La libertad como mecanismo para la continuidad ontológica en Hans Jonas: un análisis de posibilidades

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/daimon.419441
Keywords: fenomenología de la vida, Hans Jonas, libertad, libertad dialéctica, continuación ontológica

Abstract

Hans Jonas’ phenomenology of life combines his ontological and ethical positions. The dialectal of freedom acts as the phenomenological basis to overtake the Cartesian dualism, while stablishing an ontological continuity among beings through the resignification of the body. This work suggests that this interpretation is a metaphysical history of freedom that eventually highlights the ontological role of the human-beings. To avoid that, a new development is suggested by using the jonasian interpretation of freedom to achieve an ontological alternative that is based on the consubstantiality of the corporeal experience and the consequent impossibility of an ontological gradation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2006). Lo abierto: el hombre y el animal, trad. F. Costa y E. Castro, Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Aristóteles (1986). Política, trad. C. García Gual y A. Pérez Jiménez, Madrid: Alianza Editorial.

Aristóteles (2017). Física, trad. J. Ferrer Gràcia, Girona: Edicions de la ela geminanda.

Derrida, J. (1989). Márgenes de la filosofía, trad. C. González Marín, Madrid: Ediciones Cátedra.

Descartes, R (2003). Meditaciones metafísicas y otros textos, trad. E. López y M. Graña, Barcelona: Editorial Gredos

Ferrater Mora, J. (1994). Diccionario filosófico. Tomo II (E-J). Barcelona: Editorial Ariel.

Firenze, A. (2012). “Hombre y animal: el problema antropológico de Heidegger a Merleau-Ponty”, en Ramírez, M. T. (coord.). Merleau-Ponty viviente. Barcelona: Editorial Anthropos, pp. 487-511.

Firenze, A. (2016). El cuerpo en la filosofía de Merleau-Ponty. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 5, 99-108.

Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica, trad. J. Fernández Retenga, Barcelona: Editorial Herder.

Jonas, H. (1997). Técnica, medicina y ética. Sobre la práctica del principio de responsabilidad, trad. C. Fortea Gil, Barcelona: Ediciones Paidós

Jonas, H. (1998). Pensar sobre dios y otros ensayos, trad. A, Ackermann, Barcelona: Editorial Herder.

Jonas, H. (2001). Más cerca del perverso fin y otros diálogos y ensayos, trad. I. Giner Comín, Madrid: Libros de la Catarata

Jonas, H. (2005). Memorias, trad. I. Giner Comín, Madrid: Editorial Losada.

Jonas, H. (2017). El principio vida. Hacia una biología filosófica, trad. J. Mardomingo Sierra, Madrid: Editorial Trotta.

Lucero, J. (2012). Merleau-Ponty la extrañeza: entre una fenomenología de lo otro y una etiología. Actas I Coloquio de Fenomenología y Psicoanálisis, 64-74

Pérez-Borbujo, F. (2007). Veredas del espíritu: de Hume a Freud. Barcelona: Editorial Herder.

Pommier, E. (2015) .Life and anthropology: a discussion between Kantian criticism and Jonasian Ontology. Gironale Critico di Storia delle Idee, 14, 121-134.

Pommier, E. (2017). Hans Jonas’s Biological Philosophy: Metaphysics or Phenomenology? International Philosphical Quarterly, 57 (4), 453-469.

Téllez, G. (2014). Homo pictor: la ontología de la imagen en Hans Jonas. Revista Internacional de Filosofía, 2, 111-126.

Trnka, J. (2015). Hans Jonas on teleology in biology. The relevance of existential philosophy for biological thinking. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 34, 41-49.

Published
01-05-2022
How to Cite
Salvador, B. (2022). La libertad como mecanismo para la continuidad ontológica en Hans Jonas: un análisis de posibilidades. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (86), 69–83. https://doi.org/10.6018/daimon.419441
Issue
Section
Artículos