de Octavio Paz”. Revista Iberoamericana, XXXVIII/74, enero-marzo, 147-160.
Frisby, David (2007). Paisajes urbanos de la modernidad. Exploraciones críticas. Traducido por Lilia Mosconi. Bernal – CABA, Universidad de Quilmes – Prometeo. Colección: Las ciudades y las ideas.
Giraud, Paul-Henri (2014). Octavio Paz. Hacia la transparencia. Traducción de David Medina Portillo. México, El Colegio de México.
Lugones, Leopoldo (1980). Los crepúsculos del jardín. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.
Magis, Carlos (2014). La poesía hermética de Octavio Paz. México, El Colegio de México, 2.a edición.
Mumford, Lewis (2012). La ciudad en la historia. Sus orígenes, transformaciones y perspectivas. Traducción de Enrique Luis Revol. La Rioja (España), Pepitas de calabaza.
Paz, Octavio (1972). El arco y la lira. México, Fondo de Cultura Económica, 3.a edición.
Paz, Octavio (1994). Los privilegios de la vista I. Arte moderno universal. Edición del autor. México, Fondo de Cultura Económica, t. 6.
Paz, Octavio (1997). Libertad bajo palabra. En Obras completas. Edición del autor. México, Fondo de Cultura Económica, t. 11, Obra poética I, 17-233.
Paz, Octavio (2014). Libertad bajo palabra. Edición de Enrico Mario Santí. Madrid, Cátedra, 9.a edición revisada y actualizada.
Puro Morales, Antonio (1982) “El amor en la poesía de Octavio Paz”. Cauce, 5, 143-155. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce05/cauce_05_008.pdf (último acceso: 24 de febrero de 2016)
Ruiz Barrionuevo, Carmen (2008). “La poesía del espacio en Octavio Paz”. En Fernández Ariza, María Guadalupe (coord.). Literatura hispanoamericana del siglo XX. Literatura y arte. Málaga, Universidad de Málaga, 151-172.
Ruiz Barrionuevo, Carmen (2010). “La configuración de un espacio modernista (El motivo del jardín en Leopoldo Lugones y Julio Herrera y Reissig)”. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-configuracion-de-un-espacio-modernista-el-motivo-del-jardin-en-leopoldo-lugones-y-julio-herrera-y-reissig/ (último acceso: 12/6/2016).
Savater, Fernando (2013) “Ciudad inabarcable como una galaxia. El México de Octavio Paz”. En Lugares con genio. Los escritores y sus ciudades. Buenos Aires: Sudamericana: 185-208.
Schorske, Carl (1987). “La idea de ciudad en el pensamiento europeo: de Voltaire a Spengler”. Punto de vista, 30, julio-octubre. Separata.
Silvestri, Graciela (2011). El lugar común. Una historia de las figuras del paisaje en el Río de la Plata. CABA, Edhasa.
Simmel, Georg (2001). “Las grandes urbes y la vida del espíritu”. En El individuo y la libertad. Barcelona, Península, 374-398.
Stanton, Anthony (1989). “Libertad bajo palabra: la genealogía de un libro y de un poeta. Entrevista con Octavio Paz”. América. Cahiers du CRICCAL, 6, 139-156. Recuperado de: https://www.persee.fr/doc/ameri_0982-9237_1989_num_6_1_954 (último acceso: 31 de enero de 2024).
Stanton, Anthony (2015). El río reflexivo. Poesía y ensayo en Octavio Paz (1931-1958). México, Fondo de Cultura Económica-El Colegio de México.
Stanton, Anthony (2020). “Poética del apocalipsis, figura espacial e indeterminación: la prosa de Octavio Paz en la década de 1960”. Hyperbórea. Revista de ensayo y creación, 3, 269-319. Recuperada de: https://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/poetica-del-apocalipsis-figura-espacial-e-indeterminacion-la-prosa-de-octavio-paz (último acceso: 27/9/2024).
Sucre, Guillermo (1985). “Paz, la vivacidad, la transparencia”. La máscara, la transparencia. México, Fondo de Cultura Económica, 2° edición, 179-204.
Verani, Hugo (1983). “Octavio Paz y el lenguaje del espacio”. Diálogos: Artes, Letras, Ciencias Humanas, 19/2, marzo-abril: 42-46.
Verani, Hugo (2014) Octavio Paz: el poema como caminata. México, Fondo de Cultura Económica. Ebook.
Yurkievich, Saúl (2001). “Órbita poética de Octavio Paz”. En Cancellier, Antonella y Renata Londero (eds.). Le arti figurative nelle litterature iberiche e iberoamericane. Roma, Unipress, 293-298.
Copyright (c) 2025 Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.