The use of evaluation instruments in Primary Education: A case study on schools in the Province of Valencia (Spain)
Abstract
This study aims to know the most commonly used evaluation instruments by Primary Education teachers in the Province of Valencia. This aim, in subsequent studies, will be compared with the methodologies these teachers use in their classes. Data were obtained through a survey completed by these teachers regarding aspects of the evaluation process, identifying the evaluation instruments used and their frequency of application depending basically on the type of subject. In terms of frequency, teachers recognize that objective tests are the most frequently used instrument, preferring evaluation instruments that activate more than one cognitive ability, foster personalized teaching and take into account students’ diversity when it comes to the teaching of subject content. Teachers consider that the most effective instruments for student learning are those in which the written exam is assigned a high percentage of the final mark. Finally, this study encourages further research to continue searching for techniques and methods that can contribute to student evaluation models which are increasingly fairer and more personalized and equitable. In this vein, teaching practices will improve leading to better teaching-learning processes. Discovering teachers' actions regarding evaluative processes can reveal important information in relation to what was done before, during and after evaluations.
Downloads
References
Alonso, J. (2005).Motivar en la Escuela, motivar en la familia: claves para el aprendizaje. Madrid: Morata.
Alonso, M., Gil, D. y Martínez, J. (1995).Concepciones docentes sobre la evaluación en la enseñanza de las Ciencias. Alambique, 4, 6-15.
Alonso Sánchez, M. (1996).Evaluar no es calificar. La evaluación y la calificación en una enseñanza constructivista. Investigación en la Escuela, 30, 15-25.
Astolfi, J.P. (1999). El error, un medio para enseñar. Sevilla. Investigación y enseñanza, 15.
Arribas, J.M. (2017), La evaluación de los aprendizajes, problemas y soluciones. Rev. De Curriculum y formación del profesorado, 21, nº 4.
Biggs, J. (2015). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea
Bonilla, M. X. y López, A. (2005). ¿Las concepciones de evaluación de los docentes están articuladas con las epistemológicas y de aprendizaje? VII Congreso Internacional Investigación en Enseñanza de las Ciencias. Granada.
Cabrera, F. (2000).Evaluación de la Formación. Serie Didáctica y Organización Escolar, 10. Madrid: Síntesis
Cardona, y Zambrano, R. (2014). Revisión de instrumentos de evaluación del clima organizacional. Rev. Estudios Gerenciales, 30, 184-189
Castillo, S. (2003).Vocabulario de evaluación educativa. Ciudad de México: Pearson.
Coll, C. y Martín, E. (1993).La evaluación del aprendizaje en el currículum escolar. Una perspectiva constructivista. En Coll y otros. El constructivismo en el aula. Barcelona. Grao.
De Pro, A., Hernández, L. y Saura, O. (1997).La compleja tarea de enseñar la ciencia escolar: dificultades para incorporar la actualidad científica al aula. Publicaciones, 25-27, 161-184.
Gargallo, B. (coord.) (2017). Enseñanza centrada en el aprendizaje y diseño por competencias en la universidad. Valencia: Tirant Humanidades.
Haladyna, T. (1994).A research agenda for licensing and certification testing validation studies.Evaluation and the Health Professions, 17(2), 242-56.doi: 10.1177/0163278794017700208
Jiménez, M.A. (Coord.) (2019). Programar al revés. El diseño curricular desde los aprendizajes. Madrid: Narcea
Jorba, J. y Sanmartí, N. (1993). La función pedagógica de la evaluación. Aula de Innovación Educativa, 20, 20-30.
Klenowski, V. (2005).Desarrollo de portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Madrid. Nancea.
López, B e Hinojosa, E. (2018).Evolución del aprendizaje y nuevos desarrollos. Ed. Trillas. México.
Menoyo, MP. (1995).La evaluación formativa como instrumento de atención a la diversidad: una experiencia en Secundaria. Alambique, 4, 42-54.
Miller, D., Linn, R. y Gronlund, N. (2013). Measurement and assessment in teaching.Nueva Jersey: Pearson
Pellicer, C. y Ortega, M. (2009). La evaluación de las competencias básicas. Propuestas para evaluar el aprendizaje. Boadilla del Monte (Madrid): PPC
Perrenoud, P.H. (2001). Évaluation formative et evaluation certificative: postures con radictoire sou complementaires? Formation professiona llesuisse, 4, 25-28.
Pimienta, J. (2008).Evaluación de los aprendizajes, un enfoque basado en competencias. Ciudad de México: Pearson.
Przesmycki, H. (2000).La pedagogía del contrato. El contrato didáctico en la educación. Barcelona: Grao.
Rodríguez, L.M. (1996).Los informes de evaluación en ciencias». Investigación en la Escuela, 30, 99-110.
Rosales, M. (2015).Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment su impacto en la educación actual. Libro de Actas del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires.
Ruay, R; Jara, P y López, M. (2013). De una evaluación de contenidos a una evaluación de competencias. Redipe. Red Iberoamericana de Pedagogía: Cali, Colombia.
Ruay, R. y Garcés, J.L. (2015). Diseño y construcción de instrumentos de evaluación de aprendizajes y competencias. Readlpe: Colombia
Salinas, D. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Barcelona: Graó.
Scheerens, J., Glas, C., y Thomas, S. (2003). Educational evaluation, assessment, and monitoring. Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers.
Sanmartí, N. y Jorba, J. (1995).Autorregulación de los procesos de aprendizaje y construcción del conocimiento. Alambique, 4, 59-78.
Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Graó.
Santos Guerra, M.A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Málaga: Aljibe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.