An approach to aesthetic intuition in Schopenhauer and Bergson

Authors

  • Clara Zimmermann Universidad de Buenos Aires
DOI: https://doi.org/10.6018/daimon.502911
Keywords: intuition, aesthetic experience, Bergson, Schopenhauer, Kant

Abstract

In the present work we intend to show that in Schopenhauer’s philosophy as well as in Bergson’s aesthetic experience is the paradigm of intuitive knowledge. Unlike what is established in the Kantian theory, for Schopenhauer and Bergson intuition is not only the unique form of immediate knowledge, but also does not need of concepts to apprehend what is given in sensitivity. In addition, since we currently do not find much literature on the influence of Schopenhauer in Bergson’s philosophy, this analysis aims to establish possible links between both theories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bergson, H. (1939), La risa. Ensayo sobre la significación de lo cómico, Buenos Aires: Losada.

Bergson, H. (1962), Las dos fuentes de la moral y de la religión, Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Bergson, H. (2012), Lecciones de Estética y Metafísica, Madrid: Siruela.

Bergson, H. (2013), El pensamiento y lo moviente, Buenos Aires: Cactus.

Bergson, H. (2014), La Pensée et le Mouvant, Paris: Flammarion.

Bergson, H. (2016), Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia, Buenos Aires: Prometeo.

Caimi, M (2017). Diccionario de filosofía kantiana, Buenos Aires: Colihue.

Deleuze, G. (2014). Le bergsonisme, Paris: PUF.

Ferrari, J. (2011), L’art dans Le monde comme volonté et comme representation d’Arthur Schopenhauer, Mayenne: PUF.

François, A. (2004), «La volonté chez Bergson et Schopenhauer», Methodos, 4, 2-11.

François, A. (2008), Bergson, Paris: Ellipses.

François, A. (2018). Bergson, Schopenhauer, Nietzsche. Volonté et réalité, París: PUF.

Foster, C. (1999), «Ideas and imagination. Schpenhauer on the Proper Foundation of Art» en: Janaway, C. (ed.), The Cambridge Companion to Schopenhauer, Nueva York: Cambridge University Press, pp. 213-252.

González Ríos, J. (2017), Schopenhauer. Buenos Aires: Galerna.

Husson, L. (1947). L’intellectualisme de Bergson. Genèse et développement de la notion bergsonienne d’intuition, París: PUF.

Jacoby, G. (1912), «Henri Bergson, Pragmatism and Schopenhauer», The Monist, vol. 22, No. 4, pp. 593-611.

Janaway, C. (1999), «Introduction» en: Janaway, C. (ed.), The Cambridge Companion to Schopenhauer, Nueva York: Cambridge University Press, pp. 1-17.

Janaway, C. (2002), Schopenhauer. A Very Short Introduction. Nueva York: Oxford University Press.

Kant, I. (1968), Kants Werke. Akademie Textausgabe. Berlin: Walter de Gruyter.

Kant, I. (2012), Crítica del discernimiento, trad. R. Aramayo y S. Mas, Madrid: Alianza Editorial.

Kant, I. (2014), Crítica de la razón pura, trad. M. Caimi. Buenos Aires: Colihue.

Kisukidi, N. Y. (2013), Bergson ou l’humanité créatrice, París: ENS éditions.

Magee, B. (1983), The philosophy of Schopenhauer, Nueva York: Oxford University Press.

Osbeck, L. M. & Held. B. S. (1995), «Introduction» en: Osbeck, L. M & Held B.S. (eds.), Rational intuition. Philosophical roots, scientific investigations, Nueva York: Cambridge University Press, pp. 1-30.

Riquier, C. (2009), Archéologie de Bergson. Temps et métaphysique, París: PUF.

Riquier, C. (2012), «Bergson et l’enfance de l’art. Le rire et la logique de l’imagination» en: Riquier, C. (ed.), Bergson, París: Les éditions du cerf, pp. 81-104.

Robinson, D. M. (1995), «Intuition and the Synthetic A Priori» en: Osbeck, L. M & Held B.S. (eds.), Rational intuition. Philosophical roots, scientific investigations, Nueva York: Cambridge University Press, pp. 114-130.

Roger, A. (1999), Le vocabulaire de Schopenhauer, París: Ellipses.

Rosset, C. (1989), L’esthétique de Schopenhauer, París: PUF.

Rosset, C. (2012), Schopenhauer, filósofo del absurdo, Buenos Aires: El cuenco de Plata.

Schopenhauer, A. (1991), Die Welt Als Wille Und Vorstellung I und II, Zürich: Haffmans Verlag.

Schopenhauer, A. (2003), El mundo como voluntad y representación, vol. I y II, trad. R. Aramayo. Madrid: FCE.

Schopenhauer, A. (2009), Parerga y paralimpómena II, trad. Pilar López de Santa María, Madrid: Trotta.

Shapsay, S. (2018), «Schopenhauer’s Aesthetics», Stanford Encyclopedia of Philosophy: Stanford, Summer 2018, pp. 1-33.

Vieillard-Baron, J.L. (2018), Bergson, Paris: PUF.

Wicks, R. (2017), «Arthur Schopenhauer», Standford Encyclopedia of Philosophy: Stanford, Summer 2017, 1-42.

Worms, F. (2000). Le vocabulaire de Bergson, Paris: Ellipses.

Young, J. (2005), Schopenhauer, Nueva York: Routledge.

Published
01-01-2024
How to Cite
Zimmermann, C. (2024). An approach to aesthetic intuition in Schopenhauer and Bergson. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (91), 185–199. https://doi.org/10.6018/daimon.502911
Issue
Section
Artículos