I would like to remember that… Structure and Genesis of Estructuras de la novela actual
Abstract
The analysis titled “I would like to remember that…” by Professor Baquero’s student, Antonio García Berrio, on what is still considered the most significant work of the teacher Estructuras de la novela actual, starts from the recovery of a literal confidence from Baquero about the adjustment assumed in the book of the concept of structure, at the time of the last sixties: the key word
in critical-literary methodologies, and in general humanistic. In these terms, the present text genetically proceeds to examine the increasing concretion, from beginning to end of the book, of the concept of sstructure by Baquero’s thought.
Downloads
References
Albérès, René Marill (1962). Histoire du roman moderne. París, Albin Michel.
Albérès, René Marill (1967). Métamorphoses du roman, París, Albin Michel
Allot, Miriam (1966). Los novelistas y la novela. Barcelona, Seix Barral.
Amorós, Andrés (1971). Introducción a la novela contemporánea. Madrid, Anaya
Baquero Goyanes, Mariano (1956). Problemas de la novela contemporánea. Madrid, Ateneo.
Baquero Goyanes, Mariano (1963a). Proceso de la novela actual. Madrid, Rialp.
Baquero Goyanes, Mariano (1963b). Perspectivismo y contraste. Madrid, Gredos.
Baquero Goyanes, Mariano (1968). ¿Qué es el cuento? Buenos Aires, Columba.
Baquero Goyanes, Mariano (1972). Temas, formas y tonos literarios. Madrid, Prensa Española.
Baquero Goyanes, Mariano (1975 [1970]). Estructuras de la novela actual. Barcelona, Planeta.
Beaujour, Michel (1968). La nueva novela europea. Madrid, Guadarrama.
Beltrán Almería, Luis (1992). Palabras transparentes: el discurso del personaje en la novela. Madrid, Cátedra.
Beltrán Almería, Luis (2009). “Estética de la novela en España. Tres momentos: Ortega, Bergamín y Mariano Baquero Goyanes”, Revista de Literatura, 71, 141, 157-170.
Beltrán Almería, Luis (2020). “La teoría de la novela en la obra de Mariano Baquero Goyanes”. En Baquero, Ana Luisa y Vicente, Francisco (coords.), Mariano Baquero Goyanes. Teoría de la novela y el cuento. Madrid, Visor.
Beltrán Almería, Luis (2021). Estética de la novela. Madrid, Cátedra.
Bolle, Louis (1966). Marcel Proust ou le complexe d’Argus. París, Grasset.
Butor, Michel (1967). Sobre literatura. Barcelona, Seix Barral.
Davis, Robert Murray (1969). The Novel: Modern Essays in Criticism. Englewood Cliffs, Nueva Jersey, Prentice-Hall.
Eco, Umberto (1963). Obra abierta. Barcelona, Seix Barral.
Forster, Edward Morgan (1927). Aspects of the Novel. New York, Harcourt, Brace & Company.
Freedman, Ralph (1972). La novela lírica. Traducción de José Manuel Llorca. Barcelona, Seix Barral.
Friedman, N. (1969). “Point of View. The Developmente of a Critical Concept”. En Davis, Robert Murray, The Novel: Modern Essays in Criticism. Englewood Cliffs, Nueva Jersey, Prentice-Hall.
García Berrio, Antonio (1973). Significado actual del formalismo ruso. Barcelona, Planeta.
Guillén, Claudio (1957). “La disposición temporal del Lazarillo de Tormes”, Hispanic Review, XXV.
Karl, Frédéric R. (1968). La novela inglesa contemporánea. Barcelona, Lumen.
Lida de Malkiel, Rosa María (1962). La originalidad artística de La Celestina. Buenos Aires, Eudeba.
Lubbock, Percy (1921). The Craft of Fiction. London, Cape.
Muir, Edwin (1928). The structure of the novel. London, L.& V. Woolf.
Prieto, Antonio (1972). Ensayo semiológico de sistemas literarios. Barcelona, Planeta.
Schorer, Mark (1969). “Technique as Discovery”. En Davis, Robert Murray, The Novel: Modern Essays in Criticism. Englewood Cliffs, Nueva Jersey, Prentice-Hall.
Stratford, Philip (1964). Faith and fiction. Notre Dame, Notre Dame University Press.
Todorov, Tzvetan (1965). Théorie de la littérature. París, Éditions du Seuil.
Todorov, Tzvetan (1971). Literatura y significación. Barcelona, Planeta.
Torre, Guillermo de (1961). El fiel de la balanza. Madrid, Taurus.
Varela Jácome, Benito (1967). Renovación de la novela en el siglo xx. Barcelona, Destino.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.