I like it all! Children and their perceptions of an educational activity in a museum

Authors

  • María Fernanda Melgar Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina
DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.363451
Keywords: Museum; children; school; public study.

Abstract

In this paper we look at children as a specific public of museums. We present a study undertaken in Argentina. The aim of the research was to know and analyse the perceptions and experiences of children in museums. The study surveyed 133 children from different backgrounds (state and private schools and rural and urban settings) aged 8-13. For data collection, a questionnaire was used with open and closed response items. A mixed approach was used. The outcomes are presented in three categories: perceptions about museums, previous experiences and assessments of a particular activity. The children valued positively their experiences in the museum, a high degree of satisfaction
was observed mainly in their affirmations referring to those aspects that they liked. The outcomes of the study raise many challenges for museums and schools in relation to the possibility of designing educational proposals which align with the characteristics of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, D; Piscitelli, B; Weier, K; Everett, M y Tayler, C (2002). Children's Museum Experiences: Identifying Powerful Mediators of Learning. Curator The Museum Journal, 45 (3), 213-231. Recuperado de https://eprints.qut.edu.au/19073/.

Alderoqui, S. y Pedersoli, C. (2011). La educación en los museos. De los objetos a los visitantes. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

Alderoqui, S. (2008). Juventud y museos: el efecto mariposa. Museos, educación y juventud. En Cortes Solano, A. M. (Coord.) Memorias del V Encuentro Regional de América Latina y el Caribe sobre Educación y Acción Cultural en Museos CECA - ICOM. Ministerio de Cultura (pp 75-84). Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.museoscolombianos.gov.co/fortalecimiento/comunicaciones/publicaciones/Documents/memoriaeducacionjuventud.pdf.

Alderoqui De Pinus, D. (2006). Museos adaptados a los niños y adoptados por los niños. En Alderoqui, S. (Comp.) Museos y Escuelas: socios para educar (pp 45-67). Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

Aguirre, C. y Vázquez, A. (2004). Consideraciones generales sobre la alfabetización científica en los museos de ciencia como espacios educativos no formales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 3 (3), 1-26. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1026030.

Badilla, E. (2007). Descentralizar el Aprendizaje: Nuevos Retos para la Educación. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 7 (especial), 1-27. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44709907.pdf.

Casalins, D y Miranda, T. (2012). El Museo del Caribe, Un Laboratorio de Diseño para la Primera Infancia. Revista Arte y Diseño, 10 (2), 53-60. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/273902636_El_Museo_del_caribe_un_laboratorio_de_diseno_para_la_primera_infancia.

Castro, D. (2003). Protagonistas de museo: Niños, jóvenes y adultos en el desarrollo de proyectos pedagógicos y museográficos sobre el patrimonio arqueológico colombiano. Boletín del Museo del Oro, 51, 2-30. Recuperado de https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/bmo/article/view/4939.

Chávez, K. (2015). Percepciones de los niños visitantes en torno al curso de verano 2014 del Museo Nacional de Culturas Populares, México. Tesis para obtener el grado de Licenciado en Turismo. Universidad Autónoma del Estado de México. Recuperado de http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/58766.

Domínguez, A. (2003). La museología participativa. La función de los educadores de museo. En Iglesias Gil, J. M. (Coord.). Actas de los XIII Cursos Monográficos sobre Patrimonio Histórico. (pp. 99- 118). Reinosa, España. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1026765.

Dufresne, C. (2008). Análisis de 50 años de educación museal. Museos, educación y juventud. En Cortes Solano, A. M (Coord.) Memorias del V Encuentro Regional de América Latina y el Caribe sobre Educación y Acción Cultural en Museos CECA – ICOM Ministerio de Cultura (pp. 53-59). Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.museoscolombianos.gov.co/fortalecimiento/comunicaciones/publicaciones/Documents/memoriaeducacionjuventud.pdf.

Dujovne, M. 1995. Entre musas y musarañas. Una visita al museo. Buenos Aires, Argentina: Editorial Fondo de Cultura Económica.

Escribano, A. (2015). Reseña de Manual para el desarrollo de proyectos educativos de museos. Revista Educatio Siglo XXI, 30 (2), 445-466. Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/49463/1/Manual%20para%20el%20desarrollo%20de%20proyectos%20educativos%20de%20museos.pdf.

Elisondo, R. (2015). La creatividad como perspectiva educativa. Cinco ideas para pensar los contextos creativos de enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15 (3), 1-23. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/20904.

Elisondo, R y Melgar, M. F. (2015) Museos y la Internet. Contextos para la innovación. Revista Innovación Educativa. 15 (68):17-32. Recuperado de http://www.innovacion.ipn.mx/Revistas/Documents/Revistas-2015/I-E-68/3-IE-68.pdf

Elisondo, R., Rinaudo, M. y Donolo, D. (2011). Actividades inesperadas como oportunidades para la creatividad. Contextos creativos en la Educación Superior Argentina. Revista Innovación Educativa, 11 (57), 147-156. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/viewFile/20904/21043.

Escarbajal, A. y Martínez, S. (2012). El papel de la educación y los museos en la inclusión social. Una contribución desde la animación sociocultural. Revista Educatio Siglo XXI, 30 (2), 445-466. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/160921.

Falk, J. y Dierking, L. (2000). Learning from museums. Visitor experiences and the making of meaning. Walnut Creek, Estados Unidos. Editorial Altamira Press.

Fernández, L. (2002). Visitando un museo de arte con alumnos de Educación Infantil. Revista Arte, Individuo y Sociedad. 1, 437-440. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/viewFile/ARIS0202110437A/5898.

Guisasola, J. y Morentin, M. 2007. ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencia en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones. Enseñanza de las ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 25 (3), 401-414.Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/39801.

Hein, G. 1998. Learning in the Museum. New York, Estados Unidos: Editorial Routledge.

Hernández, Y. (2013). Lugares de memoria: entre la tensión, la participación y la reflexión. Revista Panorama, 7, 97-109. Recuperado de http://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/434.

Laboratorio Permanente de Público de Museos (2012). Conociendo a todos los públicos ¿Qué imágenes se asocian a los museos? Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Gobierno de España. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=14315C.

Laboratorio Permanente de Público de Museos (2013). Conociendo a nuestros visitantes. La experiencia de la visita al museo. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Gobierno de España. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=14548C.

Maceira , L. (2008). Los museos en la educación de personas jóvenes y adultas. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 1 (30), 47-76. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4575/457545098002.pdf.

Melgar, M. F. (2017) Estudio de percepciones asociadas a los museos. Desafíos para la creatividad. Revista Electrónica de Docencia y Creatividad, 5: 41-57.

Melgar, M. F y Elisondo. R (2017). Museos, formación profesional e innovación educativa en la universidad. Revista Contextos de Educación, 22: 30-37.

Melgar, M. F y Tuninetti, V. (2017) Museos y Vinculación Intergeneracional. Estudio de valoraciones de una propuesta educativa. Revista del Museo de Antropología, 10 (1): 87:96.

Melgar, M. F. y Donolo, D. 2011. Salir del aula…aprender de otros contextos: patrimonio natural, museos e Internet. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 8 (3), 323-333. Recuperado de http://reuredc.uca.es/index.php/tavira/article/view/90/pdf_39.

Múñoz Briones, M. (2016). El estudio de las familias en los museos. En Pérez Castellanos, L. (Coord.) Estudios sobre públicos y museos. Volumen I. Públicos y museos: ¿Qué hemos aprendido? (pp 243-279). Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía –Instituto Nacional de Antropología e Historia. Coyoacán, México. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dam/jcr:fb51bccf-6592-49c8-8d0d-0b476f30d1e5/publicos-y-museosi-leticia-perez.pdf.

Pol, E y Asensio, M. (2006). La historia interminable: una visión crítica sobre la gestión de audiencias infantiles en los museos. Revista mus-A de los Museos de Andalucia, 6, 11-21. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1993605

Unal, F. (2012). Observation of object preferences of interest by children aged between 4 and 8 in museums: Antalya museum examples. Procedia, 51, 362-367. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/257716487_Observation_of_Object_Preferences_of_Interest_by_Children_Aged_Between_4_and_8_in_Museums_Antalya_Museum_Examples.

Published
05-03-2019
How to Cite
Melgar, M. F. (2019). I like it all! Children and their perceptions of an educational activity in a museum. Educatio Siglo XXI, 37(1 Mar-Jun), 167–194. https://doi.org/10.6018/educatio.363451