Evaluation of clinical practice competencies in orthopedic manual therapy students through the Objective Structured Clinical Examination (OSCE): A pilot experience at the European University of the Canary Islands.
Abstract
Introduction: The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is a practical clinical competency assessment tool in Physical Therapy that has not yet been used to evaluate Orthopedic Manual Therapy specialists. Objective: This study aims to evaluate competency through grades, satisfaction and perceived performance of students enrolled in the Master’s in Orthopaedic Manual Therapy for Pain Treatment at the European University of the Canary Islands. Materials and methods: A descriptive study was conducted on a postgraduate student sample (n=21, W=10, M=11, 24,61 yrs.) between February 1 and July 31, 2023 at the Simulated Hospital of the European University of the Canary Islands (Tenerife, Spain). Results: Participants received predominantly high scores (mean = 8,54 /10, SD= 0.612), although Anatomy and interpretation of complementary test, 19.1% (n=4) perceived their performance as deficient, and 4.8% (n=1) as very deficient. Conclusions: In summary, despite lower scores in certain areas, the results of the practical clinical competency assessment through the OSCE are positive. Furthermore, a high degree of satisfaction and positive performance perception are observed among specialists.
Downloads
Metrics
References
Acosta Otálora ML, Alfonso Mora ML, Castellanos Garrido AL, Castellanos Vega R del P, Cobo Mejía EA, Goyeneche Ortegón RL, et al. Examen clínico objetivo estructurado (ECOE) aplicado en fisioterapia. En: Simulación clínica: una experiencia en fisioterapia, 1ª ed.; Editorial: Universidad de La Sabana, Cundinamarca, Colombia, 2020.
Soto Estrada, G, Hernández Gutiérrez, LS. Simulación. En: Evaluación y aprendizaje en educación universitaria: estrategias e instrumentos. 1ª ed.; Editorial: UNAM, Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia, Ciudad de Méjico, 2022; 1: 411-429.
Andrés Trejo-Mejía J, Blee-Sánchez G, Peña-Balderas J. Elaboración de estaciones para el examen clínico objetivo estructurado (ECOE). Investig. Educ. Med. 2014;3(9):56-59. DOI: 10.1016/S2007-5057(14)72725-5.
John S, Manoharrao Deshkar A. Evaluation of OSCE: Physiotherapy student’s perception. NJIRM. 2014;5(3):98-101.
De Serdio Romero E. ECOE: Evaluación Clínica Objetiva Estructurada. Medicina de familia (And). 2002;2:127–132.
García-Estañ J. Prueba Nacional de Evaluación de Competencias Clínicas de la Conferencia Nacional de Decanos de Facultades de Medicina de España. FEM 2013; 16 (Supl 3): S59-S62. https://www.um.es/documents/1935287/1936044/Garc%C3%ADa-Esta%C3%B1%20ECOE+CND.pdf/6e270f9c-83d3-4e04-946f-189119bc2248
Ramos JM, Martínez-Mayoral MA, Sánchez-Ferrer F, Morales J, Sempere T, Belinchón I, et al. Análisis de la prueba de evaluación clínica objetiva estructurada (ECOE) de sexto curso en la Facultad de Medicina de la Universidad Miguel Hernández de Elche. Educación Médica. 2019;20:29-36. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.07.020.
De Serdio Romero E. ECOE : Evaluación Clínica Objetiva Estructurada. I. Competencias y su evaluación. Medicina de Familia (And). 2002;3(1): 49-52.
De Serdio Romero E. ECOE: Evaluación Clínica Objetiva Estructurada. III. Montaje y desarrollo de una ECOE. Medicina de Familia (And). 2002;3(1):277-281.
Harden RM, Gleeson FA. Assessment of clinical competence using an objective structured clinical examination (OSCE). Med Educ. 1979;13(1). DOI: 10.1111/j.1365-2923.1979.tb00918.x.
Martínez-González A, Trejo Mejía JA. ¿Cómo realizar un ECOE?. Inv Ed Med. 2018;28(4):98-107. DOI: 10.22201/facmed.20075057e.2018.28.18123.
García G, Estrada Y, Mendez J, Bedoya S. Evaluación clínica objetiva estructurada (ECOE) mediada por simulación clínica de alta fidelidad. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED. 2021.
Cardona-Arias JA. Revisión sistemática de las aplicaciones de la evaluación clínica objetiva estructurada (ECOE) en la formación médica latinoamericana. Boletín Semillero de Investigación en Familia. 2022;4(1): e-827. DOI: 10.22579/27448592.827.
Jaramillo Echeverri L, Torres Andrade M. Entre la simulación y la demostración: procesos de contacto en estudiantes de Fisioterapia. Index de Enfermería. 2018;27(1/2): 86-89.
Arguisuelas Martínez MD. Examen Clínico Objetivo y Estructurado (ECOE) en el Grado de Fisioterapia: experiencia piloto de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad CEU Cardenal Herrera. Innovación Docente e Investigación en Salud: Experiencias de cambio en la Metodología Docente. 2022;73–82.
Cobo-Mejía EA, Sandoval-Cuellar C, Villarraga-Nieto AP, Alfonso-Mora ML, Castellanos-Garrido AL, Acosta-Otálora ML, et al. Validez de contenido de un ECOE en el pregrado de fisioterapia para el razonamiento clínico. Fisioterapia. 2022;44(5): 273-278. DOI: 10.1016/j.ft.2021.08.001.
Ribeiro A, Ferla A, Amorim J. Examen clínico objetivo estructurado en la enseñanza de fisioterapia: una revisión sistemática. Fisioter. Mov. 2019; 32: e003214. DOI: 10.1590/1980-5918.032.AO14.
De la Barra-Ortiz HA, Gómez-Miranda LA, De la Fuente-Astroza JI. Nivel de satisfacción y correlación entre el desempeño y la autoevaluación de los estudiantes de fisioterapia en el examen clínico objetivo estructurado (ECOE) al utilizar agentes físicos. Rev Fac Med Univ Nac Auton Mex. 2021;70(3): 31-57.
JASP Team. JASP (Version 0.10.2). Disponible online: https://jasp-stats.org/ (visitado en 2 de diciembre de 2023).
Figueroa-Arce N, Figueroa-González P, Gómez-Miranda L, Gútierrez-Arias R, Contreras-Pizarro V. Implementation of Objective structured clinical examination (OSCE) as a tool to evaluate the development of clinical reasoning in physical therapy students and level of satisfaction with its use. Rev Fac Med Univ Nac Auton Mex. 2021;70(2): e90746.
Gorman SL, Lazaro R, Fairchild J, Kennedy B. Development and Implementation of an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) in Neuromuscular Physical Therapy. J.Phys. Ther. Educ. 2010;24(3):62-68.
Díaz-Rodríguez N, Garrido-Chamorro RP, Castellano-Alarcón J. Ecografía: principios físicos, ecógrafos y lenguaje ecográfico. Semergen. 2007;33(7): 362-369 DOI: 10.1016/S1138-3593(07)73916-3.
Mullaney PJ. Qualitative ultrasound training: defining the learning curve. Clin Radiol. 2019;74(4):327.e7-327.e19. DOI: 10.1016/j.crad.2018.12.018
Terry R, Hing W, Orr R, Milne N. Relationships between pre-clinical summative assessment scores and the clinical performance of physiotherapy students. J Allied Health. 2020;49(1): 49(1):e13-e19. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32128543/
Copyright (c) 2023 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the economic rights (copyright) of the published works and favors and allows them to be reused under the use license indicated in point 2.
2. The works are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 license.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication , since it favors its circulation and earlier diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community.