Baquero Goyanes and the Education of Literary Sensibility
Abstract
In this paper the teaching of literature is analyzed as a cyclical and complex process, capable of training students in a reading competence that responds to their aesthetical-emotional needs. The teacher is viewed as a necessary mediator in the essential relationship between text and reader-in-training.
Downloads
References
Alonso, Dámaso (1941). “Sobre la enseñanza de la filología española”, Revista Nacional de Educación, 2, 21-39
Baquero Goyanes, Mariano (1953a). “La educación de la sensibilidad literaria”, Revista de Educación, 9, 1-5.
Baquero Goyanes, Mariano (1953b). “Prólogo”. En Alas, Leopoldo ”Clarín”. Cuentos. Oviedo, Gráficas Summa, 9-23
Baquero Goyanes, Mariano (2006). Variaciones sobre un mismo tema. Murcia, Editum.
Cayuela, Arturo María (1941). “El concepto de la educación literaria”, Revista de Educación Nacional, 9, 27-36
Castilla del Pino, Carlos (2002). Teoría de los sentimientos. Barcelona, Fábula TusQuets Editores.
Díaz Plaja, Guillermo (1953). “El teatro como instrumento de educación”, Revista de Educación, 14.
Dilthey, Wilhelm (1945). Poética. Buenos Aires, Editorial Losada.
Escrig Aparicio, José Antonio (2020). “Mariano Baquero Goyanes: reflexiones sobre la educación literaria”. En Baquero Escudero, Ana Luisa y Vicente Gómez, Francisco (coords.). Mariano Baquero Goyanes. Teoría de la novela y del cuento. Madrid, Visor Libros.
García Berrio, Antonio y Hernández Fernández, María Teresa (2004). Crítica Literaria. Iniciación al estudio de la Literatura. Madrid, Cátedra.
García Berrio, Antonio (2006). “Prólogo”. En Esteve Serrano, Abraham y Vicente Gómez, Francisco (coords.), Variaciones sobre un mismo tema. Murcia, Universidad de Murcia.
Giménez Caballero, Ernesto (1953). “Sobre la enseñanza de Lengua y Literatura, Revista de Educación, 7, 117-120.
Guillén, Claudio (2005). Entre lo uno y lo diverso. Barcelona, Tusquets.
Iser, Wolfgang (1987). El acto de leer. Madrid, Taurus.
Lázaro Carreter, Fernando (1952). “La lengua y la literatura españolas en la Enseñanza Media”, Revista de Educación, 5, 155-158.
Lipps, Teodoro (1924). Los fundamentos de la estética. Madrid, Daniel Jorro.
Menéndez Pelayo, Marcelino (1900). Estudios de crítica literaria. Madrid, Colección de Escritores Castellanos.
Moreno Báez, Enrique (1953). “La Literatura en la Universidad”, Revista de Educación, 15, pp. 5-6.
Ortega y Gasset, Ortega (1969). Meditaciones del Quijote. Madrid, Espasa-Calpe.
Tamayo, Juan Antonio (1944). “La educación estética de los adolescentes”, Revista de Educación Nacional, 47-48, 66-73.
Tomachevski, Boris (1982). Teoría de la literatura. Madrid, Akal.
Zamora Vicente, Alonso (1943). “Sobre la enseñanza de la lengua y la literatura nacionales”, Revista de Educación Nacional, 35, 83-100.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.