Mariano Baquero Goyanes and the Spanish nineteenth story: theory and literary criticism regarding the short story
Abstract
This article deals with the study of the two essential monographs by Baquero Goyanes on the nineteenth-century Spanish short story. Significantly located at the beginning and end of his research career, both are revealing testimonies of the mastery achieved by the author in the field of short stories, both from a historical perspective and from a theoretical and critical one.Downloads
References
Alas “Clarín”, Leopoldo (1893). “La prensa y los cuentos”. En Palique. Madrid, L. Victoriano Suárez.
Baquero Goyanes, Mariano (1949a). El cuento español en el siglo XIX. Madrid, Revista de Filología Española, anejo L, C.S.I.C.
Baquero Goyanes, Mariano (1949b). “Clarín creador del cuento español”, Cuadernos de Literatura, 5, 145-169.
Baquero Goyanes, Mariano (1958). “La novela española de la segunda mitad del siglo XIX”. En Historia General de las Literaturas Hispánicas. Barcelona, Barna, V, 55-143.
Baquero Goyanes, Mariano (1961). Qué es la novela. Buenos Aires, Columba. Baquero Goyanes, Mariano (1963). Perspectivismo y contraste (De Cadalso a Pérez de Ayala). Madrid, Gredos.
Baquero Goyanes, Mariano (1967). Qué es el cuento. Buenos Aires, Columba. Baquero Goyanes, Mariano (1970). Estructuras de la novela actual. Barcelona, Planeta.
Baquero Goyanes, Mariano (1988). Qué es la novela. Qué es el cuento. Edición de Francisco Javier Díez de Revenga. Murcia, Cátedra de Mariano Baquero Goyanes, Universidad de Murcia.
Böhl de Faber “Fernán Caballero”, Cecilia (1961). Obras. Edición de José María Castro Calvo, Madrid, B.A.E.
Cervantes, Miguel de (1976). El coloquio de los perros. Edición de Mariano Baquero Goyanes. Madrid, Editora Nacional.
González Blanco, Andrés (1909). Historia de la novela en España desde el romanticismo a nuestros días. Madrid, Sáenz de Jubera.
Gullón, Ricardo (1952). “Las novelas cortas de Clarín”, Ínsula, 76, 3.
Martínez Cachero, José María (1953). “Luis Bonafoux y Quintero, ‘Aramis’ contra ‘Clarín’ (Historia de una enemistad literaria)”, Revista de Literatura, 5, 99-112.
Martínez Ruiz “Azorín”, Juan (1944). “El arte del cuento”, ABC, 17 de enero.
Montesinos, José F. (1955). Pedro Antonio de Alarcón. Zaragoza. Biblioteca del Hispanista.
Moravia, Alberto (1958). “Prólogo” a Racconti italiani, Edición de G. Carocci. Milán.
Pardo Bazán, Emilia (1891). Nuevo Teatro Crítico, 3 marzo. Pardo Bazán, Emilia (1898). Prólogo a Cuentos de amor. O. C. Madrid, Renacimiento.
Paredes, Juan (1986). “Castiglione y la teoría de la narración breve en Il Cortegiano”. El Renacimiento italiano. Actas del II Congreso Nacional de Italianistas (Murcia 1984). Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 429-440. Recogido
en Las voces del cuento. Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, Instituto Universitario de Investigación Miguel de Cervantes, 51-62.
Péseux-Richard (1914). “Un romancier espagnol: Jacinto Octavio Picón”, Revue
Hispanique, 79.
Poe, Edgard Alan (1842). “Nathaniel Hawthorne: Twice-Told Tale: Literary
Criticism”, Graham’s Magacine.
Reiss, Katherin (1955). “Valoración artística de las narraciones breves de Leopoldo
Alas Clarín”, Archivum, 5, 77-126 y 267-303.
Ríos, Laura de los (1965). Los cuentos de Clarín. Proyección de una vida. Madrid,
Revista de Occidente.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.