"Volver a un origen desnudo". Refractions of ontological incompleteness in the pictorial work of Ramón Gaya.

Authors

  • Marius Christian Bomholt Universidad Complutense. Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset
DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.472721
Keywords: Ramón Gaya, Painting, 20th century, Slavoj Žižek, ontological incompleteness

Abstract

The present analysis of Ramón Gaya’s writings and visual art is divided into two main parts. It begins with a reflection on the famously hostile attitude the Spanish painter displayed toward art criticism, revealing a strategy of epistemological duality as a key structuring element of his thought. This duality has also left its mark on Gaya’s concept of art, an art that was always committed to discovering a pictorial truth beyond mere appearances, as, somewhat ironically, many of his commentators have pointed out. Drawing on these previous explorations as a source of inspiration, the present essay proposes a new access to Gaya’s works: understanding them, in accordance with Slovenian philosopher Slavoj Žižek’s theories, as a reflection and an expression of the fundamental ontological incompleteness of existence itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fearn, Nicholas, Philosophy: The Latest Answers to the Oldest Questions, Londres, Atlantic Books, 2005.

Gaya, Ramón, Obra completa tomo IV. De Ramón Gaya a Juan Guerrero Ruiz (1927-1953), edición, introducción y notas de Nigel Dennis, Valencia, Pre-Textos, 2000.

Gaya, Ramón, Ramón Gaya de viva voz. Entrevistas 1977-1998, selección y presentación de Nigel Dennis, Valencia, Pre-Textos, 2007.

Gaya, Ramón, «El sentimiento de la pintura», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010a, págs. 27-93.

Gaya, Ramón, «Carta a un Andrés [y otros escritos]», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010b, págs. 187-329.

Gaya, Ramón, «Diario de un pintor, 1952-1953», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010c, págs. 395-450.

Gaya, Ramón, «Algunos poemas», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010d, págs. 611-639.

Gaya, Ramón, «Otros escritos: 1928-1996», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010e, págs. 853-927.

Gaya, Ramón, «Naturalidad del arte (y artificialidad de la crítica)», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010f, págs. 929-953.

Moreno Aguirre, Miriam, Otra modernidad. Estudios sobre la obra de Ramón Gaya, Valencia, Pre-Textos, 2018.

Muñoz Millanes, José, «Ramón Gaya en Italia: Venecia y el sentimiento de la pintura», Revista Hispánica Moderna, vol. 47, n.º 2, 1994, págs. 543-554.

Muñoz Veiga, Jacobo, «Pintura y pensamiento en Ramón Gaya», Escritura e imagen, n.º 7, 2011, págs. 183-188.

Ortega y Gasset, José, «La deshumanización del arte», en Obras completas, tomo III (1917-1928), Madrid, Revista de Occidente, 1966, págs. 353-386.

Pittarello, Elide, «Ramón Gaya, el pensamiento de la pintura», Artes del ensayo, n.º 2, 2018, págs. 5-37.

Schelling, F.W.J., Investigaciones filosóficas sobre la esencia de la libertad humana y los objetos con ella relacionados, trad. de Helena Cortés y Arturo Leyte, Barcelona, Anthropos, 1989.

Sontag, Susan, «Against interpretation», en Against Interpretation and Other Essays, Nueva York, Farrar, Straus & Giroux, 1982, págs. 5-14.

Spinoza, Baruch, Ética demostrada según el orden geométrico, trad. de Atilano Domínguez, Madrid, Trotta, 2000.

Trapiello, Andrés, «Solo pero no de espaldas (Ramón Gaya y las ciudades)», en VV.AA, Ramón Gaya. El pintor y las ciudades, catálogo de la exposición en el IVAM, 2000, págs. 11-27.

Zambrano, María, Algunos lugares de la pintura, recopilación de Amalia Iglesias Serna, Madrid, Espasa-Calpe, 1989.

Žižek, Slavoj, Interrogating the Real, Londres-Nueva York, Bloomsbury, 2005.

Žižek, Slavoj, The Parallax View, Londres, Verso, 2006.

Žižek, Slavoj, Less Than Nothing. Hegel and the Shadow of Dialectic Materialism, Londres, Verso, 2012.

Žižek, Slavoj, «Ontological Incompleteness in Painting, Literature and Quantum Physics», videoconferencia para la European Graduate School, 2012b. Disponible online: https://www.youtube.com/watch?v=ddctYDCTlIA.

Žižek, Slavoj, Sex and the Failed Absolute, Londres-Nueva York, Bloomsbury, 2020.

Published
12-03-2021
How to Cite
Bomholt, M. C. (2021). "Volver a un origen desnudo". Refractions of ontological incompleteness in the pictorial work of Ramón Gaya. Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (26), 79–99. https://doi.org/10.6018/monteagudo.472721