Francisco Suarez, Metaphysics and a priori Knowledge

Authors

  • José María Felipe Mendoza CONICET
DOI: https://doi.org/10.6018/daimon.474851
Keywords: science, first philosophy, abstraction, first principles, causality

Abstract

This research pursues the proper meaning of the expression a priori in the first treatise of Francisco Suarez's Disputationes Metaphysicae. There, the term seems to keep the connotation of universality and independence of experience, valid mainly for Metaphysical Science. Moreover, the expression a priori is used as an adjective of the first principles par excellence. According to this, Dr. Eximious includes brief considerations on formal abstraction, causality, and the consequent relation of Metaphysics with the other sciences under the name of First Philosophy for a complete understanding of the scope and legitimacy of the term.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andaluz Romanillos, A. M. (2019), «Presencia de Suárez en la filosofía moderna: Kant, metaphysica-dohna», en: Fuertes Herreros, J. L.; Pulido, M. L., Poncela González, Á.; Zorroza, M. I. (eds.): Entre el Renacimiento y la Modernidad: Francisco Suárez (1548-1617), Madrid: Sindéresis, pp. 45-66.

Aubenque, P. (2015), «Suárez y el advenimiento del concepto de ente», Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 48, pp. 11-20.

Aristóteles. (1998), Metafísica. Madrid: Gredos [ed. trilingüe de V. García Yebra].

Darge, Rolf. 2015. “Suárez on the Subject of Metaphysics”. En A Companion to Francisco Suárez, editado por Victor Salas/Robert Fastiggi, 91-123.Leiden: Brill.

De Almeida Oliveira, J. (2010), «Francisco Suárez: a metafísica na aurora da modernidade», Theoria - Revista Eletrônica de Filosofia, 2/4, pp. 44-57.

Esposito, C. (2017), «Suárez, filósofo barroco», Cauriensia, 12, pp. 25-42.

Esposito, Costantino. 2015. “Suárez and the Baroque Matrix of Modern Thought”. En A Companion to Francisco Suárez, editado por Victor Salas/Robert Fastiggi, 124-147. Leiden: Brill.

Fastiggi, R. (2017),«Algunos puntos de acuerdo y desacuerdo entre Suárez y Tomás de Aquino en la metafísica y la teología dogmática», Studium. Filosofía y Teología, 40, pp. 79-84.

Filippi, Silvana. 2017. Introducción a La noción de scientia en santo Tomás de Aquino. Un estudio acerca de los sujetos de las ciencias, las distinciones de sus nombres, sus divisiones y ordenamiento, de J. M. F. Mendoza, 11-15. Bs As: Prometeo.

Heider, D. 2017. «El concepto de ser en Suárez: ¿unívoco o análogo?», Studium. Filosofía y teología, 40, pp. 99-120.

Hellín, J. (1948), «Líneas fundamentales del sistema metafísico de Suárez», Pensamiento, 4, pp. 123-168.

Jaume, A. L. (2017), «Algunas notas sobre el tomismo de Suárez y sus principales tesis metafísicas: un intento de clarificación», Estudios Filosóficos, 66, pp. 463-487.

Mendoza, J.M.F. (2020). «Índice de fuentes para una edición crítica de las Disputaciones Metafísicas (Tratados I-VIII) », Mediaevalia Americana, año 7, n. 1, pp. 89-105.

Pereira, J. (2006), Suárez between Scholasticism and Modernity, Wisconsin: Marquette University Press.

Poncela González, Á. (2011), «Aristóteles y los Jesuitas. La génesis corporativa de los cursus philosphicus», Cauriensia, 6, pp. 65-101.

Poncela González, Á. (2016), «Las pruebas suarecianas de la existencia de Dios como demostración del carácter objetivo de las Disputaciones Metafísicas», Azafea. Rev. Filos., 18, pp. 171-189.

Poncela González, Á. (2019), «Francisco Suárez y el problema de los universales: ¿una solución nominalista?», en: Fuertes Herreros, J. L.; Pulido, M. L., Poncela González, Á.; Zorroza, M. I. (eds.): Entre el Renacimiento y la Modernidad: Francisco Suárez (1548-1617), Madrid: Sindéresis, pp. 19-31.

Prieto López, L. (2013), Suárez y el destino de la metafísica. De Avicena a Heidegger, Madrid: B.A.C.

Prieto López, L. (2017), «La impronta escotista en la metafísica de Suárez: conocimiento intuitivo, actualidad de la materia prima e hipostatización del accidente», Logos. An. Sem. Met., 50, pp. 214-217.

Prieto López, L. et alia. (2017), «Francisco Suárez, between Modernity and Tradition», Cauriensia, 12, pp. 63-92.

Rodrigues Ferreira Guilherme Raposo, E. (2010), «Francisco Suárez. Último Medieval, Primeiro Moderno: a ideia exemplar», Cauriensia, 5, pp. 261-281.

Salas, V. y Fastiggi. R. (2015), «The Man and His Work», en: Salas, V. y Fastiggi, R. (eds.): A Companion to Francisco Suárez, Leiden: Brill, pp. 1-28.

Salas, V. (2018), «The theological Orientation of Francisco Suárez’s Metaphysics», Pensamiento, 74/279, pp. 7-29.

Schmitt, Ch. B. (2004), Aristóteles y el Renacimiento, España: Universidad de León.

Senent-De Frutos, J. A. (2019a), «La modernidad ignaciana como legado y oportunidad ante los desafíos civilizatorios», Razón y Fe, 279/1438, pp. 169-180.

Senent-De Frutos, J. A. (2019b), «Francisco Suárez and the Complexities of Modernity», Journal of Jesuit Studies, 6, pp. 559-576.

Sgarbi, M. (2010), «Francisco Suárez and Christian Wolff A Missed Intellectual Legacy», en: Sgarbi, M. (coord.): Francisco Suárez and His Legacy: The Impact of Suárezian Metaphysics and Epistemology on Modern Philosophy, Milano: Vita e Pensiero, pp. 227-241.

Suárez, F. (1960-1966), Disputaciones Metafísicas. Ed. bilingüe y traducido por S. Rábade Romeo, S. Caballero Sánchez y A. Puigcerver Zanón, Madrid: Biblioteca hispánica de filosofía, Gredos.

Aquino, T. de. (1950), In duodecim libros Metaphysicorum Aristotelis Expositio, Romae: Marietti-Taurini.

Uturrioz, J. (1948), «Fuentes de la Metafísica de Suárez», Pensamiento, 4, pp. 31-89.

Verdú Berganza, I. (2019), «Francisco Suárez y René Descartes. Una reflexión acerca de la modernidad», en: Fuertes Herreros, J. L.; Pulido, M. L., Poncela González, Á.; Zorroza, M. I. (eds.): Entre el Renacimiento y la Modernidad: Francisco Suárez (1548-1617), Madrid: Sindéresis, pp. 33-44.

Published
01-01-2024
How to Cite
Mendoza, J. M. F. (2024). Francisco Suarez, Metaphysics and a priori Knowledge. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (91), 53–68. https://doi.org/10.6018/daimon.474851
Issue
Section
Artículos