School and community: factors and resources favoring the educational inclusion of students with rare diseases

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.566551
Keywords: inclusive education, school-community relationship, rare diseases, professional collaboration, family-school relationship

Abstract

This paper analyses the relationship bet- ween community actors and the mobilization of environmental resources as factors operating in favor of the socio-educational inclusion of students with rare diseases. The research questions that guide our study are: what are the key factors favoring collaborative relationships between schools enrolling students with rare diseases (RDD) and their communities and systems?; what community resources contribute to the inclusion of students with RDD?; what are the key factors favoring the inclusion of students with RDD?; and what are the key factors contributing to the inclusion of students with RDD? The methodology follows a descriptive qualitative approach on ten cases developed in several Autonomous Communities. Interviews and focus groups are carried out with teachers, pupils with RDD, families and other educational agents. The results indicate that the opening of schools to the community and the collaboration with professionals from the medical-health, care and educational fields are essential. In many cases, the relationships have been mediated by the families. The optimization of existing resources in a given context implies consolidating a logic of collaboration necessary to articulate inclusive educational responses. In this process, the role played within a specific context by associations of people with rare diseases, guidance teams and the initiatives that schools have implemented to reduce and/ or eliminate barriers that hinder or limit the presence, participation and progress of these students at school are also deci- sive. The study concludes that there is still much room for improvement in community relations.

 

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Author Biographies

Auxiliadora Sales Ciges, Universitata Jaume I, Spain

Auxiliadora Sales Ciges, Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Valencia. Profesora Titular del Departamento de Educación, Área de Didáctica y Organización Escolar, de la Universitat Jaume I, en Castellón. Ha centrado su investigación en educación intercultural inclusiva, formación del profesorado, investigación-acción y cambio escolar. Forma parte del grupo de investigación MEICRI (Mejora Educativa y Ciudadania Crítica), con el que ha desarrollado proyectos de investigación sobre la construcción de la escuela intercultural inclusiva y de participación comunitaria y ciudadana para una escuela incluida en el territorio.  

Manuel J. Cotrina Garcia, Universidad de Cádiz, Spain

Manuel Cotrina es profesor del Departamento Didáctica de la  Facultad de Ciencias de la Educación
Campus Universitario de Puerto Real de la Universidad de Cádiz. Coordinador/a Master Universitario en Invest Educativa Para El Desarrollo Profesional del Docente, investiga sobre educación iclusiva y APS.

Mayka García García , Universidad de Cádiz, Spain

Profesora titular del Departamento de Didáctica de la Universidad de Cádiz, en el área de Didáctica y Organización Escolar y directora del Grupo de Investigación HUM 230 "Investigación Educativa Eduardo Benot", donde se adscribe a las líneas de investigación en Inclusión Educativa y Social; Equidad; Aprendizaje y Servicio; políticas y prácticas inclusivas; innovación social inclusiva.

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Published
31-10-2023
How to Cite
Moliner García, O., Sales Ciges, A., Cotrina Garcia, M. J., & García García , M. (2023). School and community: factors and resources favoring the educational inclusion of students with rare diseases. Educatio Siglo XXI, 41(3), 171–192. https://doi.org/10.6018/educatio.566551