Communicating vessels between eros and transcendence in Las hermosas by Gonzalo Rojas

Authors

  • Marta del Pozo University of Massachusetts-Dartmouth
DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.538451
Keywords: Gonzalo Rojas, , Poetry, Eros, Trascendence, rithm, Ontological Continuity, Las Hermosas

Abstract

Hilda May, Gonzalo Roja’s wife, collected in Las Hermosas (1991), the work of the Chi-lean dedicated to women. Women populate his poetic universe in a seamless encounter between the material and quotidian with the metaphysical and numinous realms. In this article, through a close reading of two poems in the collection and references to others, I will argue that music, rhythm, and the sen-suous quality of language constitute the communicating vessels between Eros and Transcendence in the poetry of the Chilean dedicated to women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Coddou, Marcelo. “Río Turbio de Gonzalo Rojas. El zumbido del principio”. Estudios Filológicos, 1997, v. 32, págs.105-121.

Geiser, Eberhard.“Sobre la poesía de Gonzalo Rojas y su relación con Paul Celan”. Ibero-Amerikanisches Archive, 1998, pags. 103-116.

Hozven, Roberto. “Herida y parresia en la poesía de Gonzalo Rojas”. Silencio, zumbido, relámpago. Santiago de Chile: Editorial Universidad de Santiago, 2006. Págs. 85-94.

Idel Moshe. Kabbalah & Eros. New Haven & London: Yale University Press, 2005, pág. 146.

Martínez Bonatti, Felix (1999). “La poesía de Gonzalo Rojas y la agonía de la modernidad” Atenea, 1999, v. 479. págs 175-201.

Ostria González, Mauricio. “El ritmo como expresión de lo erótico en la poesía de Gonzalo Rojas”. Acta literaria, 2003, v. 28, págs.. 139-144.

Pizarro Roberts, Sergio. “Gonzalo Rojas, el poeta numinoso que mató a la muerte… y a la mujer”. Taller de letras, 2019, v.64, págs. 147-161

Rojas, Gonzalo. Las hermosas. Ed. Hilda May. Madrid: Hiperión, 1991. Págs. 7, 17, 83, 109, 127 y 135.

— . La miseria del hombre. Valparaíso: Valparaíso: Imprenta Roma, 1948, pág 76.

Russotto, Margara (2006). “La poesía de Gonzalo Rojas ante el otro”. Silencio, zumbido, relámpago. Santiago de Chile: Editorial Universidad de Santiago, 2006, pág. 50.

Valdés, Adriana. “In memoriam Gonzalo Rojas. Un acto genésico encima de la página blanca”. Revista Anales de Literatura Chilena nº 15, Universidad Católica de Chile, 2011, pág. 155.

Published
18-04-2024
How to Cite
del Pozo , M. (2024). Communicating vessels between eros and transcendence in Las hermosas by Gonzalo Rojas. Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (29), 147–156. https://doi.org/10.6018/monteagudo.538451