Ramón Gaya: "Creo que soy poeta pintando"

Authors

  • Elide Pittarello Università Ca’ Foscari Venezia
DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.472781
Keywords: Aesthetics, Benedetto Croce, Transcendental feeling, Painting, Essay, Poetry, Intermediality

Abstract

Simonides of Ceos, who defined poetry as a speaking picture and painting a mute poetry, contributed to the rise of philosophy of art, the basis of modern Western aesthetics. For the Italian philosopher Benedetto Croce art is the aesthetic synthesis of intuition and expression through lyrical language. It embodies the representations of beauty, a universal event that doesn’t concern History nor art criticism. In a more radical way, Ramón Gaya refused this same knowledge since he was a very young painter, disappointed by avant-garde. His approach to works of art is close to a mystic attitude. It emerges when he faces Velázquez’s painting in Spain, before going into exile in Mexico. His transcendental feeling increases when he visits Venice for the first time, in 1952, and he associates painting with water flow. It is the first step of a sacred identification of arts –painting, poetry, sculpture and music– with nature and its cosmological elements. The Venetian experience gives birth to a new iconic and verbal creativity. Painting always involves an enigmatic duality, keeping features of its mysterious source. The poems that Ramón Gaya dedicated to Michelangelo's Dusk are a specimen of his unconventional intertermediality, where the diaphanous technique in painting corresponds to the use of logical negation in the verbal language. This linguistic strategy is in line with the essays dealing on the same topic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, Nicola, Diccionario de filosofía, México D. F., Fondo de Cultura Económica, 1974.

Agamben, Giorgio, «El lugar de la poesía. Aproximaciones a la poesía de Ramón Gaya», en R. Gaya, La hora de la pintura, Barcelona, Fundación Caixa Catalunya, 2006, págs. 49-57.

Baum, Kelly, Bayer, Andrea y Wagstaff, Sheena, Unfinished: Thoughts left visible, New York, The Metropolitan Museum of Art, 2018.

Bodei, Remo, Geometría de las pasiones. Miedo, esperanza, felicidad: filosofía y uso político, México D.F., Fondo de Cultura Económica, 1997.

Clark, Kenneth, El desnudo: un estudio de la forma ideal, Madrid, Alianza, 1981.

Croce, Benedetto, Breviario de Estética. Cuatro lecciones seguidas de dos ensayos y un apéndice, Madrid, Espasa-Calpe, 7.ª ed., 1967.

Croce, Benedetto, Estetica come scienza dell’espressione e linguistica generale. Teoria storia, a cura di Giuseppe Galasso, Milano, Adelphi, 1990.

Ferroni, Giulio, «La poesia», en VV.AA., Croce e Gentile: la cultura italiana e l’Europa, Istituto della Enciclopedia Italiana, [Roma], 2016, págs. 649-660.

Galí, Neus, Poesía silenciosa, pintura que habla. De Simónides de Ceos a Platón: la invención del territorio artístico, Barcelona, Acantilado, 1999.

Galimberti, Umberto, Diccionario de psicología, México D.F., Siglo XXI Editores, 2002.

Gargani, Aldo G., Lo stupore e il caso, Roma-Bari, Laterza, 2.ª ed., 1986.

Gaya, Ramón, De viva voz. Entrevistas (1977-1998), selección y presentación de Nigel Dennis, Valencia, Pre-Textos, 2007.

Gaya, Ramón, Obra Completa, ed. Nigel Dennis e Isabel Verdejo, prólogo de Tomás Segovia, Valencia/Madrid, Editorial Pre-Textos/Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010.

Gaya, Ramón, Cartas a sus amigos, prólogo de Andrés Trapiello, ed. de Isabel Verdejo y Nigel Dennis, Valencia, Editorial Pre-Textos, 2016.

Givone, Sergio, Historia de la estética, apéndices de Maurizio Ferraris y Fernando Castro Flórez, Madrid, Tecnos, 2.ª ed., 1999.

Havelock, Eric A., La musa aprende a escribir. Reflexiones sobre oralidad y escritura desde la Antigüedad hasta el presente, prólogo de Antonio Alegre Gorri, Barcelona, Paidós, 1996.

Marin, Louis, Des pouvoirs des images. Gloses, Paris, Seuil, 1993.

Mitchell, W.J.T., ¿Qué quieren las imágenes? Una crítica de la cultura visual, Vitoria-Gasteiz/Buenos Aires, Sans Soleil Ediciones, 2020.

Moreno Aguirre, Miriam, Otra modernidad. Estudios sobre la obra de Ramón Gaya, Valencia, Pre-Textos/Fundación Amado Alonso, 2018.

Ong, Walter J., Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra, México, Siglo XXI Editores, 3.ª ed., 2006.

Pardo, José Luis, «Ramón Gaya o el nacimiento de la pintura», en R. Gaya, La hora de la pintura, Barcelona, Fundación Caixa Catalunya, 2006, págs. 59-71.

Pardo, José Luis, «Gaya o la intimidad», Turia. Revista Cultural, n.º 95, Junio-Octubre 2010, págs. 177-185.

Pardo, José Luis, «Gayescas. Historia, naturaleza y artificio», Escritura e imagen, n.º 7, 2011, págs. 139-147.

Sanmartín, Ricardo, Meninas, espejos e hilanderas. Ensayos en antropología del arte, Madrid, Editorial Trotta, 2005.

Stoichita, Victor I., La invención del cuadro. Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea, Barcelona, Ediciones del Serbal, 2000.

Van den Heuvel, Pierre, Parole, mot, silence. Pour une poétique de l’énonciation, Paris, Librairie José Corti, 1985.

Vasiliu, Anca, Du diaphane. Image, milieu, lumière dans las pensée antique et médiévale, préface de Jean Jolivet, Paris, J. Vrin, 1997.

Vercellone, Federico, Oltre la belleza, Bologna, Il Mulino, 2008.

Vernant, Jean-Pierre, «Image et apparence dans la théorie platonicienne de la mimèsis», Journal de Psychologie, n.º 2, 1975, págs. 133-160.

Virno, Paolo, Saggio sulla negazione. Per una antropologia linguistica, Torino, Bollati Boringhieri, 2013.

Published
12-03-2021
How to Cite
Pittarello, E. (2021). Ramón Gaya: "Creo que soy poeta pintando". Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (26), 191–208. https://doi.org/10.6018/monteagudo.472781