Baquero Goyanes and the Education of Literary Sensibility

Authors

  • Abraham Esteve Serrano Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.550671
Keywords: Mariano Baquero Goyanes, Literary reading, Literary education, Aesthetic sensibility

Abstract

In this paper the teaching of literature is analyzed as a cyclical and complex process, capable of training students in a reading competence that responds to their aesthetical-emotional needs. The teacher is viewed as a necessary mediator in the essential relationship between text and reader-in-training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Dámaso (1941). “Sobre la enseñanza de la filología española”, Revista Nacional de Educación, 2, 21-39

Baquero Goyanes, Mariano (1953a). “La educación de la sensibilidad literaria”, Revista de Educación, 9, 1-5.

Baquero Goyanes, Mariano (1953b). “Prólogo”. En Alas, Leopoldo ”Clarín”. Cuentos. Oviedo, Gráficas Summa, 9-23

Baquero Goyanes, Mariano (2006). Variaciones sobre un mismo tema. Murcia, Editum.

Cayuela, Arturo María (1941). “El concepto de la educación literaria”, Revista de Educación Nacional, 9, 27-36

Castilla del Pino, Carlos (2002). Teoría de los sentimientos. Barcelona, Fábula TusQuets Editores.

Díaz Plaja, Guillermo (1953). “El teatro como instrumento de educación”, Revista de Educación, 14.

Dilthey, Wilhelm (1945). Poética. Buenos Aires, Editorial Losada.

Escrig Aparicio, José Antonio (2020). “Mariano Baquero Goyanes: reflexiones sobre la educación literaria”. En Baquero Escudero, Ana Luisa y Vicente Gómez, Francisco (coords.). Mariano Baquero Goyanes. Teoría de la novela y del cuento. Madrid, Visor Libros.

García Berrio, Antonio y Hernández Fernández, María Teresa (2004). Crítica Literaria. Iniciación al estudio de la Literatura. Madrid, Cátedra.

García Berrio, Antonio (2006). “Prólogo”. En Esteve Serrano, Abraham y Vicente Gómez, Francisco (coords.), Variaciones sobre un mismo tema. Murcia, Universidad de Murcia.

Giménez Caballero, Ernesto (1953). “Sobre la enseñanza de Lengua y Literatura, Revista de Educación, 7, 117-120.

Guillén, Claudio (2005). Entre lo uno y lo diverso. Barcelona, Tusquets.

Iser, Wolfgang (1987). El acto de leer. Madrid, Taurus.

Lázaro Carreter, Fernando (1952). “La lengua y la literatura españolas en la Enseñanza Media”, Revista de Educación, 5, 155-158.

Lipps, Teodoro (1924). Los fundamentos de la estética. Madrid, Daniel Jorro.

Menéndez Pelayo, Marcelino (1900). Estudios de crítica literaria. Madrid, Colección de Escritores Castellanos.

Moreno Báez, Enrique (1953). “La Literatura en la Universidad”, Revista de Educación, 15, pp. 5-6.

Ortega y Gasset, Ortega (1969). Meditaciones del Quijote. Madrid, Espasa-Calpe.

Tamayo, Juan Antonio (1944). “La educación estética de los adolescentes”, Revista de Educación Nacional, 47-48, 66-73.

Tomachevski, Boris (1982). Teoría de la literatura. Madrid, Akal.

Zamora Vicente, Alonso (1943). “Sobre la enseñanza de la lengua y la literatura nacionales”, Revista de Educación Nacional, 35, 83-100.

Published
10-05-2023
How to Cite
Esteve Serrano, A. (2023). Baquero Goyanes and the Education of Literary Sensibility. Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (28), 99–119. https://doi.org/10.6018/monteagudo.550671