The digitalization of teachers in the SARS-CoV-2 pandemic challenge. The adaptation of the cloister of Quirónsalud Madrid

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.445241
Keywords: Medical teaching, digitization, COVID, ICT

Abstract

The digitalization of university teaching staff is an aspect that has taken on special relevance in recent months, especially in the field of healthcare. Face-to-face classes have been abruptly cancelled and replaced by online teaching due to the health crisis. In addition, all the health care providers have taken on the burden of providing care, making it compatible with the virtual classes. Several Quirónsalud groups hospitals carry out part of the academic plan for the degree in Medicine at the European University. However, the teaching has had to be transformed, using digital tools that allow the teaching work and the arduous hospital work to be blended. This article presents the data on the teaching carried out and the initiatives that have been implemented since March 2020 with the aim of analyzing the adaptation of the medical teaching staff of the Quirónsalud group to the situation that has occurred. The use of asynchronous tools has favored the autonomous work of the student and the compatibility of healthcare activity and teaching in hospitals through initiatives such as online synchronous classes, recorded seminars and spoken presentations,  among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bermejo Fernández-Nieto J, Suarez Sánchez MC. La función pedagógica del médico docente como oportunidad. Anamnesis y tratamiento. Educ Med, 2019, In press, DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.10.017.

Selwyn, N. Profesores y tecnología. Repensar la digitalización de la labor docente. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 2016, 104, 27-36.

INTEF. Marco Común de Competencia Digital Docente. Aprende Intef [Internet] 2017 [acceso 24 de junio de 2020], 1-83. Disponible en: https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Común-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

Rangel A. Competencias Docentes Digitales: Propuesta de un perfil. Rev de Medios y Educación, 2015, 46, 235-248. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15

Ferro, C, Martínez, AI, Otero, MC. Ventajas del uso de las TIC en el proceso de enseñanza‐aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. EDUTEC, Rev Electrónica de Tecnología Educativa, 2009, 29, 1-12. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2009.29.451

Montoya, NE, González Palacio, EV. Competencias TIC en docentes de nivel técnico y tecnológico. Un estudio de caso en un centro de formación del SENA. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 2019, (58), 74-95. DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n58a3

Ocaña-Fernández, Y, Valenzuela-Fernández, L, Morillo-Flores, J. La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 2020, 8(1), e455. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455

García-Peñalvo, F, Corell, A, Abella-García, V. Grande, M. La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID – 19. Education in the knowledge society (EKS), 2020, 21(4), 1-26. DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23013

Ottenbreit, A, Liao, J, Sadik, O, Ertmer, P. Evolution of Teachers’ Technology Integration Knowledge, Beliefs, and Practices: How Can We Support Beginning Teachers Use of Technology? Journal of Research on Technology in Education, 2018, 50(4), 1-23. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2018.1487350

Gross Salvat, B. La evolución del e-learning: del Aula Virtual a la red. Rev Iberoamericana de Educación a Distancia, 2018, 21(2), 69-82. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20577

Almazán Gómez, A. Covid-19: ¿Punto sin retorno de la Digitalización de la Educación? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(3e), 1-4. Recuperado a partir de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12089

Alcántara, A. Educación superior y COVID – 19: Una perspectiva comparada. En: Girón, J, Educación y pandemia: Una visión académica. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE); 2020. 75 – 82.

García-Peñalvo, F. El sistema universitario ante la COVID – 19: corto, medio y largo plazo. Universidadsi [Entrada en blog] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en: https://www.universidadsi.es/sistema-universitario-covid-19/

UNESCO. El coronavirus COVID – 19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. IESALC [Internet] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Martínez, P. y Díez, F. La crisis del coronavirus afecta a 1.570 millones de estudiantes: ¿cómo encarar el tsunami? The conversation [Internet] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en: https://theconversation.com/la-crisis-del-coronavirus-afecta-a-1-570-millones-de-estudiantes-como-encarar-el-tsunami-136408.

García-Peñalvo, FJ. Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 2020, 9(1), 41-56. En http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/625

Rodenes, M, Salvador, R, Moncaleano G. E-learning: características y evaluación. Ensayos de economía, 2013, (43), 143-159. En https://revistas.unal.edu.co/index.php/ede/article/view/42932

Grau-Perejoan, O. Formación on-line. Educación Médica, 2008, 11(3), 139-146. En http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1575-18132008000300006

Hodges, C, Moore, S, Lockee. B, Torrey, T, Bond, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educase review [Blog] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.1.

Published
05-01-2021
How to Cite
Bermejo, J. ., Rivero, C. ., Rojo, S. ., Cerezo, E. ., Rodríguez, N. ., Carrasco Temiño, M., … Suárez, M. . (2021). The digitalization of teachers in the SARS-CoV-2 pandemic challenge. The adaptation of the cloister of Quirónsalud Madrid. Spanish Journal of Medical Education, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.6018/edumed.445241