The rewriting of oneself in the Other or the Experimentation of a New Identity
Abstract
In Harrouda of Tahar Ben Jelloun, the rewriting of oneself in the other is intended as a form of self-apprehension. By placing himself between two codes, different from each other by their respective referents, Ben Jelloun digs a distance from the collective ego and tries to appropriate an equivalent self that is not grounded in the community culture. Aware that the test of otherness accomplished in the signs and referents specific to the mortgaged language can dig another gap in the being, Ben Jelloun in no way slows down the effort to remain himself by negotiating the acquisition of a new identity outside the roots where his people have forged their being.
Downloads
References
BARTHES Roland (1964) : Essais critiques, Paris : Seuil.
BEN JELLOUN Tahar (1973) : Harrouda, Paris : Denoël.
DURAND Gilbert (1992) : Les Structures anthropologiques de l’imaginaire, Paris : Dunond.
GONTARD Marc (1981) : La Violence du texte, Paris : L’Harmattan.
HAMON Philippe (1984) : Texte et idéologie, Paris : PUF.
MESCHONNIC Henri (2007) : Ethique et politique du traduire, Paris : Verdier.
PAZ Octavio (1993) : L’Arc et la lyre. France : Gallimard.
RICHIR Marc (1991) : Du sublime en politique, Paris : Payot.
RICŒUR Paul (1990) : Soi-même comme un autre, Paris : Seuil.
RICOEUR Paul (2016) : Sur la traduction, Paris : Les Belles Lettres.
WISMAN Heinz (2012) : Penser entre les langues, Paris : Albain Michel.
Copyright (c) 2023 Études Romanes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.