Current relevance of Significant Learning in medical education

Authors

  • Angela Guiomar Latorre Vega Jefatura de Educación Médica, Hospital Universitario Mayor; Universidad de La Sabana, Colombia https://orcid.org/0009-0009-8986-879X
  • Cristian Perez Jefatura de Educación Médica, Hospital Universitario Mayor; Universidad de La Sabana, Colombia https://orcid.org/0009-0002-6588-8891
  • Alejandro Lora Jefatura de Educación Médica, Hospital Universitario Mayor; Universidad de La Sabana, Colombia https://orcid.org/0000-0001-5342-3814
  • Erick Castro Jefatura de Educación Médica, Hospital Universitario Mayor; Universidad de La Sabana, Colombia https://orcid.org/0009-0002-2418-9795
  • Luisa Fernanda Acuña Beltran Jefatura de Educación Médica, Hospital Universitario Mayor; Universidad de La Sabana, Colombia https://orcid.org/0000-0001-6789-9194
DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.590361
Keywords: significant learning, mechanical learning, teaching

Abstract

This article addresses the relevance of meaningful learning in education, highlighting the theoretical perspective of Ausubel (1978) that emerged in the seventies. Despite not being a recent trend, the implementation of this approach is not common, and university professors continue to use mechanical and repetitive methods that relegate the student to a passive role. All of this despite the fact that in the field of health sciences the need to change paradigms in teaching and learning is emphasized, and recognize that new learning is generated in significant contexts and is connected to the students' previous knowledge. Motivated by this premise, the team of authors carried out an investigation to investigate the concept and applicability that a group of master's students in Medical Education give to meaningful learning. The methodology used included a survey with open questions to understand the scope and applicability of this concept in teaching clinical practice, through a qualitative research approach, using a survey of open questions about the poor implementation of meaningful learning, the background on the prevalence of transmissionist methods as well as the perception and application of this approach. The results highlight the resistance to the implementation of meaningful learning, evidencing the prevalence of traditional methods. Quantitative figures are presented to support these observations, underscoring the need for a change in teaching practices. This study proposes solutions to promote meaningful learning in medical education and highlights the implications and applications of the results in teaching clinical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Contreras-Oré FA. El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. Horiz Cienc. 2016;6(10):130-140. https://www.redalyc.org/journal/5709/570960870014/html/

Roa-Rocha JC. Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Rev Científica FAREM-Estelí Medio Ambiente Tecnol Desarro Hum. 2021;(Extra 0):63-75. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8845397

Cunill-López ME, Curbelo Alfonso L. Una aproximación a la autorregulación del aprendizaje desde la evaluación formativa en la educación médica. Rev Cuba Educ Médica Super. 2021;35(1):1-19. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=105053

Lopez de Aguileta G, Soler-Gallart M. Aprendizaje significativo de Ausubel y segregación educativa. REMIE Multidiscip J Educ Res. 2021;11(1):1-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7821234

Viniegra-Velázquez L. Aptitudes y educación médica en tiempos oscuros. Parte II. Investig En Educ Médica. 2021;7(25):73-81. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=100019

Suárez-Álvarez R, Rivera-Martín B. `Learning by doing´ para la capacitación de los estudiantes universitarios basado en Aprendizaje Significativo y Aprendizaje Basado en Proyectos Colaborativos mediados por TIC. In: El reto de la evaluación en la enseñanza universitaria y otras experiencias educativas. Dykinson; 2022. http://www.dykinson.com/libros/el-reto-de-la-evaluacion-en-la-ensenanza-universitaria-y-otras-experiencias-educativas/9788411226912/

Aranda M, Represa-Pérez F. Acerca del aprendizaje significativo y el autoaprendizaje. In: ; 2020.

Pinilla AE. Educación en ciencias de la salud y en educación médica. Acta Médica Colomb. 2018;43(2):61-65. doi:10.36104/amc.2018.1365

Ramírez-Hurtado FM. Las emociones positivas en torno al aprendizaje significativo en posgrado. Educ Super. 2021;8(2):67-76. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2518-82832021000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Carranza-Alcántar M del R, Caldera-Montes JF. Percepción de los Estudiantes sobre el Aprendizaje Significativo y Estrategias de Enseñanza en el Blended Learning. REICE Rev Iberoam Sobre Calid Efic Cambio En Educ. 2018;16(1):73-88. doi:10.15366/reice

Vargas-Hernández JG, Tovar-Vergara M. Estrategias didácticas y habilidades de comunicación en miras del aprendizaje significativo. Oralidad-Es. 2022;8:1-16. doi:10.53534/oralidad-es.v8a1

Duarte AT, Ramírez LVG. Educación Médica Basada en Competencias. Published online 2020. doi:10.13140/RG.2.2.19481.36969

Varela-Ruiz M. Aprendizaje independiente y aprendizaje colaborativo en educación médica. Rev Médica Hosp Gen México. 2009;72(4):222-227. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=23811

Moreira Choez JS, Beltrón-Cedeño RA, Beltrón-Cedeño VCC. Aprendizaje significativo una alternativa para transformar la educación. Dominio Las Cienc. 2021;7(2):915-924. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231789

Jaramillo SG, Pineda UR. Las estrategias de aprendizaje en el Educación Médica Superior. EduMeCentro. 2013;5(3):212-224. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=46731

García-García J, González-Martínez JF, Estrada-Aguilar L, Plata S. Educación médica basada en competencias. Rev Médica Hosp Gen México. https://www.semanticscholar.org/paper/Educaci%C3%B3n-m%C3%A9dica-basada-en-competencias-Garc%C3%ADa-Garc%C3%ADa-Gonz%C3%A1lez-Mart%C3%ADnez/9432752c9f08d0671f8352b5d007969cce12b4eb

Rodríguez S. Problem-Based Learning For Medical Education: Educational And Epistemological Basis. Rev Med. 2014;22(2):32-36. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0121-52562014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Moreira-Sánchez P. Las Tics en el aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo cognitivo de los adolescentes. ReHuSo Rev Cienc Humanísticas Soc. 2019;4(2):1-12.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047160

Delgado-Cobeña EI, Briones-Ponce ME, Moreira-Sánchez JL, Zambrano Dueñas GL, Menéndez Solórzano FA. Metodología educativa basada en recursos didácticos digitales para desarrollar el aprendizaje significativo. MQRInvestigar. 2023;7(1):94-110. doi:10.56048/MQR20225.7.1.2023.94-110

Galindo-Cárdenas LA, Arango-Rave ME. Estrategia didáctica: la mediación en el aprendizaje colaborativo en la educación médica. Iatreia. 2009;22(3):284-291. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0121-07932009000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Mingorance-Estrada ÁC, Granda-Vera J, Rojas-Ruiz G, Alemany Arrebola I. Flipped Classroom to Improve University Student Centered Learning and Academic Performance. Soc Sci. 2019;8(11):315. doi:10.3390/socsci8110315

Patiño-Giraldo S. Educación médica en tiempos de pandemia por SARS-CoV2. Acta Médica Colomb. 2021;46(3). doi:10.36104/amc.2021.1928

Hernández-García de Velazco JJ, Chumaceiro-Hernández AC, Meléndez Monroy YR. Tiempos Complejos: Educación Superior, Aprendizaje Significativo Y El Uso De Las Tic. In: Docencia,Ciencia y Tecnología: Un Enfoque desde el Ser y el Hacer. Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt” UNERMB Fondo Editorial UNERMB; 2016:259-281. https://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/8587

Luna de la Luz V. Mapas conceptuales para favorecer el aprendizaje significativo en ciencias de la salud. Investig En Educ Médica. 2014;3(12):220-223. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733967009

Published
11-12-2023
How to Cite
Latorre Vega, A. G., Perez, C., Lora, A., Castro, E., & Acuña Beltran, L. F. (2023). Current relevance of Significant Learning in medical education. Spanish Journal of Medical Education, 5(1). https://doi.org/10.6018/edumed.590361

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
85%
33%
Days to publication 
47
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad de Murcia
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)