Walking as a learning route in youth and children's literature
the example of Jean Giono's Le petit garçon qui avait envie d'espace
Abstract
This article proposes to analyze the function of land and aerial walking in Le petit garçon qui avait envie d'espace by Jean Giono. Crucial and constantly present throughout the story, the walking pattern will give us the possibility to wonder where the story leads the young hero but also his adult alter ego: Giono himself. Our study will be essentially stylistic. As far as the methodology is concerned, we are mainly indebted, to a large extent, to the poetics of Gaston Bachelard, who takes the form of reading and writing-walking and produces dynamic reflection. Thus, the study of the chosen text will also refer to other works by Giono such as Jean Le Bleu and Le voyageur immobile and to those of other youth literature writers such as Lewis Carroll. Building series by the game of neighborhoods and echoes, we will try to approach Giono's fascination with the bush routes, the great outdoors and the airways, necessarily initiatory, which lead to them.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston (1943): L'air et les songes. José Corti
BACHELARD, Gaston (1957) : La poétique de l’espace. PUF.
BACHELARD, Gaston (1978) : La poétique de la rêverie. PUF
CAROLL, Lewis (1989) : Alice aux pays des merveilles. Paris: Robert Laffont.
CERTEAU, Michel de (1975) : L’écriture de l’histoire. Paris : Gallimard.
ÉLIADE, Mircéa (1969) : Le mythe de l'éternel retour. Paris : Gallimard.
GALLAND, Antoine (trad.) (1949) : Les mille et une nuits, T. III, Paris: Classiques Garnier.
GIONO, Jean (1972) : Œuvres complètes, Que ma joie demeure, T. II, La Pléiade. Paris :
Gallimard.
GIONO, Jean (1974a) : Œuvres complètes, L’eau vive. T. III, La Pléiade, Paris : Gallimard.
GIONO, Jean (1974b) : Œuvres complètes, Noé, T. III, La Pléiade, Paris: Gallimard.
GIONO, Jean (1982): Jean le Bleu. Paris: Grasset.
GIONO, Jean (1995): Le petit garçon qui avait envie d’espace. Paris : Gallimard.
HENKY, Daniele (2006) : « Redevenir enfant ou la quête paradoxale du paradis perdu
en littérature de jeunesse ». Cani Isabelle, Chabrol Gagne Nelly et d’Humières
Catherine (dir.), Devenir adulte et rester enfant ? Relire les productions pour la
jeunesse. Actes du colloque des 18, 19, et 20 mai, Centre de Recherche sur les
Littératures Modernes et Contemporaines, Clermont-Ferrand : Presses Universitaires
Blaise Pascal.
ROBERT, Marthe (1997)!: Roman des origines et origines du roman. Paris: Gallimard.
- 26-11-2020 (2)
- 12-11-2020 (1)
Copyright (c) 2020 Études Romanes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.