Gamification in Nursing Students Through the Game Pasapalabra

Authors

  • María Soledad Calderón Calderón Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Arturo Prat, Sede Victoria, Chile https://orcid.org/0000-0002-6526-1442
  • Carla Massiel Ramiro Jara Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Arturo Prat, Sede Victoria, Chile
DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.647951
Keywords: Gamification, Teaching Innovation , Nursing

Abstract

Gamification has become a current practice in higher education, addressing the challenge of teaching innovation and fostering motivation, participation and meaningful learning. At Arturo Prat University, the Nursing career has incorporated this strategy using the television game “Pasapalabra” as a formative evaluation tool. The objective of the study is to measure the level of satisfaction of fourth year students who experienced gamification through the game “Pasapalabra” in the children's area. A mixed study was used with a quantitative phase of descriptive design and a qualitative phenomenological phase, through content analysis. A Likert scale was applied, via online, to seventh semester students, validated by experts and a pilot test, with a Cronbach's alpha of 0.986. The last question was open-ended and qualitative in nature. The results showed an overall satisfaction level of 4.57 out of 5.0, considered very high. It is concluded that these dynamics can be included in higher education, providing high motivation and activating learning in a playful way. In addition, they promote generic competencies such as teamwork and communication. Several authors emphasize that active-participative teaching, including play, is essential to achieve meaningful and lifelong learning, increasing student engagement and improving their academic performance. These findings underline the importance of gamification as an effective tool for educational innovation in higher education.

Downloads

Metrics

PDF views
49
Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '25Apr 25 '259
|

References

Olvera González M, Fernández Morales K. Innovación educativa en la práctica docente en educación superior: revisión sistemática de la literatura. Innovación Educativa. 2021, 21(85), 31-52. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/Innovacion-Educativa/Innovacion-Educativa-85/innovacion-educativa-en.pdf

Universidad Arturo Prat. Modelo Educativo Institucional. Guía orientadora para la comunidad universitaria. 2da edición. 2020.

Zambrano-Álava A, Lucas-Zambrano M, Luque-Alcívar K, Lucas-Zambrano A. La Gamificación: herramientas innovadoras para promover el aprendizaje autorregulado. Dom. Cien. 2020, 6(3), 349-369. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1402

Gudiño CB, Bolaños JY, Melo VA, Pazmiño AE, Rosero LM. Gamificación y ludificación educativa en el aula universitaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades. 2024, 5(4), 3665-3679. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2519

Lozada Ávila C, Betancur Gómez S. La gamificación en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Ingenierías Universidad de Medellín. 2017, 16(31), 97-124. https://doi.org/10.22395/rium.v16n31a5

Pimienta S, Boude O. Gamificación en educación médica: un aporte para fortalecer los procesos de formación. REMS. 2022, 36(4): e3457. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v36n4/1561-2902-ems-36-04-e3457.pdf

Ramos MP, Segovia ME, Juárez Tamayo N. Impacto de la gamificación en el aprendizaje de estudiantes universitarios. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ. 2024. 14(28): e659. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1902

Villamar AM, Sánchez Casanova R. Explorando las bases pedagógicas como enfoque metodológico en la enseñanza superior. Educación XXXIII, 2024, 33(65), 166-188. https://doi.org/10.18800/educacion.202402.E001

Pegalajar MC. Implicaciones de la gamificación en Educación Superior: una revisión sistémica. Redined. 2021, 39(1), 169-188. https://doi.org/10.6018/rie.419481

Zepeda- Hernández S, Abascal-Mena R, López-Ornelas E. Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Rx Ximhai. 2016, 12(6), 315-325. https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194022.pdf

Deterding S, Dixon D, Khaled R, Nacke L. From game design elements to gamefulness: defining "gamification". Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. Tampere, Finland. New York: ACM; 2011, 9-15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Edo Esther. Estudio mixto sobre la gamificación y su efecto en la motivación: Metodologías participativas en el contexto Universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 2024, 22(2), 214-232. https://doi.org/10.4995/redu.2024.20804

Montenegro-Rueda M, Fernández-Cerero J, Mena-Guacas A, Reyes-Rebolledo M. Impact of Gamified Teaching on University Student Learning. Education Sciences. 2023, 13(5), 1-13. https://doi.org/10.3390/educsci13050470

Szeto MD , Strock D , Anderson J , Sivesind TE , Vorwald VM , Rietcheck HR , Weintraub GS , Dellavalle RP. Gamification and Game-Based Strategies for Dermatology Education: Narrative Review. JMIR Dermatol, 2021, 4(2):e30325. https://doi.org/10.2196/30325

Suárez-Obando F. Un marco ético amplio para la investigación científica en seres humanos: más allá de los códigos y las declaraciones. La propuesta de Ezekiel j. Emanuel. pers.bioét. 2015, 19(2), 182-197. https://doi.org/10.5294/PEBI.2015.19.2.2.

Colón A, Jordán J, Agredal M. Gamificación en educación: una panorámica obre el estado en cuestión. Educ.Pesqui. 2018, 44, e173773. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773

Aparicio A, Rodríguez-Rodríguez E, López-Sobaler A, Navia B, Ortega RM. Eficacia del concurso “Pasapalabra” como herramienta de aprendizaje activo. XII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. Educar para transformar: Aprendizaje experiencial. Universidad Europea de Madrid. 2015.https://www.researchgate.net/profile/M_Teresa_Villalba/publication/284726267_Experiencias_de_uso_de_la_tablet_en_el_aula/links/570d0ade08ae2b772e42aad1/Experiencias-de-uso-de-la-tablet-en-el-aula.pdf

Elshiekh R, Butgerit L. Uso de la gamificación para enseñar a los estudiantes conceptos de programación. Open Access Library Journal. 2017, 4(8), 1-7. http://dx.doi.org/10.4236/oalib.1103803

Solanes Giralt M. Gamificación para motivar y evaluar el aprendizaje del derecho en aula inversa. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI). 2021, 5, 1-20. https://raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/380362.

Published
27-03-2025
How to Cite
Calderón Calderón, M. S., & Ramiro Jara, C. M. (2025). Gamification in Nursing Students Through the Game Pasapalabra. Spanish Journal of Medical Education, 6(2). https://doi.org/10.6018/edumed.647951
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    39
  • pdf (Español (España))
    49
  • pdf
    49

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
86%
33%
Days to publication 
54
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad de Murcia
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful