The representation of the Egyptian in Cairo my love by Rafael Pardo Moreno
Abstract
The objective of the present investigation consists in the analysis of the representation of the Egyptian in Cairo my love (2015), by Rafael Pardo Moreno. In this article I will emphasize the most outstanding features of his character, the general lines that mark his life are at a cultural, social, solidarity, human and political level under a totalitarian and oppressive regime that reflects the negative image of the heavy bureaucratic machine of the authorities and their malfunction during the last decade of the Mubarak mandate at the beginning of the 21st century. In this sense we will use as support the studies of Adela Cortina, Lucien Goldman, Oscar Tacca, Genette, W.J.T. Mitchell, Bobes Naves y Garrido Domínguez, among others.
Downloads
References
Amo, Mercedes del (2014). “Novela, ideología e historia en Egipto (1913-2013)”, en MEAH, Sección árabe-islam, 63: 265-277.
Aranzadi del Cerro, Javier (2002). “La relación entre economía y política: la realización personal”, Revista Empresa y Humanismo, V (Nº 2/02), 253-283.
Arnheim, R. (1976). El pensamiento visual, EUDEBA, Buenos Aires.
Barthes, Roland (1976). “Retórica de la imagen”, en La semiología, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.
Bobes Naves, María del Carmen (1993). La novela, Madrid, Síntesis.
Cortina, Adela (1997). El mundo de los valores,ética y educación, Bogotá, el búho.
Cortina, Adela (1996). La ética de la sociedad civil, Madrid, Anaya/Alauda.
D´' Angelo, Michele (2016). “El partido Comunista Español en Francia, partido de la protesta u organización para emigrados1950-1975”. Aportes, nº 92, año XXXI (3/2016), 177- 211.ISSN: 0213-5868, eISSN: 2386-4850
Garrido Domínguez, Antonio (1993). El texto narrativo, Madrid, Síntesis.
Genette, Gérard (1972). Figure II, París, Seuil.
Goldman, Lucien (1975). Para una sociología de la novela, Madrid, Ayuso.
Kuschick, Murilo (2011). "La teoría de la imagen y la elección de 2006" Espacios Públicos, vol. 14, núm. 30, enero-abril, pp. 102-115 Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, México.
Kuschick, Murilo (2006). Introducción al marketing político-electoral, México, U.A.M Azcapotzalco.
Maghrabi, Madian (2018). “Pobreza y sexo en La colmena de Camilo José Cela y El edificio Yacobian de Alaa al Aswany”, en Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 2: 108- 132.
DOI:http//doi.org/10.15366/actionova2018.2
Maghrabi, Madian (2020). “El espacio novelesco y la descripción en Beltenebros de Antonio Muñoz Molina”, Monteagudo, 3. ª Época – N. º 25, pp. 217-238.
Mellino, Miguel (2008). La crítica poscolonial: descolonización, capitalismo y cosmopolitismo en los estudios poscoloniales, Buenos Aires, Paidos.
Mitchell, W.J.T. (2009). Teoría de la imagen, Ensayos sobre la representación verbal y visual, traducción de Yaiza Hernández Velázquez, Madrid, Akal.
Moscovici, Serge (1985). Psicología social I. Influencia y cambio de actitudes, Barcelona, Paidós.
Nuin, Milagros (2010). Estudio sobre la novela en Egipto, Madrid, Huerga y fierro.
Paradela, Nieves (2008). “Egipto es un edificio (a punto de colapsar)”, en Revista de libros, 133. https://www.revistadelibros.com/autores/755/nieves-paradela (último acceso: 25/06/2023).
Pardo Moreno, Rafael (2015). El Cairo mi amor, Madrid, Ediciones Libertarias.
Pimentel, Luz Aurora (2001). El espacio en la ficción, ficciones espaciales: la representación del espacio en los textos narrativos. México: Siglo XXI editores s. a. de c. v.
Rojas Liazma, D. (2018). "Adela Corina. Aporofobia, el rechazo al pobre". Edtirial Paidos. Revista de Filosofía, 74, PP.319-321.
Sobejano, Gonzalo (1975). Novela española de nuestro tiempo, Madrid, Prensa Española.
Tacca, Oscar (1978). Las voces de la novela, Madrid, Gredos.
Villafañe, Justo (2006). Introducción a la teoría de la imagen, Madrid, Ediciones Pirámide.
Villanueva, Darío (1995). El comentario de textos narrativos: la novela. Barcelona: Ediciones Júcar.
W. Said, Edward (1979). Orientalism, New York, Random House.
Copyright (c) 2025 Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.