Association between advisor's scientific output and undergraduate medical thesis publication in indexed journals
Abstract
Abstract: Undergraduate theses are a requirement to obtain a professional degree, but they often remain unpublished beyond institutional repositories. Among the associated factors, the influence of the advisor is mentioned. To determine the association between the advisor's scientific output and the publication of the thesis in an indexed journal. A retrospective cohort study was conducted. The advisor's output was evaluated using the H-index, and the publication of the theses in indexed journals was determined through a search method proposed in the study. Poisson regression was used to estimate the association, and relative risk ratios (RRs) with 95% confidence intervals (CIs) were calculated. A total of 316 medical theses defended between 2015 and 2019 were analyzed. For each point increase in the advisor's H-index, the probability of publishing the thesis increased by 3% (adjusted RR = 1.03, 95% CI: 1.02-1.05). The university of origin, year of defense, and gender of the thesis authors were associated variables. 26.3% of the theses were published, with an average time of 9.9 (SD: 1.4) months elapsed. Low publication rates of theses were observed. The advisor's scientific output was associated with a higher likelihood of thesis publication in an indexed journal.
Downloads
Metrics
References
Ávila M, Rodríguez-Restrepo A. The importance of research in undergraduate medical education. Medwave. 24 de noviembre de 2014;14(10):e6032-e6032. doi:10.5867/medwave.2014.10.6032
Taype-Rondán Á, Palma-Gutiérrez E, Palacios-Quintana M, Carbajal-Castro C, Ponce-Torres C. Producción científica estudiantil en Latinoamérica: un análisis de las revistas médicas de habla hispana indizadas en SciELO, 201. [Internet]. [consultado el 10 de junio de 2023]. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322014000300007
Urrunaga-Pastor D, Alarcon-Ruiz CA, Heredia P, Huapaya-Huertas O, Toro-Huamanchumo CJ, Acevedo-Villar T, et al. The scientific production of medical students in Lima, Peru. Heliyon. marzo de 2020;6(3):e03542. doi: 10.1016/j.heliyon.2020.e03542
Mayta-Tristán P. Thesis in scientific paper format: opportunity to increase scientific production in Peruvian universities. [Internet]. [consultado el 10 de junio de 2023]. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172016000200001
Congreso de la República del Perú. Ley N°30220: Ley Universitaria [Internet]. Disponible en: http://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/30220.pdf
Toro-Huamanchumo CJ, Failoc-Rojas VE, Díaz-Vélez C. Participación en sociedades científicas estudiantiles y en cursos extracurriculares de investigación, asociados a la producción científica de estudiantes de medicina humana: estudio preliminar. doi: https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322015000500011
De La Cruz-Vargas JA, Correa-Lopez LE, Alatrista-Gutierrez De Bambaren MDS, Sanchez Carlessi HH, Luna Muñoz C, Loo Valverde M, et al. Promoviendo la investigación en estudiantes de Medicina y elevando la producción científica en las universidades: experiencia del Curso Taller de Titulación por Tesis. Educ Médica. julio de 2019;20(4):199-205. doi: 10.1016/j.edumed.2018.06.003
Atamari-Anahui N, Roque-Roque JS, Robles-Mendoza RA, Nina PI, Falcón-Huancahuiri BM. Publicación de tesis de pregrado en una facultad de Medicina en Cusco, Perú.
Castro-Rodríguez Y, Hinojosa-Añorga M, Torres-Robles G, Roca-Sacramento C, Rojas-Ortega R. Tesis sustentadas y publicadas por estudiantes de las ciencias de la salud en Perú. 2020; Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100015
Cruz Mosquera FE, Naranjo Rojas A, Moreno Reyes SP, Arango Arango AC, Ávila Ovalle I, Perlaza CL, et al. Publicación de tesis sustentadas en un pregrado de ciencias de la salud de una universidad colombiana, 2012-2017. Prevalencia y factores relacionados. Educ Médica. junio de 2021;22:185-90. doi: 10.1016/j.edumed.2019.11.006
Taype-Rondán Á, Carbajal-Castro C, Arrunategui-Salas G. Limitada publicación de tesis de pregrado en una facultad de medicina de Lima, Perú, 2000-2009. An Fac Med. 22 de noviembre de 2012;73(2):153. doi: 10.15381/anales.v73i2.858
Valladares-Garrido MJ, Flores-Pérez I, Failoc-Rojas VE, Mariñas-Miranda W, Valladares-Garrido D, Mejia CR. Publicación de trabajos presentados a congresos científicos internacionales de estudiantes de medicina de Latinoamérica, 2011-2014. Educ Médica. julio de 2017;18(3):167-73. doi: 10.1016/j.edumed.2016.06.013
Aragón-Ayala CJ, Merma-Valero JM, Olivera-Zapana B, Urday-Ramos P, Turpo-Jove K, Morron-Vizarreta A, et al. Análisis de tesis médicas de pregrado en una universidad de Perú, 2011-2020: publicación en revistas indizadas y factores asociados. [Internet]. [consultado el 15 de junio de 2023]. Disponible en https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2172
Alarcon-Ruiz CA, Quezada MA. Publicación de artículos científicos por asesores de tesis de una Facultad de Medicina. Rev Medica Hered. 16 de octubre de 2018;29(3):152. doi: 10.20453/rmh.v29i3.3403
R. Mejia C, Mamani-Benito OJ, Condori Loayza S, Tito-Betancur M, Ramos Vilca G, R. Torres R. Producción Científica de los Asesores de Tesis de las Facultades de Medicina Humana en el Perú. Gac Médica Boliv. 30 de junio de 2022;45(1):45-50. doi: 10.47993/gmb.v45i1.338
Benito OJM. El asesor de tesis como Coach: una alternativa para impulsar la producción científica estudiantil. [Internet]. [consultado el 10 de junio de 2023]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100019
Universidad Científica del Sur. Repositorio Institucional de Medicina Humana [Internet]. [consultado el 13 de junio de 2023]. Disponible en: https://repositorio.cientifica.edu.pe/handle/20.500.12805/63
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. Repositorio Institucional de Medicina Humana [Internet]. [citado 7 de junio de 2023]. Disponible en: https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/621448
Universidad San Martin de Porres. Repositorio Institucional de Medicina Humana [Internet]. [citado 7 de junio de 2023]. Disponible en: https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/874
Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo CJ, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 20 de marzo de 2019;36(1):106. doi: 10.17843/rpmesp.2019.361.4315
University Overall Rankings - Medicine - Peru 2021 [Internet]. [citado 7 de junio de 2023]. Disponible en: https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ.&country=PER&area=2700&ranking=Overall&year=2015
MANUAL PARA ELABORAR EL PLAN E INFORME DE TESIS PARA OPTAR AL TÍTULO DE MÉDICO CIRUJANO [Internet]. 2019. Disponible en: https://medicina.usmp.edu.pe/wp-content/uploads/manuales-investigacion/MANUAL-PLAN-TESIS-INFORME-TITULO-MEDICO-CIRUJANO.pdf
Aragón-Ayala CJ, Quispe-Juli CU. Método de búsqueda para detectar si una investigación presentada como tesis fue publicada en una revista científica. Internet]. [consultado el 10 de junio de 2023]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000600019
Hirsch JE. An index to quantify an individual’s scientific research output. Proc Natl Acad Sci. 15 de noviembre de 2005;102(46):16569-72. doi: 0027-8424, 1091-6490
Harzing, AW. Publish or Perish [Internet]. 2007. Disponible en: https://harzing.com/resources/publish-or-perish
Mendoza Núñez VM. Indización de las revistas científicas. Disponible en: https://cyrs.zaragoza.unam.mx/wp-content/Contenido/Volumenes/V2N1/1_EditorialIndizacion.pdf
Taype-Rondán A, Huaccho Rojas J, Pereyra Elías R, Mejía CR, Mayta Tristán P. Características de los cursos de investigación en escuelas de medicina del Perú. 2015; Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5139232
© 2021 Universidad de Murcia. Enviado para su publicación en acceso abierto bajo los términos y condiciones de la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-Sin Obra Derivada 4.0 España (CC BY-NC-ND) (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Cabezas-Clavijo A, Delgado-López-Cózar E. Google Scholar e índice h en biomedicina: la popularización de la evaluación bibliométrica. Med Intensiva. junio de 2013;37(5):343-54. doi: 10.1016/j.medin.2013.01.008
Copyright (c) 2024 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the economic rights (copyright) of the published works and favors and allows them to be reused under the use license indicated in point 2.
2. The works are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 license.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication , since it favors its circulation and earlier diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community.