Real space and imaginary universe in Náufragas, a short story by Emilia Pardo Bazán
Abstract
The emotional conflict between the real world and the imaginary universe is the central axis of the action in Náufragas, a short story by Emilia Pardo Bazán. In the beginning of the 20th the urban space becomes a labyrinthine torment for the widow and daughters of a provincial apothecary. The effort of not finding a job according to their middle-class status generates a tortuous and inharmonic movement that reveals how deep the distance between the reality and the dreamed
universe is. The confrontation between both
worlds leads to an incognito and insecure
environment that is inevitably subordinate
to the vicissitudes of the surrounding reality
Downloads
References
Alonso Lera, José A. (2006). “Un enfoque polidimensional del espacio literario”. epos, xxii, 237-252.
Álvarez Méndez, Natalia (2003). “Hacia una teoría del signo espacial en la ficción narrativa contemporánea”. signa, 12, 549-570.
Anderson Imbert, Enrique (1992). Teoría y técnica del cuento. Barcelona, Ariel. Arenal, Concepción (2000a [1898]). Memoria sobre la igualdad. Obras completas I, Vigo, Ir Indo. [Madrid, Librería de Victoriano Suárez]
Arenal, Concepción (2000b [1869]). La mujer del porvenir. Obras completas, II, Vigo, Ir Indo. [Sevilla/Madrid: Eduardo Perié; Félix Perié]
Bachelard, Gaston (1975). La poética del espacio. México, Fondo de Cultura Económica.
Bal, Mieke (1990). Teoría de la narrativa. Madrid, Cátedra.
Batjin, Mijail (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid, Taurus.
Calero Jurado, Rosa M. (2020). “La construcción del sujeto femenino a través del espacio narrativo en dos novelas contemporáneas”. Revista de Estudios Hispánicos, 8 (1), 47-58. Recuperado de: https://doi.org/10.375/preh.2020.8.1.680 [último acceso: 15/09/21].
Colombres, Adolfo (2010). “Centro y periferia”. La Puerta, 3, 25-30. Recuperado de: https://www.sedici.unlp.edu.ar [último acceso: 20/10/21].
García Guerra, Delfín (1990). La condición humana en Emilia Pardo Bazán. La Coruña, Xuntanza Editorial.
Garrido Domínguez, Antonio (1993). El texto narrativo. Madrid, Síntesis.
Garrido Domínguez, Antonio (1996). “El espacio en la ficción narrativa”. En Mundos de ficción, i. Actas del vi Congreso aes. Murcia, Publicaciones de la Universidad, 719-727.
Gómez Álvarez, Nieves (2017). “La filosofía como orientación en época de crisis: lecturas actuales de Ortega y Marías”. En É. J. Garzón-Pascagaza et al. (eds.), Filosofía y personalismo en un mundo en crisis, tomo i. Bogotá, Universidad Católica de Colombia, 37-50. Recuperado de: https://www.hdl.handle.net/10983/19372 [último acceso: 23/12/2021].
González Martínez, Pilar (1988). Aporías de una mujer: Emilia Pardo Bazán. Madrid, Siglo xxi.
Gullón, Ricardo (1980). Espacio y novela. Barcelona. Bosch.
Antoni Bosch. Hoffman, Joan M. (2004). “¡Si no fuese por el decoro!: Emilia Pardo Bazán’s working girls and the polite fiction of the domestic ideal”. Hispanófila, 142, 43- 54. Recuperado de: https://www.jstorg.org/stable/43807193 [último acceso: 12/09/21].
Ortega y Gasset, José (1987 [1923]). El tema de nuestro tiempo. Madrid, Revista de Occidente-Alianza Editorial. [Madrid, Calpe]
Pardo Bazán, Emilia (1990 [1909]). Náufragas. En Cuentos completos, Vol. I,
Paredes Núñez, Juan (ed.), La Coruña, Fundación Barrié de la Maza. [Blanco y Negro, 946].
Pardo Bazán, Emilia (2002 [1911]). La literatura francesa moderna. El naturalismo. Alicante: Biblioteca Virtual Cervantes. [En Obras completas de Emilia Pardo Bazán. Vol. 41, Madrid, Renacimiento]. Recuperado de: https://www.cervantesvirtual.com/obra_visor/la_literatura_francesa_moderna [último acceso: 15/10/21].
Pardo Bazán, Emilia (2018 [1889-1890]). La mujer española y otros escritos. En Gómez-Ferrer, Guadalupe (ed.), Madrid, Cátedra. [London/Madrid: Forthightly Review; La España Moderna.
Parente, Lucía (2016). “El texto vital: Ortega y Zambrano”. Aurora, 17, 78-90. Recuperado de: www.raco.cat/Aurora/article [último acceso: 23/07/21].
Ribao Pereira, Montserrat (2016). “Soy una voluntad. La cuestión de la mujer en los cuentos para las Américas de Emilia Pardo Bazán”. rei, 4, uned, 43-74. Recuperado de: https://dialnet.unirrioja.es>articulo [último acceso: 10/10/21].
Tolliver, Joyce (1998). Cigar smoke and violet water: Gendered discourse in the stories of Emilia Pardo Bazán. Lewisburg, Bucknell, UP.
Rodríguez, Adna R. (1991). La cuestión feminista en los ensayos de Emilia Pardo Bazán. Sada-A Coruña, Ediciós do Castro.
Rodríguez Sierra, Francisco (2000-2001). “Crítica literaria y traducción: universo, espacio, ámbito y lugar”. Al-Ándalus Magreb: Estudios árabes e islámicos, 8-9, 369-388. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es>articulo [último acceso: 02/11/21].
Zambrano, María (2016). La confesión: género literario y método. En Obras completas II, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.