Souvenirs d’un voyage dans le Maroc de Delacroix entre texte et image ou l’iconique dans souvenirs d’un voyage dans le Maroc
Abstract
The image, by its double iconic and textual interface, seems to be the prerogative of travel account. The visible joins the legible like at the good old times, when writing, which was above all a type of drawing, was invented. The iconic confi gurations change, permute as if seeking an identity and an entity according to the traveller, the author and the expected representation. Delacroix in his «Memories of a Voyage to Morocco» is not Foucauld in his «Recognition in Morocco», and so on.
Our intervention will focus on this method of insertion of the image in the travel account and its taxonomy in this literature, which was highly in vogue at the XIX century.
Thus, it will be question of detecting the logic of the presence ipso facto of the image in this scriptural genre. Then, we will tackle the pictorial side and the maps and drawings which unite with the picturesque and the literary to give an indication of the visible thanks to the legible in an attempt to restore the past as of memories maintained vivid in watercolours and travel notebooks. This represents a true instrument panel.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.