Coordination of the teaching teams for the acquisition oftransversal skill of communication : the experience in thedegree in dentistry at the University of the Basque Country(UPV/EHU)

Authors

  • Teodoro Palomares Departamento de Cirugía y Radiología y Medicina Física. Facultad de Medicina y Enfermería. Universidad del País Vasco http://orcid.org/0000-0002-0601-9322
  • Ana M. García de la Fuente Departamento de Estomatología II. Facultad de Medicina y Enfermería. Universidad del País Vasco https://orcid.org/0000-0003-4043-1449
  • Sonia Ruiz de Azúa Departamento de Neurociencias. Facultad de Medicina y Enfermería. Universidad del País Vasco https://orcid.org/0000-0003-3428-7591
  • Borja Herrero de la Parte Departamento de Cirugía y Radiología y Medicina Física. Facultad de Medicina y Enfermería. Universidad del País Vasco https://orcid.org/0000-0001-5988-1795
  • Iciar Arteagoitia Departamento de Estomatología I. Facultad de Medicina y Enfermería. Universidad del País Vasco https://orcid.org/0000-0002-1595-6334
DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.485871
Keywords: Equipos docentes, Competencias transversales, Comunicación, Odontología, Innovación Educativa

Abstract

In healthcare, communication skills are essential in the work of health professionals. The suitable acquisition of these skills by the students must therefore be one of the objectives of the teaching teams. Aware of this need, in the degree in dentistry at the UPV/EHU, an educational innovation project is being carried out by promoting the horizontal and vertical coordination and work of teaching teams, which has led to the following actions: i, definition of a communication skills guide; ii, design of complex activities based on realistic scenarios, implemented using active methodologies; iii, continuous assessment with pertinent feedback; and iv, monitoring of the entire process with evidence record. After a period of two years, we are becoming aware of the advances and difficulties present, both in the process and in the acquisition of some of the learning outcomes. The discussion, reflection and consensus of the teaching teams, intra and intersubject, has led to the improvement of the teaching guides, the redesign of some of the academic activities, a greater degree of collaboration for the improvement of communication documents (eg., informed consent, preparation of medical reports) and to unify evaluation criteria, and even the design of training workshops on communication aimed at teachers. All of this will have an educational impact, as a result of the efforts of the members of the teaching teams, that will undoubtedly benefit patient care.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bologna Declaration. The European Higher Education Area. Joint Declaration of the European Ministers of Education (Bologna), 1999. Disponible online: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/about (visitado en 31.05.2021).

Palés-Argullós J, Nolla-Domenjó M, Oriol-BoschA, Gual A. Proceso de Bolonia (I): educación orientada a competencias. Educ Med, 2010, 13, 127-135. DOI: 10.4321/S1575-18132010000300002.

Van der Vleuten C. Competency-based education is beneficial for professional development. Perspect Med Educ 2015; 4, 323-325. DOI: 10.1007/s40037-015-0232-6.

Palés-Argullós J, Nolla-Domenjó M. Competencias transversales, un tema pendiente en las facultades de medicina. FEM, 2016, 19, 227-228. DOI: 10.33588/fem.195.851.

Sociedad Española de Educación Médica (SEDEM), Associació Catalana d’Educació Mèdica (ACEM), Sociedad de Educación Médica de Euskadi (SEMDE) y Sociedad Aragonesa de Educación Médica (SADEM). Recomendaciones para un nuevo proceso de reforma curricular en las facultades de medicina españolas. Educ Med, 2005, 8: 3-7.

Universidad del País Vasco (UPV/EHU). IKD Aprendizaje Cooperativo y Dinámico. Disponible online: https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz/ikd (visitado en 31.05.2021).

Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Vicerrectorado de estudiantes y empleabilidad. Catálogo de competencias transversales de la UPV/EHU. Servicio editorial de la UPV/EHU: Leioa (Bizakaia), España, 2019.

Palomares T, Arteagoitia I, García de la Fuente AM, Herrero de la Parte B, Bircu D. Diseño de un plan colaborativo multidisciplinar para el desarrollo de la competencia de la comunicación en el grado en odontología de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). En: Perspectivas docentes en la Educación Superior. Pedro Menbiuela Iglesias ed., 2020. Ourense, España.

Palomares T, Arteagoitia I, García de la Fuente AM, Herrero de la Parte B, Bircu D, Ruiz de Azúa S, Mínguez N y el Grupo del Proyecto de Innovación Educativa 82 de la UPV/EHU. Desarrollo de un plan integral para la adquisición de la competencia de comunicación en el grado en odontología de la Universidad del País Vasco: un reto institucional. FEM, 2021, 24(1):42-47. DOI: 10.33588/fem.241.1111.

Published
20-11-2021
How to Cite
Palomares, T., García de la Fuente, A. M., Ruiz de Azúa, S., Herrero de la Parte, B., & Arteagoitia, I. (2021). Coordination of the teaching teams for the acquisition oftransversal skill of communication : the experience in thedegree in dentistry at the University of the Basque Country(UPV/EHU). Spanish Journal of Medical Education, 2(3). https://doi.org/10.6018/edumed.485871

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
85%
33%
Days to publication 
134
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad de Murcia
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)