Beliefs of Compulsory Secondary Education students on functional diversity
Abstract
This article presents Compulsory Secondary Education students’ beliefs on functional diversity. The study adopted a mainly descriptive research design based on the administration of surveys to 442 adolescents between the ages of twelve and eighteen, both in the Region of Murcia and the Valencian Community. The results show that these adolescents, in having grown up in a society considered inclusive, have respectful and positive opinions regarding the integration in society of people with functional diversity. These opinions are linked, among other aspects, to the secondary school students attend and to their relationship with disability.Downloads
References
Aguado, A. L., Florez, M. A. y Alcedo, M. A. (2004). Programas de cambio de actitudes ante la discapacidad. Psicothema 76 (4). 667-673.
Aguado, A. L., Alcedo, M. A. y Arias, B.B. (2008). Cambio de actitudes hacia la discapacidad con escolares de primaria. Psicothema. 20 (4),697-704.
Aguilar Montero, Luis A. (1991) El informe Warnock. Extraído el 22 de abril2019 de http://redes-cepalcala.org/inspector/DOCUMENTOS%20Y%20LIBROS/ EDUCACION-ESPECIAL/EL%20INFORME%20 WARNOCK%20-%20EE.htm.
Arnáiz, P. (2003). Educación Inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Ediciones Aljibe.
Arnáiz, P., Guirao, J.M. y Garrido, C.F. (2007). La atención a la Diversidad: del Modelo del Déficit al Modelo Curricular. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 15(23), 1-41. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=275020546023
Bausela, H. E. (2009): Actitudes hacia la discapacidad: estudio de algunas propiedades psicométricas en unamuestra de universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Educación, 49 (6): 1-9.
Belmonte, M.L y García-Sanz, M.P. (2013a). La escuela de vida, otra mirada a la discapacidad intelectual. Revista Fuentes, 14, 147-170. Recuperado de https://ojs.publius.us.es/ojs/index.php/fuentes/article/view/2357/2176
Belmonte, M.L, García-Sanz M.P. y Morillas, L.R. (2013b). ¿Discapacidad o capacidad? Una mirada diferente. Investigación e Innovación Educativa, 996-1004. Recuperado de http://www.uv.es/aidipe/congresos/Actas_XVI_Congreso.pdf
Colectivo Ioé (2013). Diversidad funcional en España. Hacia la inclusión en igualdad de las personas con discapacidades. Revista Española de Discapacidad, 1(1), 33-46. Recuperado de http://www.cedd.net/redis/index.php/redis/article/view/35/pdf
Cubo, S., Martín, B. y Ramos, J.L. (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Pirámide.
Dussan, C. P. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Educación y desarrollo social, 5(1), 139-150.
Echeita, G. (2004). ¿Por qué Jorge no puede ir al mismo colegio que su hermano? Un análisis de algunas barreras que dificultan el avance hacia una escuela para todos y con todos. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(2), 31-42. Recuperado dehttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1065060
Echeita, G. (2014). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo “voz y quebranto”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 100-118. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2899
Forlin, C., Earle, C., Loreman, T. y Sharma, U. (2011). The Sentiments, Attitudes, and Concerns about Inclusive Education Revised (SACIE-R) Scale for Measuring Pre- Service Teachers’ Perceptions about Inclusion. Exceptionality Education International, 21(3), 50-65. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/236029132_The_Sentiments_Attitudes_and_Concerns_about_Inclusive_Education_Revised_SACIE-RR_scale_for_measuring_teachers'_perceptions_about_inclusion
García, L.G.A: y Hernández, O.S. (2011). Actitudes hacia la discapacidad de jóvenes y adultos de Chiapas. Universitas Psychologica, 10 (3): 817-827.
González-Gil, F. (2011). Inclusión y atención al alumnado con necesidades educativas especiales en España. CEE Participación Educativa 18, 60-78. Recuperado de http://autismomadrid.es/wp-content/uploads/2011/11/revista18-11.pdf#page=117
González, M. M. (2012). La legislación educativa y los alumnos con discapacidad: necesidad de actualización. Anuario Facultad de Derecho (2012), 81-105. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/ART21553/noriega.pdf
Jiménez, A. y Huete, A. (2010). Políticas públicas sobre discapacidad en España. Hacia una perspectiva basada en los derechos. Política y Sociedad, 47(1), 137-152. Recuperado de http://www.um.es/discatif/documentos/PyS/9_Jimenez_Huete.pdf
Ley de Integración Social de los Minusválidos (LISMI) (Ley 13/1982, 30 de abril). Boletín Oficial del Estado, núm. 103, 1982, 30 abril.
Ley de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE) (Ley Orgánica 1/1990, 3 de octubre). Boletín Oficial del Estado, núm. 238, 1990, 4 octubre.
Ley Orgánica de Educación (LOE) (Ley Orgánica 2/2006, 3 de mayo). Boletín Oficial del Estado, núm.106, 2006, 4 mayo.
Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) (Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre). Boletín Oficial del Estado, núm. 295, 2013, 10 diciembre.
Luque, D.J. y Luque-Rojas, M.J. (2012). Actitudes de solidaridad y aceptación hacia el alumnado con discapacidad. Revista de Educación Inclusiva, 5(2), 25-41. Recuperado dehttps://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4105443.pdf
Mampaso, J. (2004). Análisis de las preferencias hacia los distintos tipos de discapacidad de los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. EduPsykhé. Revista de Psicología y Psicopedagogía, 3(2), 179-200. Recuperado de
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1071167.pdf
Muntaner, J.J. (1998). La sociedad ante el deficiente mental: Normalización, integración educativa, inserción social y laboral. Madrid: Narcea S.A., de Ediciones.
Muratori, M., Guntín, C. y Delfino, G. (2010). Actitudes de los adolescentes hacia personas con discapacidad: un estudio con alumnos de polimodal en la zona norte del conurbano bonaerense. Revista de Psicología 6(12), 39-56. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/actitudes-adolescentes-hacia-personas-discapacidad.pdf
O’Dwyer, L. y Bernauer, J. (2014). Quantitative Research for the Qualitative Researcher.Thousand Oaks, California: Sage
Pineda, P. Pablo Pineda alerta a docentes valencianos sobre la necesidad de la educación inclusiva. (2017, mayo 24). Recuperado de http://www.levante-emv.com/comunitat-valenciana/2017/05/24/pablo-pineda-alerta-docentes-valencianos/1571212.html
Santana, P. (2010). La actitud hacia la discapacidad de los alumnosde 3º de ESO del IES Carmen Martín Gaite: análisis a partir deun programa de intervención. Trabajo Fin de Master “Actividad físicodeportiva,personas con discapacidad e integración social”.
Talou, C.L., Borzi, S.L., Sánchez, M.J., Iglesias, M.C. y Hernández, V. (2008). La educación de los niñas y niñas con diversidad funcional desde la perspectiva de sus pares y docentes. Revista de psicología, (10), 249-260. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4411/pr.4411.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.